Het ponny.

Y

Yuw

Jag rider på ridskola och just nu har jag en jättehet ponny. Han springer allt vad han har så fort han får chansen! Idag gtränade vi galoppfattningar och det gick verkligen INTE bra! Jag har ju ridit heta hästar förut men den här är vekligen jättejobbig, så fort någon annan galopperade så bestämde han att nu skulle han också galoppera. Så det blev mer ruda-in-i-galopp än galoppfattningar. Sen ville han inte stanna heller, utan han skulle minsann fortsätta galoppera hur mycket jag än försökte få stopp på honom. Han är STARK! :eek:

Så nu undrar jag hur man ska göra för att det ska gå lite bättre?

Sv: Het ponny.

Gör mycket halvhalter och förhållningar så brukar det gå bättre;) Det gör hästen uppmärksam och känsligare för dina hjälper.

Okej! :) Ska testa det nästa gång. Hoppas han gör en halvhalt också då och inte bara fortsätter gå. :devil: Han vet mycket väl att han är typ 8958 gånger starkare än mig och verkar inte vilja lyssna på mig heller.

Hård i munnen är han också(eller så blir han förlamad i munnen så fort han fattar att han får springa :angel:), han reagerar inte hur mycket man än tar i tyglarna. Jag satt och lirkade sådär med händerna (krama om tygeln med alla fingrar, släppa lillringret, ringfingret och långfingrets tag om tygeln osv) för att få honom mjukare i munnen, precis innan vi började galoppera började han lyssna på mig i traven liiite bättre, men när han fattade att vi skulle galoppera så blev det fart på honom och han ignorerade mig totalt. :o Var tvungen att köra upp honom i andra hästars rumpa för att få stopp på honom...

Blä, jag vill inte rida honom längre. :cool: Sitter här med stooooora blåsor på fingrarna. :cry:

använd sitsen och benen, jag gör själv samma misstag på heta hästar, man tror att motorn är igång men den rusar bara på högvarv, du behöver en djupare mer kraftfull gas, dvs om med benen och driv ihop honom.. och om du behöver ta kraftigare tygletag, höj händerna..

annars har ni väl hörn i ridhuset? styr in där.. är ni ute så styr in på en liten volt tills han lugnar sig.. småvolter sätter ihop honom så han måste ta det lugnare och inte sticka iväg..

använd sitsen och benen, jag gör själv samma misstag på heta hästar, man tror att motorn är igång men den rusar bara på högvarv, du behöver en djupare mer kraftfull gas

Det där fattade inte jag. :o Jag är lite seg. :D

Ja, jag satt med händerna typ 2 dm över manken och höll typ vid bettringarna när jag försökte få stopp på honom efter galoppen. Men han är STARK som in i helvete. :eek: När jag skulle fatta galopp fick han världens damp så jag gjorde liiiten volt innan jag försökte igen, inte för att det blev någon skillnad men men... Men nästa gång testar jag och stanna en stund i ett hörn istället. :)

alltså..

när hästen springer iväg från dig, STOPPA hästen genom att rida in i ett hörn, den kommer inte att hoppa eller springa in i väggen och krascha, den kommer att stanna.. jag menade inte att du ska parkera där 5 minuter närsomhelst.. det hjälper inte..

hästar som är heta och springer springer för att de inte orkar arbeta, så du måste sätta hästen i arbete, dvs DRIV med benen och tvinga hästen att göra övningar, skänkelvikning i galopp, små volter, trötta ut honom genom att arbeta den mycket, och då måste du använda benen och driva in i handen, inte bara stoppa springet i handen..

