Ikväll slocknade en liten stjärna..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare babyfoal
  • Startdatum Startdatum
Sv: Ikväll slocknade en liten stjärna..

Jag TROR nog du kan vänta till morgonen. Det bästa är som sagt att få henne lite orolig och att röra på henne precis som du gör. Bra också att du håller koll på tempen.

Skickar lite tröstkramar!

Jag håller tummarna för att stoet klarar sig bra genom detta. Vilken tur att du hittade henne i tid!

*kramis

Massor av styrkekramar till dig.

Samma sak hände mig 2006, men här låg fölis helt fel med alla fyra ben framåt så vet fick vända och greja och sen fick vi dra ut den. Jag var livrädd för att förlora min ögonsten men hon klarade sig bra. Min vet skrev ut Hippotrim för säkerhetsskulle mot infektioner och så i livmodern.

Men jag tycker visst att du kan betäcka henne igen, det är ju ovanligt att sånt här händer och att det skulle hända dig en gång till är ju säkerligen ännu mer ovanligt.

Jag betäckte mitt sto samma sommar och året efter tittade den här lille gubben ut. Mamma häst ska betäckas i år igen.

liten_1203939353_8438064.jpg

fy va tråkigt :cry: men vilken tur att du hittade stoet i tid!

hoppas att hon fortfarande mår bra och att efterbörden har släppt nu! :)

Fy så tråkigt:cry:
Men tur som någon skrev att du hittade ditt sto i tid, hoppas att hon snart repar sig, håller tummarna!

Det är jättejobbigt med kastningar, jag var själv med om det 2006. Mitt sto kastade imånad 8, men tack och lov var kastningen okomplicerad (eller hur jag nu ska skriva). Men det var jättejobbigt och jag undrade om jag verkligen skulle våga göra om hela grejen igen. Jag valde att betäcka om några månader senare (tänkte att vi kan väl inte ha sån otur 2 ggr på raken), och det är jag glad att jag gjorde!
Idag har jag en glad och busig hingstunge på 9 månader som jag älskar lika högt som mor hans :love:, och allt gick enligt skolboken med dräktighet och fölning:)

24887750.jpg

Ta hand om er, och en massa tröstkramar till er skickar jag här!

Senast ändrad:

Knapplån!
Beklagar verkligen ...så tråkigt.
Vad gäller efterbörden så tycker jag inte du behöver vara allför orolig. Mitt ena sto har släppt den på 6 resp 8 timmar. Hon har inte fått behandling efteråt o alltid tagit sig på första försöket.
MEN risken är att de får en infektion när den sitter kvar mer än 2 timmar. Så en kur med Hippotrim är inte alls dumt för att ta bort ev infektioner.Denna kur ska ges i samband med brunst så invänta 7-9dagars brunsten o ge då.
Däremot har min vette sagt att jag absolut inte ska sätta tyngd i för då "sliter" man ut den o risken är att det blir små bitar kvar. Det är oftast sådana bitar o sår i livmodern som orskar att ston är svåra att få dräktiga...samt gamla infektioner som inte fått behandling.

Massor av kramar till er o jag ska titta extra efter den nya stjärnan ikväll...den sitter kanske nära min morfars. Han dog igår kväll.

Att stoet ska kasta är varje hästägares mardröm och tyvärr händer det ibland, men som tur är händer det trots allt ganska sällan och det finns inget som säger att det skulle hända igen om du betäcker om henne.

Skickar massor av tröstkramar och hoppas att det kommer att gå bra för stoet, Lycka Till !!

Fy vad ledsamt! Jag ryser i hela kroppen.
En stor kram till dig och vad skönt att ni kunde agera så snabbt!

Efterbördan släppte vid tio-tiden av sig själv.
Veterinären var just här och kände på henne, och moderhalsen hade stängt och det såg ut som om allt kommit ut.

Svårt att säga vad som har orakat kastningen.

Penovet och Finadyne i tre dagar.

Hon är så stark, min fina fina tjej.

Har precis lagt honom på sin sista viloplats.
Mellan de stora träden där solen står på hela dagen.
Jag bädde med halm och lade en tuss med hö och en liten morot.
Sedan bäddade jag ner honom med en filt och la ett lager med halm över, sedan fyllde jag i med jorden och la stenar ovanpå.
Får plantera en blomma där till våren..

Fina lilla hingsten är bland änglarna. Det såg ut som han skulle fått tre vita strumpor, precis som sin mor..

Tack för ert enorma stöd, ni har verkligen hjälpt mig igenom denna natt.

Obeskrivligt sorgligt att han inte fick vara med oss, men min största oro och fasa, var för mitt sto.
Jag är så tacksam att hon inte for med honom i vinternatten.
Jag har gjort mitt allra bästa för henne och hoppas att hon repar sig.

Hon är trots allt min Prinsessa...:love:

Kram på er och tack ännu en gång..

Massor av kramar till er o jag ska titta extra efter den nya stjärnan ikväll...den sitter kanske nära min morfars. Han dog igår kväll.

Finaste Du..
Så otroligt vackert och så otroligt sorligt skrivet..
Jag sitter här och gråter..

Jag ska sätta mig vid stenarna ikväll och titta upp och tänka på dig, din morfar och min lilla prins..

Kramar

Usch vad hemskt.:cry:
Är min värsta mardröm just nu att det ska hända mig med...

*kramar om*

Tack!
Det är en tung dag här...misstänker att den är det hos er också.
Vi är 2 som gråter. Men min morfar hade fått leva 91 år...ett långt liv. Han ville sluta sina dagar nu...han hade cancer o var klar i huvudet in i det sista. Vi är lättade att det fick ta slut för honom till slut, men sorgen är svår ändå.
Din lille hann inte ens börja sitt liv.
Jag förlorade sto o föl i somras. Stoet bröt benet i hagen dagen innan beräknad fölning. Hon snittades o fölet(en mycket vacker hingstunge e Carland) levde 7 timmar innan hans lungor kolapsade. Sådant är svårsmält o orättvist. Han hade behövt en vecka till i mammas mage. En sketen vecka!!

Men du ska inte vara rädd för att betäcka igen...av alla föl jag fått har jag aldrig haft en kastning, eller döfött föl. Inte heller ett sto som förlorats i samband med fölning eller fölunge.
Dessa 2 dog av en olycklig skada som gjorde att ingen av dem fick leva vidare. Så ta mod till dig när du smält detta o betäck om igen.

Åhhh, så stark du verkar vara, själv skulle jag nog vara ett vrak som bara låg i sängen och grinade. Det var så vackert det du skrev om din lilla unge så jag kunde inte låta bli att fälla en liten tår.

Hoppas nu att allt går bra med stoet och att du kommer på bättre tankar. Klart att du ska betäcka henne igen, nu har du och hon haft erat elände så nu kan det bara bli bättre. En stor tröstekram från min del av landet.

Hälsningar Helena

Så fint du gjorde för fölisen.
Och sån tur att du upptäckte det i tid så mamman mår bra!

Mitt sto blev inte dräktigt i år trots idoga försök, och för ett par år sedan fick jag ta bort en 9månaders pga skada.

Men dom gångerna allt går bra, när dom rest sej upp och man hör hur dom lyckas dia ur den första mjölken, det är ändå värt allt trassel som kan bli därimellan!

När förra fölet föddes i våras ringde jag och väckte min kompis som har mitt avelssto som "sin" ridhäst. Hon kom hit lagom till att få se henne ta sina första slurkar, och jag lovar att det var inte ett öga torrt här.

Har man dessutom några missöden i bagaget så är det så mkt värt när allt går bra!

Jag blir glad när jag läser om dom som ser efter sina dräktiga ston ordentligt, upptäcker man oundvikliga saker i tid så kan man ändå rädda det som går.
Fast allt kan man ju tyvärr inte styra över, hur väl man än vakar och värnar om sina älsklingar.

Kramar till dej som ser efter ditt sto så väl:love:

Vilken mardröm! :cry:
Skönt ändå att allt gick så "bra" med att få ut fölet och efterbörd osv.
Många styrkekramar till dig och ditt tappra sto.

Efterbördan släppte vid tio-tiden av sig själv.
Veterinären var just här och kände på henne, och moderhalsen hade stängt och det såg ut som om allt kommit ut.

Svårt att säga vad som har orakat kastningen.

Penovet och Finadyne i tre dagar.

Hon är så stark, min fina fina tjej.

Det är aldrig roligt när ett sto kastar, skönt att stoet verkar vara hyfsat OK.

Tog ni prover för koll av abortvirus?
Mitt sto kastade en månad före planerad fölning förra året och hade drabbats av detta, jag tog prover av fosterhinnan och skickade till SVA.
Detta kan påverka om andra ston i stallet ska föla och desinfektion och isolering av stoet från de andra dräktiga stona är då extremt viktigt.
Lite fakta från SVA: Om det dräktiga stoet smittas av EHV-1 i början av dräktigheten kan hon drabbas av milda luftvägssymtom. Virus ligger sedan vilande i stoets kropp. Under de fyra sista dräktighetsmånaderna är risken sedan stor att virus aktiveras. Då infekteras fostret och får så svåra skador i de inre organen att det dör och stoet kastar. Vissa föl kan födas fullgångna men mycket svaga och dör oftast efter några dagar. Stoet visar själv sällan några sjukdomssymtom när virus reaktiveras och fostret infekteras.

Vilken dj**la tur att du kom till stallet när du gjorde!
Annars hade du kanske inte haft stoet vid liv.

Jag hade en liknande upplevelse för 4 år sedan.
Redbagdelivery men ut den och höll liv i den.
Slutade dock med avlivning av fölungen på Ultuna knappt 2 dygn senare, men stoet finns fortfarande hos mig och har fått ny fölis och är dräktig nu igen.

Visst, jättetråkigt att förlora fölet men ack så tacksam för att jag råkade vara där så stoet klarade sig.

Usch, stackars dig.. :cry: Du får glädjas åt att du kunde rädda stoet, tur att du reagerade så snabbt :bow:
Har själv mist både föl samt en märr vid fölning.. :( Det är jättetrist att förlora ett föl men inget mot att förlora stoet.....

Styrkekramar i massor åt er bägge :love:

Tack alla för Ert enorma stöd och vackra ord,
Oförglömligt och jag hoppas att ni förstår hur mycket ni har hjälpt mig genom denna tråkiga upplevelse, genom era egna upplevelser och stödord.

Mitt sto, mitt hjärta, mitt allt, mår efter omständigheterna väldigt bra.
Ingen feber, jag tempar fortfarande flera gånger om dagen.
Pigg och alert, hungrig och äter bra.
Gnäggar som vanligt igen när jag rör pellets-tunnan och när jag kommer in i stallet på morgonen.
Fick komma ut i hagen idag, vilket hon uppskattar.

Jag lyckades sova lite i natt, vilket jag behövde. Och idag har jag inte gråtit. Ännu ialla fall..
Jag har fortfarande rödsprängda ögon och huden runt ögonen är röd av alla tårar och torkande med papper och bristen av sömn. Men att se henne hämta sig så snabbt, hennes livsglädje, ger mig styrka. Det var trots allt hon som gick igenom något hemskt, inte jag. Och så var det ju jag som utsatte henne för detta lidande.
Jag är själv gravid, något som jag satte helt åt sidan för henne.
Det kommer att vara svårt att inte kolla henne med jämna mellanrum på nätterna nu, men jag måste försöka släppa det med. Kanske investera i en övervakningskamera.

Jag vill iallafall tacka er ännu en gång, människor jag inte känner, som ändå stöttat. Ni är guld värda och jag uppskattar er alla.:bow::bow:

Tusen tusen tack, jag önskar att jag kunde ge er en stor kram.

Liknande trådar

Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 320
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka