Åh förlåt OT men nu blir jag nyfiken, när infördes detta med att man ska tvätta sig med hibiscrub innan operation? Senast jag opererades i Sverige var ca 15 år sedan och då behövde man inte göra det.
Min far opererade axeln (ledoperation - kulan hade slitits helt kantig) och då var det ett himla tvättande både dagen innan och samma morgon. Desinfekserande tvål och schampo, hela kroppen inkl håret. Kommer inte ihåg exakt när det var, men borde vara 10-12 år sen nånting. Flera duschar, och rena kläder och rena sängkläder natten innan.
När jag skulle operera fingret (mellan två leder, inte själva leden) blev jag bara beordrad att inte äta efter kl x kvällen innan. Och så skrubbade de hela armen på plats. Men den op var lite halvt oplanerad: kom in akut kvällen innan och fick åka hem över natten, så beslutade kirurgerna på morgonen när jag kom tillbaka att de ville operera efter att de tittat på bilderna och handen. Och själva ingreppet klassas nog som litet. Fars operation planerades långt i förväg, och var betydligt större och knepigare och framför allt bokstavligen i en rätt stor led, liksom...