Jaha. :D Ja, jag gör ju små volter och så, men jag rider ju på ridskola så jag kan ju inte komma på helt egna övningar heller... Kan ju inte låta honom springa klart för jag måste ju stanna när ridläraren säger det. Men jag får göra massa volter, stanna honom i hörn och låta honom lugna ner sig när han blir för hetsig och göra massa halvhalter och tempoväxklingar osv och hoppas att de går bättre. :)

Farle: Jag ger efter ganska mycket tycker jag, låter honom springa i det tempot han vill så länge jag känner att jag har kontroll över honom. Så problemet är inte att han springer för snabbt, utan att han vägrade stanna efter galoppen. :crazy: Och jag ska väl inte ge efter om jag vill att han ska stanna? :o

Hej. Haft flera liknande problem. Det enda som hjälpte för mej är att göra halvhalt i varje steg och lyssnar hästen inte ta en rejäl förhållning man får inte vara rädd för att ta i lite få hästen att lyssna på dej. Detta fungerar jättebra för mej men glöm inte att ge efter. Felet som många gör är att dom slutar driva bara för att hästen springer av sig självt och att man håller stenhårt i tyglarna.. Släpp efter lite på tyglarna och driv men glöm inte halvhalterna i VARJE steg och fånga upp. Lägg många volter och försök lägga in lite flyttningar mina ridlärare har inte haft några problem med att jag har ridit lite mer självständigt för att lugna ner dom hästar jag ridit.

Lycka till och ge inte upp.

Okej, tack för tipsen! :) Haha, jag gjorde nog det där felet med att hålla stenhårt i tyglarna. :angel: Men då ska jag försöka driva på honom men samtidigt kolla att han lyssnar på mig i varje steg. (genom halvhalter) :) Fast det var en sak jag inte fattade av det du skrev, vad är flyttningar? :o

Nästa gång ska jag också fösöka var mer bestämd ända från början, han ska fatta att det är jag som bestämmer och inte han. I lördags genade han i massa hörn och jag orkade inte bry mig (väldigt dumt). Så nu på lördag ska jag gå tillbaks och gå i hörnet igen, ända tills han lyssnar. Och om ha börjar trava bara för hästen framför honom gör det gör jag en volt (i skritt) och sen börjar jag trava när jag kommer ut på spåret igen. Jag har gjort upp en plan! :D

Tack för peppet, det behövdes! :love: Och nejdå, jag ska inte ge upp förän han gör som jag vill! :devil:

Hej. Haft flera liknande problem. Det enda som hjälpte för mej är att göra halvhalt i varje steg och lyssnar hästen inte ta en rejäl förhållning man får inte vara rädd för att ta i lite få hästen att lyssna på dej. Detta fungerar jättebra för mej men glöm inte att ge efter. Felet som många gör är att dom slutar driva bara för att hästen springer av sig självt och att man håller stenhårt i tyglarna.. Släpp efter lite på tyglarna och driv men glöm inte halvhalterna i VARJE steg och fånga upp. Lägg många volter och försök lägga in lite flyttningar mina ridlärare har inte haft några problem med att jag har ridit lite mer självständigt för att lugna ner dom hästar jag ridit.

Lycka till och ge inte upp.

lånar tråden lite..
bra svar du hade.
får också ofta rida hästar som är väldigt framåt, och jag får erkänna att jag (precis som du säger) tappar drivningen när jag rider en häst som är "för pigg". känns som att enda gången jag driver är när jag "ska göra något" såsom skänkelvikning, öppna osv.
jobbar mycket med halvhalter, jag vet att man ju ska driva i en halvhalt också men jag är inte speicellt duktig på det så..
hur tycker ni man ska göra för att bibehålla drivningen? känns som att så fort man driver på lite så blir det racing fart och då tappar man både form och den lugnare farten som halvhalterna ger.. :crazy:

Hej. Med flyttningar menar jag att du t.ex kan göra lite skänkelvikning, flytta han lite innanför spåret och flytta sen ut han igen, gör lite öppna låt han gå med framdelen lite innanför spåret det brukar hjälpa till att stoppa upp dom lite. Bra att du inte ger upp. Tycker själv det är jättekul när man väl lyckas och får dom att lyssna.:)

Han vet mycket väl att han är typ 8958 gånger starkare än mig och verkar inte vilja lyssna på mig heller.

Tänk på att det inte får bli någond ragkamp för då vinner han,

Få honom att tänka på något hela tiden, en volt, en halvhalt, en halt, lite sidvärts rörelser, lite ställande inåt, utåt, rakställ, vänd rakt över, låt honom inte få tid att tänka eler bara gå rakt framåt. Sakta och öka tempot lite också kanske?

Lycka till ;)

Som flera andra har skrivit:

Våga ge efter på tygeln, du kommer aldrig vinna en dragkamp mot hästen. Glöm inte heller att driva. Det kan verka helt motsägelsefullt men genom att driva med skänkeln och sätet (inte hälarna) kan du samla ihop hästen och få den att trampa under sig. Om du försöker göra det utan att driva kommer du bara få huvudet uppe i taket och bakbenen hundra meter bakom. Det tog mig en hel termin innan jag fattade att jag skulle driva på heta hästar men när jag kom på det märktes skillnaden. En tredje sak är att hela tiden ge hästen andra saker att göra än att springa. Sitt inte och tänk på att hästen är så het hela tiden utan jobba extra mycket med ställningar osv. Jag brukar säga att man lär sig mer ridning på en het häst än en seg. På sega hästar tvingas man hela tiden koncentrera sig på att driva så att hästen inte går i undertempo men på den heta hästen måste du rida, rida, rida för att få den lugn.

/lilstar vars ridlärare tvingade henne att rida heta hästar ett år för att hon bara kunde rida lata ök :o

En förhållning får aldrig vara längre än ett steg. Ta en kort förhållning och lätta sedan omedelbart, hjälper inte det så gör du om det tills du fått resultat. Du ska aldrig tillåta hästen att bli stark i handen. Så fort som hästen blir stark så tar du en förhållning, följt av en eftergift (lättar), så ska du göra vid varje tillfälle som hästen blir det minsta stark, driv vid eftergiften om den saktar av. Om en förhållning inte får någon effekt så får du göra om det tills den lyder. Ibland får man ta i ordentligt för att få effekt. Tänk på att alltid göra första förhållningen lätt för att sedan ta mer den påföljande förhållningen.

Delvis knapplån.

Okej, tack så mycket för alla svar! :D Känner mig peppad inför nästa lektion. :)

Men en sak förstår jag inte, hur ska jag kunna få stopp på honom? För det var mitt största problem i lördags, jag var tvungen att köra in honom i andra hästars rumpa för att få stopp på honom och det ska man ju inte behöva göra. Eller kommer han bli lydigare och lyssna mer på mig i.o.m att jag alltid håller honom sysselsatt och lugn? För det var när han började rusa jag inte fick stopp på honom, men om han aldrig blir riktigt het (genom att jag gör halvhalter, volter osv), kommer han bli lättare att få stopp på då?

Senast ändrad av en moderator:

Förhåll med ytter, slappna av och rid hästen i varje steg. Om du är som jag spjärnar du förmodligen emot och spänner låren så du blir lite "halvstående" med spända armar när hästen blir springig. Känn efter hur hästen rör sig, sitt, sitt, sitt med långa ben och försök hitta en egen lugn rytm. Och le! Leenden gör att vi slappnar av och det återspeglas på hästen!

Uppdatering för alla intresserade. :)

Idag red jag, samma häst igen. Det gick myyycket bättre än sist i trav och skritt, han började inte trava förän jag skänklade på honom, förra lördagen travade han så fort någon annan gjorde det. Han saktade av när jag ville och stannade när jag ville. Gjorde massa öppnor, halvhalter, förhållningar och volter. :) Sen när vi skulle galoppera blev det fart på honom igen så jag fick styra in honom i ett hörn för att få stopp på honom :o Vet att det inte är att ta tag i problemet men han är för stark för mig...

Det var det. :D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar