Sv: Het
Kellygirl skrev:
Trådskaparen läste mina tankar och funderingar.
Tack för bra svar måste jag säga. SPLITTAN: ditt svar ska vi prova nästa gång min dotter rider sin B-ponny som är så lycklig när hon ska hoppa, och tror att hon måste klara av allt i 100 km i timmen.
Jag fick min första ponny (tillsammans med min stora syster) som 12 åring, en 12 ponny. Stor, stark och het var han. Jag var liten och klen och kunde inte så mkt (tur att syrran var mer kunnig).
Jag tränade reglebundet för instruktör.
men i början efter som han var så het så drog jag hela tiden i tyglarna och höll hårt i han, samt släppte benen. Man har ju lärt sig på ridskola att med benen driver man och med handen bromsar man....
Min instruktör sa till mig att göra precis tvärt om, visst det var svårt i början att lära sig att göra tvärt om, samt att våga göra tvärt om.
Men min vilda ponny blev faktiskt en väldigt lugn ponny.
När jag sedan blev flera år äldre och han skulle säljas, så lät vi en annan tjej tävla honom. Tjejen var en hårdhänt person (jag är mkt mjuk i mina händer) och så fort tjejen började rida så blev han het och stirrig, när jag red så var han lugn och fin, fast efter att tjejen hade ridit honom några gånger så blev han känslig i sin mun och var rädd för att jag skulle ta i honom för mkt, så tjejen fick sluta ida honom.
Läs det jag skrev ovanför till soft_sensation om impulser, ang att ta och släppa hela tiden när man vill hejda sin ponny, och inte bli hängandes i tyglen.
Ja, hoppning kan få många hästar att tända till så att de blir ivriga, just med hinder i samband med att hästen blir ivrig så kan det ta lite längre tid innan den lugnar ner sig, under tiden så får man jobba på det när man rider vanligt markarbete, att ställa om sin kropp att göra tvärt om mot vad man har gjort innan.
Min granne som hade samma problem att hon bara höll, för att hon tyckte ponnyn gick för fort. Hon satte jag longerlina på, sa att hon skulle fatta galopp och ha halvlånga tyglar, hon fick efter ett litet tag kämpa för att hålla igång galoppen för ponnyn ville bara sakta av....