Hetsade kamphundar mot hästar

Sv: Hetsade kamphundar mot hästar

Jag tycker att alla människor som ska skaffa hund ska ta Hundkörkort! oavsett om man tänker skaffa sig en amstaff, grand danois eller chihuahua!
Jag själv känner många hundar som ingår i kategorin "kamphundar" och bättre hundar finns inte! Dock så finns det människor som ALDRIG och säger det igen ALDRIG nånsin borde ens tänkt tanken på att skaffa sig hund! Det är inte hunden eller rasen det är fel på det är ägaren! Nej hundkörkort absolut! Folk tycker inte det är konstigt att man måste ha körkort på bil, Eu-moped, traktor, mc så varför inte hund??

Jag blir mest irriterad på att så fort det är någonting negativt som ska skrivas om hundar i media så är det alltid KAMPHUNDAR. Såvitt jag vet så är hundkamper trots allt ganska ovanliga i Sverige och att "Några män" skulle gå på promenad med sina kamphundar känns otroligt besynnerligt - för inte tror jag att de skulle riskera att åka fast för olagliga hundkamper bara för nöjet att hetsa sina hundar på några hästar?!

Önskar att man istället kunde använda något av följande alterantiv (såvida det faktiskt inte råkar handla om just riktiga kamphundar.)

1. Skriv ut rasen
2. Skit i rasen alls och skriv hundar.

Kamphund är ingen ras, det är ett användningsområde. Själv har jag en Amstaff, han är soffvärmare och Kattunge-nanny.

För övrigt så är funderar jag på vad folk tänker med ibland, hur f*n kan man göra något så idiotiskt som hetsa hundar mot hästar?!

Vanligare än man tror, det vet dom kliniker/veterinärer som ständigt ta hand samma hundar med sårskador efter bett. Olyckor heter det då, grannens hund kom lös, främmande hund i skogen osv.;)

Jag tänkte detsamma. Undrar om hundägarna vet hur illa det kunde ha gått för deras hundar om hästarna vänt om och attackerat dem istället? Vissa hästar är inte att leka med när det gäller hundar.

Precis, den ena tvåårshingsten HATAR hundar! Han har innan detta betessläppet gett sig på sin ägares rottis så JAG tar inte in mina hundar i hagen när jag är där!
Men tre hundar som samtidigt bussas på 4 unghästar blir väldigt stökigt för hästarna att reda ut. Bästa scenariet vore väl om nån av killarna blev översprungen av nån av hästarna.

Jag är för hundkörkort!
Sen förstår jag inte varför "alla" vill förbjuda "kamphundar"?
Borde vara större fokus på VILKA som får ha hund!

Och usch vad förbannad jag hade blivit om någon ens funderade på att skicka sin hund på mina hästar!

Nu blir jag lite lätt förvirrad.

Vi måste vara du och ett knippe till på hund.:confused:

Och om jag har hängt med hyfsat så är åtgärden någon form av körkort, eller då hundkort.....

Men varför bara ägare till "farliga" hundar???, det som gör mig förvirrad är att många menar på att det finns inga farliga hundraser, bara dåliga hundägare, och hur plockar man då ut vilka hundar som är farliga om de ändå liksom inte finns??

Jag trodde när detta diskuterades att detta hundkort skulle alla ta för att få ha hund, även om man köper sig något som inte klassas som så farligt.

För inte kan man ha hundkort till vissa raser???, det blir ju faktiskt lika verkningslöst som ni menar förbud blir mot samma raser.....
Nej, VI är Sverige.

Hundkörkort är väl inte heller särskillt aktuellt, eftersom det förmodligen inte skulle fungera i praktiken.

Vad menar du med att farliga hundar inte finns?
Naturligtvis finns farliga hundar?
Men naturligtvis handlar det inte om rasen, utan individen och ägaren.

Fredde Steen är ju ganska mycket med i matchen när det handlar om förbuden och tex det senaste, Rottis anfallet och var med i tv4 debatt mot Odell.
Länk till hans sida, där han skriver en hel del om ämnet.

Nej, VI är Sverige.

Hundkörkort är väl inte heller särskillt aktuellt, eftersom det förmodligen inte skulle fungera i praktiken.

Vad menar du med att farliga hundar inte finns?
Naturligtvis finns farliga hundar?
Men naturligtvis handlar det inte om rasen, utan individen och ägaren.

Vad för åtgärd är på G. då?

Och för min del handlar det mycket om ras.Det jag sett av "kamphund" bla på hundklubb så finns det få som klarar av dem så bra att det är acceptabelt att ha dessa hundar i samhället.

Och då kommer aveln att bli lidande i stort sett lika mycket som ett förbud, om nu åtgärden ska vara så kontrollerad att det bara är få, riktigt duktiga ansvarsmedvetna människor med tid o framförhållning som får skaffa sig dessa raser eller korsningar.

Jag har gärna ett förbud mot skitraser, anser inte det finns existensberättigande för alla raser o det behöver inte bara vara kamp.

Här hade det passat fint med en bild på min "skitrashund" när hon ligger o sover inne i halmen hos min häst i hans box... eller när hästen kliar henne på ryggen... eller när de delar på hästens morots-hink... Nä, ge snuten rätt att plocka av dessa idioter deras stackars hundar !! Det är nog bästa lösningen till att börja med. Djur överhuvudtaget är inga jävla leksaker.

Vad för åtgärd är på G. då?

Och för min del handlar det mycket om ras.Det jag sett av "kamphund" bla på hundklubb så finns det få som klarar av dem så bra att det är acceptabelt att ha dessa hundar i samhället.

Och då kommer aveln att bli lidande i stort sett lika mycket som ett förbud, om nu åtgärden ska vara så kontrollerad att det bara är få, riktigt duktiga ansvarsmedvetna människor med tid o framförhållning som får skaffa sig dessa raser eller korsningar.

Jag har gärna ett förbud mot skitraser, anser inte det finns existensberättigande för alla raser o det behöver inte bara vara kamp.

Om du läser länken jag skickade, så ser du säkert att det är under diskussion, vad man kan göra och vad som fungerar i praktiken.

Jag vet inte vad du menar med vad du sett på hundklubben?
Kamphundsraserna är hundar, precis som alla andra och är långt ifrån något unikt?
Vad är det dessa hundar gör på din klubb som skiljer sig så stort ifrån vad andra hundar gör och som gör dem mycket svårare än någon annan ras?? :confused:

Alltså, Kamhundar är förbjudet i sverige, vi får inte använda hundar till Hundkamp.
Amstaffen är av kamphundsras och en egen ras sen 1940 talet och sen des har den använts som utställnings och familjehund.
Varför skulle en utställningsras inte ha existensberättigande i sverige enligt dig?

Jag är helt emot en rasförbud, däremot ett förbud mot farliga hundar och kontroll av avel och uppfödare.

Sedan den nya strängare lagen trädde i kraft 1/1 2009 har polisen omhändertagit (år 2009) 43 st hundar.

5 amstaff

3 schäfer

1 Leonberger

1 Grand Danois

33 blandraser

Jag förstår inte vad kommentarer om gulliga "kamprashundar" har i tråden att göra? Är det ett desperat behov av att försöka övertyga oss om att de minsann är så rara och ofarliga? De som var i Poohs hage är inte gulliga och ofarliga så sluta fjanta runt med det skitsnacket och det är de hundarna denna tråden handlar om. Lägga upp bilder på hundar som sover i halmen annat kan ni göra i egna trådar på hundsidan.

Och snacket om media som kallar allt kamphund utan att ha en aning bara för att svartmåla vissa raser kan vi också knipsa direkt. I detta fall har media rätt.

Jag förstår inte vad kommentarer om gulliga "kamprashundar" har i tråden att göra? Är det ett desperat behov av att försöka övertyga oss om att de minsann är så rara och ofarliga? De som var i Poohs hage är inte gulliga och ofarliga så sluta fjanta runt med det skitsnacket och det är de hundarna denna tråden handlar om. Lägga upp bilder på hundar som sover i halmen annat kan ni göra i egna trådar på hundsidan.

Och snacket om media som kallar allt kamphund utan att ha en aning bara för att svartmåla vissa raser kan vi också knipsa direkt. I detta fall har media rätt.

Nu har jag ingen aning om vad de aktuella hundarna i just detta fallet är för individer och vad de har gjort eller vad som skett tidigare.
Men att de jagar hästar i en hage, betyder väl inte att de är en samhällsfara, utan i första hand att de hamnat hos helt fel ägare och borde omedelbart omhändertas och det har ju inte ett dugg med rasen att göra.
Skulle någons Golden/labbe/tax/schäfer etc. göra det samma, på samma sätt, skulle jag anse att även den ägaren inte skulle ha hund.
Som sagt, det har ju inget med rasen att göra.

Och att media har rätt här, hör ju lika lite till saken, för Kamphund, mördarhund och skräckhund, används lite hit och dit och det är ju väldigt trist.
Senaste var det en Pitbull som anföll en kvinna, sedan fick de ändra, för det var en Rottweiler.. och då bled det skräckhund i stället.:crazy:

Förstår inte varför du tackar för det, eftersom det har visats fram att de länder som redan infört kamphundsförbudet inte fått ner problemet med farliga hundar?
Är det inte bättre att vi ser till att hittat en lösning på problemet, än ännu ett verkningslöst förbud?
Starkare ägaransvar för hundägare, kanske? Eller hundkörkort?
Finns många lösningar som verkar vettigare än ett förbud...

/Camilla

Jag var ironisk. :grin:

Och vilka ska bestämma vilka raser som är skitraser om jag får fråga?? Jag har en Rottweiler, han är världens snällaste. Jag har personligen aldrig träffat en elak rottis, men det räcker med att media skriver om ett anfall så är hela rasen sk kamphundar. Ganska orättvist. Nej det får nog något annat till än att förbjuda vissa hundraser. Jag har träffat ganska många bitska labbar, så enligt mig borde den rasen i såna fall tillhöra de sk skitraserna.

Vi är inte nära ett förbud, däremot någon form av åtgärd mot dåliga ägare med farliga hundar, det har inget med ras att göra.

Kamphund = Hund som är större än en tax om media får bestämma. :mad:

Annars ett väldigt korkat och dumdristigt steg av hundägarna, hästen är långt ifrån ett svagt och försvarslöst djur.

Jag är mkt väl medveten om vad en kamphund är i medias ögon.
Men var inte så säker på att vi inte är nära ett förbud, det låter som om fler och fler är för ett förbud om man läser diskussioner på nätet eller omröstningar.
Var det inte ganska nyligen som DN hade någon typ av omröstning där över 70% röstade för ett förbud??

Det är dags att agera mot oseriösa blandrasköpare och säljare av bull n' terrier mixar samt mastiffar, ovtjarkor osv Annars vet man aldrig vad som sker med lagen om ca 10-15 år. Vi kan inte lulla runt och le som om allt vore ok, det är INTE ok att okunniga(=FARLIGA) människor har en hund i snöret som kräver all kunskap om ras och aktivering man kan ha, dessutom har vi ingen klubb bokom ryggen här i sverige som kan ta ansvar om något händer, därför måste ALLA vi ta ansvar för varandras handlingar om vi vill ha hundarna kvar i landet.

Ju fler länder som bannar hundarna = färre hundantal inom en redan liten ras i Europa (NU PRATAR VI RENRASER av apbt) = sämre/sjuka hundar i en hundras som IDAG anses som 100% frisk (BORTSETT FRÅN INAVLADE INDIVIDER).

Kunskapen om raserna är minimal bland befolkningen = lätt att skrämma liv i den och få igenom ett förbud. Tror dessutom att våra ministrar har lika lite kunskap om hundarna som ett spädbarn om livet. :angel:

JAG oroar mig, sen får ni andra känna vad ni vill.

Senast ändrad av en moderator:

Jo det har med rasen att göra. De här killarna skulle aldrig ha en golden eller en tax i kopplet. De har sina hundar för att skrämmas och imponera. Pitbull/amstaffvarianter med breda läderhalsband med spikes och 20 cm koppel-rep. Hunden är en del av imagen. Att hetsa, skrämmas och hota med hundarna är en del av deras sätt att inge respekt inför de andra. Jag är inte ett dugg förvånad att de hetsat hundarna mot hästar, tvärtom. Det är som att skjuta på soptunnor för att visa sina vapen. Ett sätt att visa hudens styrka, inget annat.

Sen kan man tycka att hundarna och hundrasen är "oskyldig" men eftersom de här rötäggen väljer sådana hundar så är det helt klart rasrelaterat. De skulle som sagt aldrig vilja bli sedda med en golden eller en tax.

Det är samma grej som de tjejerna som ska ha en liten chihuahua i väskan. Image.

Jag är mkt väl medveten om vad en kamphund är i medias ögon.
Men var inte så säker på att vi inte är nära ett förbud, det låter som om fler och fler är för ett förbud om man läser disskutioner på nätet eller omröstningar.
Var det inte ganska nyligen som DN hade någon typ av omröstning där över 70% röstade för ett förbud??

Det är dags att agera mot oseriösa blandrasköpare och säljare av bull n' terrier mixar samt mastiffar, ovtjarkor osv Annars vet man aldrig vad som sker med lagen om ca 10-15 år.

Kunskapen om raserna är minimal bland befolkningen = lätt att skrämma liv i dom och få igenom ett förbud. Tror dessutom att våra ministrar har lika lite kunskap om hundarna som ett spädbarn om livet. :angel:

JAG oroar mig, sen får ni andra känna som ni vill.

Jga tycker du ska kika in och läsa den länk jag gav till Ginnies.:)

I en annan undersökning var 70% emot Danmarks förbud.

Men annars håller jag med dig, det är lätt att skrämma folk med notiser i media och kunskapen är minimal och grundas i ren skräckpropaganda, det är trist att det är så, det är trist att dessa raser lockar till sig en viss typ av ägare.
Men ett rasförbud gör ju inte att dessa ägare köper marsvin istället, de byter ju bara ras och sen är vi tillbaka till att Rottis, schäfer osv är farliga hundar... som det var förut.

Det är dags att agera mot oseriösa blandrasköpare och säljare av bull n' terrier mixar samt mastiffar, ovtjarkor osv Annars vet man aldrig vad som sker med lagen om ca 10-15 år.

Precis! Om alla som har trevliga hundar av de här raserna agerade på att rensa leden i stället för att skrika på hur elaka media och andra är hade problemet kanske kunnat minskas.

Förbjud korsningar, förbjud all avel på raserna som inte sker på reggade kennlar, se till att ha stenkoll på kennlarna och vem de säljer till och stoppa all import som inte görs av reggade kennlar. Och mentaltest på alla avelsdjur så skiten blir bortrensad.

Förbudet i Danmark gör att vi har överskott på billiga valpar av amstafftyp i skåne just nu. Jag vet flera unga, icke hundkunniga som köpt pöööööta små vovvisar de senaste månaderna. *ryyyyys*

Med farliga hundägare menar jag både Alla Ballan och Hjältinnan som köper pitbull bara för att försöka visa hela världen att man kan göra en soffpotatis av den.

Jo det har med rasen att göra. De här killarna skulle aldrig ha en golden eller en tax i kopplet. De har sina hundar för att skrämmas och imponera. Pitbull/amstaffvarianter med breda läderhalsband med spikes och 20 cm koppel-rep. Hunden är en del av imagen. Att hetsa, skrämmas och hota med hundarna är en del av deras sätt att inge respekt inför de andra. Jag är inte ett dugg förvånad att de hetsat hundarna mot hästar, tvärtom. Det är som att skjuta på soptunnor för att visa sina vapen. Ett sätt att visa hudens styrka, inget annat.

Sen kan man tycka att hundarna och hundrasen är "oskyldig" men eftersom de här rötäggen väljer sådana hundar så är det helt klart rasrelaterat. De skulle som sagt aldrig vilja bli sedda med en golden eller en tax.

Det är samma grej som de tjejerna som ska ha en liten chihuahua i väskan. Image.

Förbjud kampraserna och de kommer med schäfer, rottis och andra respektingivande raser, att förbjuda kampras, är ju inte lösningen på problemet.

Och det är inte rasen i sig som är farlig, även om den ser farlig ut, utan det är ägaren som gör den farlig och samma ägare skulle kunna få en golden farlig oxå, även om personen inte lockas av goldens snälla utseende.

Ska man då förbjuda alla raser som ser farliga ut, för de kan bli en del av en image´?

Vi ska vara glada för att Otvajkorna ser så snälla ut att de inte lockar dessa, jag hoppas de verkligen aldrig får upp ögonen för dessa hundar, för då ligger vi riktigt illa till, för tillskillnad på amstaff/pitbulls, så är de avlade på självständig vakt och har inga problem med att gå på människor, något en amstaff normalt sett inte gör.

Precis! Om alla som har trevliga hundar av de här raserna agerade på att rensa leden i stället för att skrika på hur elaka media och andra är hade problemet kanske kunnat minskas.

Förbjud korsningar, förbjud all avel på raserna som inte sker på reggade kennlar, se till att ha stenkoll på kennlarna och vem de säljer till och stoppa all import som inte görs av reggade kennlar. Och mentaltest på alla avelsdjur så skiten blir bortrensad.

Det handlar ju inte om att media är elaka, det handlar ju den felaktiga bild som ges och naturligtvis är det irriterande för någon som har en trevlig hund, men naturligtvis föregå och visa upp sin trevliga hund.

Sen tycker jag du skrev så bra att jag bara måste:
:bow::bow::bow:

Med tillägga att det bör gälla alla raser, för hundens skull!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter SOS Alarm meddelar klockan 13:15 att en häst fastnat i en gyttjepöl och inte kommer loss. Platsen är strax söder om Hjortkvarn...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En person har förts till sjukhus efter en olycka mellan en personbil och en häst i Sjöbo kommun. Larmet kom strax efter klockan 21 på...
Svar
0
· Visningar
594
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Halkan ställer till det för många hästar och deras ägare just nu. Stephanie Lindskog oroade sig för att hennes oskodda avelssto skulle...
Svar
0
· Visningar
427
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På måndagsmorgonen var staketet i hagen sprängt och sex av de nio hästarna i hagen var borta. Ston med föl fanns bland de försvunna...
Svar
0
· Visningar
231
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama