Hickstead död

Sv: Hickstead död

Oerhört hemskt att se :cry:

Påminns om när jag fick avliva min egen häst, det var med bult och det gav också bensprattel. Hästar kan nog inte dö odramatiskt, det är så stora djur.

Så fruktansvärt att bara kunna stå vid sidan av och inte kunna göra något, bara se på. Stackars Eric Lamaze.

Tragiskt :(

svårt att se ngt positivt med detta men det måste ändå vara att Hickstead fick göra det han tkr bäst om o att det gick snabbt! Men oerhört tragiskt!

Jag finner inga ord. Helt fruktansvärt, jag skakar i kroppen (önskar nu att jag inte kollade på klippet på youtube..). Tänker på Eric Lamaze och hans team.

Vila i frid, fina Hickstead.

Oerhört hemskt att se :cry:

Påminns om när jag fick avliva min egen häst, det var med bult och det gav också bensprattel. Hästar kan nog inte dö odramatiskt, det är så stora djur.

Så fruktansvärt att bara kunna stå vid sidan av och inte kunna göra något, bara se på. Stackars Eric Lamaze.

Bensprattlet kommer när de redan är borta det är muskelspasmer som startar efter att de dött på vissa det är inte alla som har det, kan tänka mig att det blev så kraftigt på honom för att han precis använt sina muskler så kraftigt för att hoppa hela banan. Man ser att han dör när han lägger ner huvudet hela kroppen får ro innan ryckningarna startar, veterinären sa också att han redan var död när den kom fram till honom och jag gissar att det är veterinären som kastar sig ner på knä vid honom mitt i.

Oerhört tragiskt för alla inblandade och något man hoppas att man slipper uppleva man får trösta sig med att det gick så fort så att han i alla fall slapp lida.

Så jäävla tragiskt, men säger som många andra att dte var ju tur att det antagligen gick fort och han fick dö när han gjorde det han gillade.
Sen kan jag ställa mig lite frågande till SVT som inte förvarnade innan sändning.. Att visa det var bra tycker jag men när dte hände blev jag helt jävla chockad och tom.. Hade vart skönt med en förvarning..

Otroligt hemskt!
Kollade på sändningarna idag på svt play, satt här och grät framför datorn :(
Så tragiskt!

Tycker dock det var bra gjort att Lotta Björe och den andra kommentatorn att kunna fortsätta kommentera. Det såg verkligen hemskt ut när hästen bara föll ihop. :cry:

KL. Tårarna gick inte att hejda. Så tragiskt för Eric. Ändå skönt för 15 åriga Hickstead att det gick så fort å att han fick sluta sina dagar ute på tävling som han verkade ha älskat. Tänker på ett gammalt avelssto i stallet som fick en liten allvarlig hjärnblödning och haft panik hela natten å slagit sig sönder å samman innan vi kom till morgonfodringen men vi kunde inget göra än att vänta den eviga tiden innan slaktbilen kom å hjälpte henne bort .... Alla ska vi dö någon gång på något sätt .. tyvärr....

svårt att se ngt positivt med detta men det måste ändå vara att Hickstead fick göra det han tkr bäst om o att det gick snabbt! Men oerhört tragiskt!

En "positiv" grej är väl iaf att det hände i skritt, hade det hänt i galopp eller i ett hoppsprång hade det ju även kunnat sluta mer fysiskt illa för ryttaren...

Precis vad jag tänkte också. Det hade ju kunnat bli mycket värre om det hänt under själva hoppningen.

Alla ska vi dö på något sätt, och som många sagt här var nog Hicksteads död relativt snäll mot honom.

Det finns nu många hyllningar till Hicksted på Youtube, men denna är underbar med fin musik http://www.youtube.com/watch?v=BpHJdV-zIx4
Jag blev alldeles tårögd.

Om han hade varit en människa är det så som på filmen han hade velat att vi mindes honom, en otrolig individ med mod och styrka att utföra de största bedrifterna med sin ryttare. Hans dödsögonblick var bara en så kort tid av hans liv och det är inte så jag vill minnas honom.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Sveriges Television) Rolf-Göran Bengtsson blev ögonvittne till hur världsettan Eric Lamazes OS-guldhäst Hickstead dog under gårdagens...
Svar
0
· Visningar
1 093
Senast: Gunnar
·
H
Fälttävlan Hej,, viisst verkar fälttävlan vara roligt, jag har själv alltid velat prövat på det. Men all kritik mot fälttävlan och alla döds...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 755
Senast: aicha
·
Småbarn Att förklara döden för barn är inte det lättaste man kan göra i sitt liv. När pojkarnas pappa dog sa jag till dem med detsamma att han...
2
Svar
25
· Visningar
3 432
Senast: FrontLine_
·
B
Avel Jag vet inte hur jag ska börja, eller varför jag skriver.. Men ikväll slocknade en stjärna. Jag skulle ut och titta till hästarna...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 753
Senast: Liipet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2