S

Scratch

Hejsan!!
Jag har en häst som är välldit het på hindrerna.. Hon tycker det är jätte kul annars och är jätte duktig..:D
Hur ska jag göra för att få henne att lugna ner sig? Det är värst när man ska löshoppa då är det full fart framot som gäller för henne. :) Men hur ska jag göra för att få henne att lugna sig, om det går.. :smirk:

Sv: Het

du bör inte betsla upp eller likande, utan se det som att det kommer när du har fått "ordning" på hästen, om jag var du skulle jag rida dels mkt dressyr och markövningar, och sedan mkt lydnads hoppning, du ska kunna hoppa ett hinder och sedan göra halt inann, du ska också kuna rida mot ett hinder och några meter inann begära hästen att göra halt, testa ockdå att rid på volt framför hindret. hästen vet då aldrig när du tänker svänga ut, och tillåt den inte att springa iväg (ge och ta) öva också på att hoppa studs m.m när hästen måste lära sig att bromsa upp sig för att inte krascha i hindret efter, du kan också testa att både skritt och trav hoppa, vill hästen börja galoppera ge dej då inte, den ska gå i det tempot du ber den om.

Några tips du kan börja med iaf och se om det blir någon skillnad, det är inte kul att börja tävla med en häst som är så het inne på barnan man måste kunna ha 100 % kontroll hela barnan runt.

lycka till! :D

precis som ovanstående ska du hoppa t.ex 2 hinder och göra halt emellan, rygga. hoppa nästa.

men du ska OCKSÅ hålla på att lägga volter framför hindret rid som om du skulle hoppa. så fort hästen drar lägger du en volt och "voltar" dig allt närmre hindret.... När hästen är lugn och väntar på dig hoppar du(om det inte tar allt för lång tid det vill säga)...... du får liksom "lura" hästen så att den lär sig att lyssna på dig och inte bara sticka mot hindret, nånsång är det är kanske inte dit ni ska :))

det är bara hålla på så..

Mkt volter, lugna hästen mellan hindren. Öva lydnad. Få hästen att veta att det är du som bestämmer OM ni ska hoppa eller inte. Om den drar mkt mot hindret, så stanna innan hindret, rygga några steg, och lägg en volt och ta hindret igen.
En annan bra övning är att 2-3 galoppsprång efter hindret få hästen att sakta av till skritt på lång tygel.
Övningar som fått min tidigare häst att lugna sig avsevärt :D

Hei!
Jeg har samme problem med min hest!
Men han er lugnere i løshoppning.

Pass bare på med halt etter hinderene, min hest er kjänslig og etter at jeg har gjort mye halt efter hinderene har han blitt mye værre og stanser opp og skuttar opp og ned på stedet efter hindrene om jeg bare såvidt tar i tygelen. Nå må han ris til av en proff ryttere for å få det vekk igjen og jeg har blitt redd for å hoppe han. Og alt jeg gjorde var å gjøre som instruktøren sa å stoppe han etter hinderet.
Så pass på... ikke gjør samme feil som meg....
:bump:

Först och främst tycker jag inte att du ska göra mycket halter och igångsättningar direkt till galopp med en het häst. Min var sådan, och att göra halt mellan hinder och sedan fatta galopp direkt var som att tända eld på stubinen. :crazy: han gjorde tigersprång i varje start då. På en stark häst däremot är det en jättebra övning!

Hoppa ofta, gärna 3-4 ggr i veckan, men bara några få små språng så det inte blir någon stor grej med att hoppa. Hoppa gärna på volt och var noga med att hålla samma tempo hela tiden, blir han/hon riktigt het så rider du bara förbi hindret och tar det som vilken annan volt som helst. Lägg ut markbommar om du tycker att det hjälper, 3 m innan och 3 m efter.
Man kan ställa upp tre hinder längs en långsida och ta det första på volt, är han lugn efter det första så fortsätter man på det andra, går det för fort så lägger man bara en volt igen tills han är lugn nog att fortsätta på det tredje.
Var noga med din egna sits, var stilla med sätet och släng dig inte över hindren. Det kan ha samma effekt som att stampa på en ketchuptub.

Nej, tycker inte heller att man ska sätta igång från skritt direkt till galopp på en het häst, iaf inte i smaband med hoppning. Det är bättre att efter hindret sakta av till skritt, skritta en liten bit, lugnt sätta igång till trav och sedan lugnt fatta galopp. Allt måste ske lugnt med en het häst, annars finns en stor risk att allt bara blir värre.

Många heta hästar blir lugnare om man försöker rida dem i samma tempo hela tiden (ett så lungt tempo som möjligt då). Många start och stopp som föreslås här ovan kan göra det hela mycket värre.

Att hoppa mindre och markarbeta mer tror jag också är ett vanskligt råd. Hoppa så mycket som möjligt är det råd jag fått för att lugna ner en extremt hetsig häst. Och då är det förstås inte rejäl hoppträning varje dag, utan att man istället hoppar några språng varje dag.
Oftast är det bästa också att stegvís sänka tempot. Om man försöker rida en hetsig häst som inte är van vid det i kort galopp mot hinder kan de bli mycket frustrerade och slita tyglarna ur handen på en.

Hejsan!
Det låter som min förra häst hon var så ,Det var järnet som gällde och sen hoppa.
Det hjälpte ju inte vilken höjden gör vilket det kan i vissa fall :S
Det som kan hjäpa är vell att ha martingal för vissa hästar drar ju upp huvedet och springer "som min"
Det man måste är ju rida mycket dressyr.
Men om man hoppar hindret en gång och sen gör volter bredvid hindret mellan hoppen i olika tempon så hästen inte är med när den ska hoppa så ska det någ gå bra.
Och att hoppa oxer kan också hjälpa då all enrgie går åt att sträcka ut sej.
Lycka till!

Jag håller med Popeye.
Att hela tiden göra massa stopp framför hindrena kan till slut ta bort hästens bjudning, den blir osäker om den ska få hoppa eller inte.
Jag tycker att du ska jobba markarbete i samband med hinder . Lägg ut små hinder/galoppbommar, hitta lugnet och rytmen. Springer hästen iväg lägg en volt och hitta samma galopp som innan och rida an igen, fortsätter hästen springa lägg en volt igen och upprepa tills den väntar på dig.
Lycka till!

Hej!
Min häst är också jättehet när jag ska hoppa henne.
Jag brukar träna dressyr/markarbete nästan varje dag och då tränar jag mycket galopp, i början känns det som x2000 men det funkar efter ett tag. Prova inte att sakta av till trav hela tiden, eftersom det bara brukar stressa hästar.
I hoppningen brukar jag alltid göra tempoväxlingar i uppvärmningen eftersom dom lyssnar bättre. Om du känner att du inte har nån koll alls så gör halt eller gå in på en volt. Det brkar funka för mig iaf..

Hejsan! =D Min häst VAR också het o hon ville värkligen till hindrena men när hon bara springer emot o jag "Drar" henne i munen blir det bara kaos o hon hoppar alltid men när hon gör så är det risk för rivning hon hinner inte få upp benen.. :) :idea:
Men endel kan jö ligga i mitt bett:o eftersom jag har ett Bridgon bett (lite osäker stavning) ett sånt som dressyrhästar ofta har när man rider med två asså det lilla.. det är vanligt 2 delat men något kortare o smalare en vanligt bett har jag vanligt bett får hon sår i munnen:banana: tänck dej då ett pessoa...:eek:

Det är bra o göra halter melan hindrena så man får kontrol men det är mäst kontroll... När jag fick min häst lungnare så galopperade jag mycket innan jag hoppade jag kortade o längde osv. asså kände att jag hade kontrol över hennes galopp annars fick jag inte hoppa..:cool: sen hoppade vi cavaljetti... om hon flängde så var jag iskalll.. :cool: tillslut gav hon upp o jag har mera kontrol o det har jag tjänat mkt på..

tex. Jag hoppa unghäst klass oftast L: D L: C Men sen skulle jag upp till L:B o det är jö inte så roligt att gå på 4,5 när det ska va 5 så jag lärde mej kontrolera så det vart 5 o ett bra hopp o när jag tävlade L:B var på km me omhoppning på L:A o jag van den tälingen kanske inte på nån bra tid men på den "Fina" rundan..

så galopperqa mkt det är jö det Hästen vill... men sitt inte o galoppera fotareofortare utan rid i olika tempon även när du rder ut..

(o sen är det jö också :love: Dressyren:love: som är grunden) Lycka till...

Hejsan! =D Min häst VAR också het o hon ville värkligen till hindrena men när hon bara springer emot o jag "Drar" henne i munen blir det bara kaos o hon hoppar alltid men när hon gör så är det risk för rivning hon hinner inte få upp benen..

Efter som du har skrivit lite av det jag tänkte på så tar jag dit citat!

När en häst är het och springer så gör många ryttare fel!
Många tar och drar i hästen i munnen och släpper benen, i tron att de får hästen att sakta ner.
Dock så reagerar en häst tvärt om, ju mer man drar i munnen på en het, känslig häst, destu mer springer den.
Oftast springer den för att slippa undan allt dragande och slitande i munen.
Och ryttaren "tar bort" sina ben i tron om de slutar driva så lugnar hästen sig, men det gör den inte. En het häst (och alla hästar) behöver ett tryggt stöd av benen för att hålla ihop hästen och visa vad den ska göra.

Har man en het häst så ska man hålla om med benen och bli mjuk i handen, har man ett fint galoppområde så kan man pröva att släppa efter ordentligt på tyglarna och hålla om stödjande med benen, och jag tror många blir förvånade att hästen inte sticker utan snarare kommer efter ett litet tag att lugna ner sig, vissa har till och med fått börja driva på sina hästar för att de inte ska börja trava.

Ska man nu behöva ta tag i sin häst så är det viktigt att inte bli hängandes i tyglen utan hela tiden ta och släppa, ta och släppa, små fina signaler och inga hårda tag, samt att hålla om med benen.

Trådskaparen läste mina tankar och funderingar.
Tack för bra svar måste jag säga. SPLITTAN: ditt svar ska vi prova nästa gång min dotter rider sin B-ponny som är så lycklig när hon ska hoppa, och tror att hon måste klara av allt i 100 km i timmen.

till splittan..

Jo Jag förstår det men jag menade Att det var fel att dra hästen i munnen och jag har aldrig dragigt min häst i munen för att hon har sprungit det jag menade med "Drar" så menade jag hållde in...

Förstår du hur jag menar med det??

Ta inte illa upp, jag bara skrev utifrån det jag läste!

Men samma sak där, när du håller in, så ska du omedelbart släppa efter igen. Typ som en liten inpuls hålla, släpp, hålla, släpp.
Hästar går på inpulser, för varje inpuls så reagerar hästen.
Pröva själva att peta en kompis i sidan *hehe* för varje pet kommer din kompis att reagera, men om du i stället petar en gång och håller kvar ditt finger, så kommer din kompis bara att reagera för petet, men inte reagera för att du fortsätter att hålla kvar fingret!

Som vi ex sidvärtes förflyttning med hästen, för varje pet med skänklen du gör så lyttar hästen några steg, om du där emot bara läger till skänklen och ger ett bibehållande tryck så lär den sluta att flytta på sig tills den får en ny inpuls av skänklen!

Kellygirl skrev:
Trådskaparen läste mina tankar och funderingar.
Tack för bra svar måste jag säga. SPLITTAN: ditt svar ska vi prova nästa gång min dotter rider sin B-ponny som är så lycklig när hon ska hoppa, och tror att hon måste klara av allt i 100 km i timmen.

Jag fick min första ponny (tillsammans med min stora syster) som 12 åring, en 12 ponny. Stor, stark och het var han. Jag var liten och klen och kunde inte så mkt (tur att syrran var mer kunnig).
Jag tränade reglebundet för instruktör.
men i början efter som han var så het så drog jag hela tiden i tyglarna och höll hårt i han, samt släppte benen. Man har ju lärt sig på ridskola att med benen driver man och med handen bromsar man....
Min instruktör sa till mig att göra precis tvärt om, visst det var svårt i början att lära sig att göra tvärt om, samt att våga göra tvärt om.
Men min vilda ponny blev faktiskt en väldigt lugn ponny.

När jag sedan blev flera år äldre och han skulle säljas, så lät vi en annan tjej tävla honom. Tjejen var en hårdhänt person (jag är mkt mjuk i mina händer) och så fort tjejen började rida så blev han het och stirrig, när jag red så var han lugn och fin, fast efter att tjejen hade ridit honom några gånger så blev han känslig i sin mun och var rädd för att jag skulle ta i honom för mkt, så tjejen fick sluta ida honom.

Läs det jag skrev ovanför till soft_sensation om impulser, ang att ta och släppa hela tiden när man vill hejda sin ponny, och inte bli hängandes i tyglen.

Ja, hoppning kan få många hästar att tända till så att de blir ivriga, just med hinder i samband med att hästen blir ivrig så kan det ta lite längre tid innan den lugnar ner sig, under tiden så får man jobba på det när man rider vanligt markarbete, att ställa om sin kropp att göra tvärt om mot vad man har gjort innan.

Min granne som hade samma problem att hon bara höll, för att hon tyckte ponnyn gick för fort. Hon satte jag longerlina på, sa att hon skulle fatta galopp och ha halvlånga tyglar, hon fick efter ett litet tag kämpa för att hålla igång galoppen för ponnyn ville bara sakta av....:D

Tack Splittan!
Hur lång tid tror du att det tar att få hästen lugn om man tränar, nu på vintern ca 4 dagar i veckan? Anledningen till att jag frågar är att vi ska ställa upp i en tävling i mitten av april och vi vet inte alls hur hon kommer att reagera med mycket hästar runt omkring sig, musik som spelar, människor som klappar och att bli ensam ridhuset med fullt med hopphinder. Någon gång måste ju bli den första. Ponnyn är nio år har aldrig blivit tävlad men hon hoppar som en gud, det säger alla som ser henne. Tänk så duktig hon kan bli senare när min dotter har fått kläm på hur hon ska lugna henne. Dottern använder rösten mycket också och ponnyn är duktig på att lyssna men det räcker inte. I dressyren är hon duktig och lyssnar men blir som sagt ivrig när det gäller hoppning.

Det kan helt variera hur lång tid det tar att lugna ner en häst, det beror helt på hästen själva.

Det jag har skrivit ovan och det jag skriver nu är hur en häst "fungerar". Är svårt att ge bra råd över nätet när man inte vet hur hur häst fungerar IRL, då alla hästar och ryttare är indv.

Att hästen är pigg är en sak men att den ex hetsar upp sig för hinder är det den måste lära sig att inte bli.
Lägg in bommar med m.m. i den dagliga träningen och få den att jobba så lungt det bara går, sedan kan man lägga in cavalleti i den dagliga träningen. Man kan börja i skritt och sedan avencera upp i gångarterna.
Allt för att avdramatisera hoppningen, och ryttare samt ponny får chansen att i lugn och ro försöka att bli så avspända som möjligt (lättare sagt en gjort). Det gäller att ha mkt tålamod så kommer framstegen efter hand.

Min gammle ponny tog det faktiskt ett år med för att få han att slute stressa och hetsa, men han var i och för sig även mkt spänd och het vid vanligt markarbete. Själv var jag en liten ryttare och kunde inte så mkt och min ponny var lite för stor för mig, där av att det förmodligen tog ett helt år att lugna ner honom.

Din dotter kommer att lära sig mkt på sin ponny, en ärlig och hopp glad ponny gör att din dotter kan koncentrera sig på hur hon rider och jobbar sin ponny mellan hinderna och bommarna.
En avspänd ponny/häst som hoppar får mkt bättre hoppteknik en en som är het och spänd då sprången oftast blir låsta i ex ryggen. En avspänd häst får runda fina spårngkurver.
Efter som din dotter rider B-ponny så antar jag att hon inte är så gammal. Som erfaren ryttare så går det fortare att lugna ner en häst, men är man inte så gammal så tar det lite längre tid då man inte har kunskap som räcker så lång, men kunskap som kommer att byggas på efter hand man lär sig.
En het ponny är inte alltid så lätt för en lite ryttarina. Men har man ett mål och jobbar mot det så kommer man oftast dit!

Även om det börjar fungera på träning så är det oftast en anna sak på tävling, då kommer nerver in både hos häst och ryttare.
men ju mer man kommer ut och tävlar destu bättre lär det gå.
Jag brukar kalla det för "miljö träning" i början med oerfarna hästar, jag tar tävlingen som en träning och sedan plockar ut de positiva bitarna, ex att framridningen gick bra, eller hästen lyssnade väldigt fint när vi red mot hinder nummer 5 osv. Att man sedan inte fick fler bra språng spelar inte så stor roll i början.

Jag tycker definitivt att ni ska ge er ut och tävla i april för att dottern och hästen kan börja få lite rutin och miljöträning, sedan får man ta det som det blir. Som du sa någon gång måste bli den första!
Det viktigaste är inte att bli bevsiken i fall något inte skulle gå bra, utan man ska bara leta upp allt det positiva och sedan komma ihåg det!

Jag hoppas att mina råd kan hjälpa till lite mot målet att få en lugnare ponny.
Jag önskar din dotter lycka till i framtiden och hoppas på att hon når sina mål med sin ponny, hon låter som en duktig lite ryttare och får hon bara kläm på alla "knappar" så kan de säkerligen gå långt!

Jag har lärt mig en sak: Övergångar ;) Hoppar själv på en häst som tar bettet och sticker iväg innan hindret och ridläraren sa; övergångar innan hindret kan lugna ner dom lite.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
1 063
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka