Hetsig vid programmridning!!

lillis1222

Trådstartare
Hej,

Behöver er hjälp!

Har en underbar dressyr valack på 13år som jag tränat och tävlat i dressyr i ca 1 år nu (gått i skogen 8 år innan), han är världens underbaraste på alla sätt och vis och förra året placerade vi oss många gånger. MEN på senaste tiden har han:

Gått SUPERBRA på träningar men såfort man tävlar program eller på senaste tiden även tränar på att rida program är det som fan flyger i honom. Så fort man rider upp på meddellinjen vet han att det vankas program och då lägger han i turbofart, surar i galoppen,blir olydig och tittig och flaxig. Problemet är INTE att jag blir spänd och rider annorlunda för detta har jag redan kollat upp (med tränare, domare mm). Till saken hör oxå att busen lärt sig de flesta programm nästan utantill (efter typ 3 ggr), så han vet i stort sett när nästa rörelse alltid kommer vilket resulterar i tex... taktinslag i skritten innan galoppen etc........

Phu.. ngn som har tips på hur jag får fason på detta??????????++

Sv: Hetsig vid programmridning!!

Testat att rida programet i annan ordning? Alltså inte sitta och nöta in det hela tiden utan överaska hästen med att efter trav kommer skritt på ett helt annat ställe. Helt enkelt slänga om programet och lägga in andra program i programet ;)

Låter som att han har lessnat på tråkiga och alltför lätta uppgifter. Jag skulle också bli vrång om jag vart tvungen att sitta och räkna 1+2 hela dagarna.

Hitta på lite nya utmaningar åt honom, gör lite roliga grejer. Kanske behöver han slippa programridning ett tag, eller hitta på egna program så ni aldrig rider samma mönster.
Eller börja hoppträna, eller trickträna, eller kör in/tömkör.

:idea:

Låter som a tt han vet att det vankas jobbig träning så fort du vänder upp på medellinjen och gör halt. Kanske ska lägga in just vändning på medellinjen med hälsning lite då och då i din träning för att sedan bara trava ut på spåret igen, bryta av och klappa?

hej alla,

det är inte så att jag har nött in saker med honom... nu tex har jag inte tränat programm på ca 4 månader i och med tävlingsuppehållet, så jag trodde han "glömt" men icke.... känns som om han helt enkelt VET att jag inte kan "gå på honom" när vi ska vara "fina" och rida programm och då han passar på att busa till...

likadant med att han skyggar och håller på när vi kommer på tävling.... blir hög i nacken å bara springer och skyggar och beter sig:(,,... svårt när han inte gör så på tävling.. för då vet man ju inte riktigt hur man ska korrigera

hej alla,

det är inte så att jag har nött in saker med honom... nu tex har jag inte tränat programm på ca 4 månader i och med tävlingsuppehållet, så jag trodde han "glömt" men icke.... känns som om han helt enkelt VET att jag inte kan "gå på honom" när vi ska vara "fina" och rida programm och då han passar på att busa till...

likadant med att han skyggar och håller på när vi kommer på tävling.... blir hög i nacken å bara springer och skyggar och beter sig:(,,... svårt när han inte gör så på tävling.. för då vet man ju inte riktigt hur man ska korrigera

Som sagt hästar är inga maskiner utan indevider med känslor. Dú har en häst med tävlingsnerver helt enkelt!!
Hästar känner av stämmningen på tävlingen precis som du (som säkert ochså har lite fjärilar i magen).
Din häst gick bra förra året...har svårighetsgraden ökat i år. Har du börjat med mer avancerade rörelser, kanske krävs det mer av din häst nu som han känner av?
För endel hästar (säger inte att så är fallet med din) så klarar de tävling på låg nivå = låg press, men när pressen ökar -högre hinder, svårare rörelser eller att man kräver mer prefekta rörelser då går det sämre.
gulan

Du får kanske "offra" en tävling på att korrigera honom? Så han inser att han inte slipper undan för att det är tävling?

Kanske din häst, liksom min förra häst, är så känslig att han känner av vad du tänker göra innan du är medveten om att du ger hjälperna? Så det är därför han exempelvis taktar i skritten för han känner att du gör dig klar för galoppfattning? Testa att koncentrera dig mer på vad du gör just NU och inte vad du ska föra sen?

Bara några tankar.

Jenny

Det är kanske därför den blev gående i skogen i 8 år,:o Den var för smart för att vara en bra tävlingshäst, kanske?

Du säger att du inte rider annorlunda när det är program, men sen säger du i ett inlägg att han verkar veta att du inte kan "gå på honom" under tävling. Lite motsägelsefullt? Försök rida likadant på tävling som på träning. Rannsaka dig själv, vad gör du annorlunda i din egen ridning när ni tävlar? Reagerar han på omgivningen? I sånna fall måste du försöka träna honom på att vara i nya omgivningar.

Det verkar som att du har suttit och ridit hela program på honom, vilket ju egentligen är rätt dumt. Det säger väl sig själv att hästen lär sig det utantill då, hästar är otroligt lättlärda. Sluta rida hela program och börja träna på vissa delar istället. Blanda delar ut olika program fritt så att han måste lyssna på dig för att han inte vet vad som väntar. Träna på specifika moment istället för på specifika program. Jag vet nog ingen tävlingsryttare i min närhet som faktiskt sitter och tränar hela program. De tränar moment istället, och sen testar de att rida programmet en eller två gånger men inte mer. Lyssnar hästen tillräckligt bra behöver man inte träna på programmen, för hästen kommer lyda ändå.

Du skall rida precis likadant på tävling/programridning som på träning. Det absolut vanligaste felet man gör som ryttare är att man blir för passiv och bara sitter och "åker häst" istället för att rida ordentligt. Har suttit sekreterare åt domare några gånger - de flesta uppskattar att ryttaren RIDER - hjälperna behöver inte vara osynliga, bara inte grova :)

Liknande trådar

Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 782
Senast: Blåabär
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 734
Senast: Kristall10
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar