Hetsade kamphundar mot hästar

Sv: Hetsade kamphundar mot hästar

tyvärr är det så att det finns folk till allt, men hade ledarskapet bakom kopplet varit bättre så skulle inte "kamphundar" ha så dåligt rykte!

;)
Precis! Om alla som har trevliga hundar av de här raserna agerade på att rensa leden i stället för att skrika på hur elaka media och andra är hade problemet kanske kunnat minskas.
Angående "kamphundar", varför blundar/förnekar ägare till dom att det finns "farlighet" i raserna? Dom är ju i många, många generationer avlade mot att ha egenskaper som gör dom farliga. Hundarna kan vara trevliga, säkra och sociala i sin familj, men när det händer något som triggar igång deras "kampegenskaper", vad blir det då? Jo, en strid på liv och död. Inte som med andra hundar som kan lägga av då endera visar sig underlägsen. Tyvär finns tydligen även den bristen i egenskaper när det gäller andra djur samt människor.
Därför är jag för ett förbud på dessa raser.

Förbjud korsningar, förbjud all avel på raserna som inte sker på reggade kennlar, se till att ha stenkoll på kennlarna och vem de säljer till och stoppa all import som inte görs av reggade kennlar. Och mentaltest på alla avelsdjur så skiten blir bortrensad.
Uppenbarligen ställs kamphundars farliga egenskaper på sin spets vid korsning med andra raser. Därför tycker jag också att sådana ska förbjudas. Däremot inte med automatik korsning av alla raser. Det skulle lägga hinder i vägen för framtagandet av nya raser för specifika ändamål liksom import av sådana. Här borde en viss kontroll istället utövas kopplat till godkännande i varje enskilt fall.

Något att komma ihåg är att alla raser ursprungligen är blandraser!

I övrigt håller jag med dig ang kennlar och mentaltester.

LIA

Jag vet inte vad du menar med vad du sett på hundklubben?
Kamphundsraserna är hundar, precis som alla andra och är långt ifrån något unikt?
Vad är det dessa hundar gör på din klubb som skiljer sig så stort ifrån vad andra hundar gör och som gör dem mycket svårare än någon annan ras?? :confused:

Det jag sett på hundklubb under de år jag gått där är:

Att de hundar som går under begreppet kamphundar som regel och överlag är mycket svårare än andra hundar-och mycket farligare.

Det säger dig självt att de är lättare att hetsa än de flesta andra raser, annars skulle de inte vara så eftertraktade av människor som vill åt ett sådant beteende?

Varför skulle en utställningsras inte ha existensberättigande i sverige enligt dig?

Jag är helt emot en rasförbud, däremot ett förbud mot farliga hundar och kontroll av avel och uppfödare.

Bara för att det inte betyder att den är sund, ta ex Shar Pei,ytterligare en ras som kan tas bort.

Och jag anser man inte ska avla på hundar öht som i grunden utgör en stor potentiell fara.

Det jag sett på hundklubb under de år jag gått där är:

Att de hundar som går under begreppet kamphundar som regel och överlag är mycket svårare än andra hundar-och mycket farligare.

Det säger dig självt att de är lättare att hetsa än de flesta andra raser, annars skulle de inte vara så eftertraktade av människor som vill åt ett sådant beteende?

Fast frågan var ju på vilket sätt de är svårare än andra hundar?
På vilket sätt är de farligare och för vem?

Hetsa för vad?
Lättast att hetsa på människor är väl brukshundarna som används i skyddet och herdehundarn som vaktar?
Kamphundarna är ju avlade på andra djur och aldrig avlade på att gå på människor, tvärtom.

Sen är det väl lite halvsanning, någon som vill ha en riktigt skyddshund för sig själv, köper inte en kamphund, det är väl mest deras utseende som ger respekt.
Sen kan man ju naturligtvis få vilken hund som helst att bli farlig.

Bara för att det inte betyder att den är sund, ta ex Shar Pei,ytterligare en ras som kan tas bort.

Och jag anser man inte ska avla på hundar öht som i grunden utgör en stor potentiell fara.

Fast amstaffen bör väl inte jämnföras med en ras som sharpei?
Och på vilket sätt är inte Amstaffen sund? :confused:

Så, du vill förbjuda alla större hundar än tax?
För vad menar du med fara, potentiell möjlighet att döda en vuxen människa? Ett barn? Ett djur?

Mops är en annan.

Konstigt att inte uppfödare av den kategorin hundraser åtalas för djurplågeri.

LIA

Varför går de på människor då?

Dålig mentalitet? Fel ägare? Blandade med fel raser?

Rasbeskrivning av Amstaff.
Rasens Karaktär

Det första och viktigaste intrycket av en Amstaff skall alltid vara dess temprament.

Oavsett hur den ser ut, kan det aldrig vara en korrekt Amstaff utan det rätta tempramentet.

Amstaffen är intellegent och livligt medveten om sin omgivning, den uppmärksammar allt som händer runt om kring och missar sällan något.

En Amstaff ska vara modig och uppträda självsäkert i alla situationer.

Deras mod är välkännt och återfinns väldokumenterat i historien.

Mod skall dock inte förväxlas med aggressivitet, vilket tvärtom oftast döljer osäkerhet.

Den ideala Amstaffen ska inte uppvisa aggressivitet mot djur eller människor.

En Amstaff ska ha hög social tillgänglighet. Den gör sällan skillnad mellan bekanta eller, det är ingen enmashund,

Rasens stora kärlek till människor och social samvaro är en av deras främsta karaktäristiska egenskaper.

Så, nu kan du svara på de frågor jag ställde dig. :)

Fast frågan var ju på vilket sätt de är svårare än andra hundar?
På vilket sätt är de farligare och för vem?

De jag såg, o några av dem blev faktiskt avlivade, var farliga för både andra hundar o även deras förare.Och det var ändå på en hundklubb-gud vet vad som gömmer sig i buskarna runtomkring.:eek:

Det var sammandrabbningar med den som höll i kopplet, kombinerat med någon sele och riktigt aggresiva utfall mot andra hundar.

De jag såg, o några av dem blev faktiskt avlivade, var farliga för både andra hundar o även deras förare.Och det var ändå på en hundklubb-gud vet vad som gömmer sig i buskarna runtomkring.:eek:

Det var sammandrabbningar med den som höll i kopplet, kombinerat med någon sele och riktigt aggresiva utfall mot andra hundar.

Bra ägare där, som tog sitt ansvar och tog bort hundarna! :bow:

Trist att du har sådan otrevliga erfarenheter av dem du träffat, jag har helt andra, de jag träffat har varit trevliga och lugna och inte brytt sig ett dugg om andra hundar de mött.

Så, du vill förbjuda alla större hundar än tax?
För vad menar du med fara, potentiell möjlighet att döda en vuxen människa? Ett barn? Ett djur?

Jag har gärna Snuffsans förslag på de raser som ligger kantikant med att klassas som farliga, ex rottis.

Blandningar av kamphundsraser o annat i, samt renrasigt ser jag inte som en förlust om de försvinner.

Jag undrar om det finns någon undersökning som har mätt styrkan i bettkraften och oviljan att släppa?

Förbjud korsningar, förbjud all avel på raserna som inte sker på reggade kennlar, se till att ha stenkoll på kennlarna och vem de säljer till och stoppa all import som inte görs av reggade kennlar. Och mentaltest på alla avelsdjur så skiten blir bortrensad.
Tycker du verkligen att SKK sköter sitt jobb tillräckligt bra för att ges total kontroll över hundaveln:confused:
PL

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter SOS Alarm meddelar klockan 13:15 att en häst fastnat i en gyttjepöl och inte kommer loss. Platsen är strax söder om Hjortkvarn...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En person har förts till sjukhus efter en olycka mellan en personbil och en häst i Sjöbo kommun. Larmet kom strax efter klockan 21 på...
Svar
0
· Visningar
594
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Halkan ställer till det för många hästar och deras ägare just nu. Stephanie Lindskog oroade sig för att hennes oskodda avelssto skulle...
Svar
0
· Visningar
427
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På måndagsmorgonen var staketet i hagen sprängt och sex av de nio hästarna i hagen var borta. Ston med föl fanns bland de försvunna...
Svar
0
· Visningar
231
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama