Het ponny!

spunoutsofar

Trådstartare
Hejhej! Jag ska förhoppningsvis bli medryttare på en ponny, avlad hopp-ponny men pga utläkt skada rids hon bara i ut eller i dressyr. Dock märks det VÄLDIGT på henne att hon är menad för hoppning (hon är importerad från Holland och är förmodligen riden väldigt hårt och motsägande) då hon är väääldigt pigg och taktar mest hela tiden med huvudet väldigt högt Otroligt känslig och välriden dock, man känner att hon kan om hon bara lugnar ner sig. Detta blir alltså första gången för mig på något år där jag rider konstant och innan detta har jag varit medryttare på lata fjordingar så har inte riktigt behövt rida på samma sätt som nu. Hon går med huvudet högt hela tiden och taktar och det tog mig en timme att få henne att slappna och sänka nacken osv. Har ni några tips för att lugna ner heta hästar? Självklart kommer jag ju lära mig mer allt eftersom jag lär känna hästen men jag tar gärna emot så många tips jag kan få :D
Edit: Hon är absolut inte stark och hon drar inte iväg eller något. Jag har liksom full kontroll på stopp-knappen men inte lugnanerdig-knappen om det är logiskt :D
 
Senast ändrad:
Sv: Het ponny!

Hej jag red ett tag en väldigt het häst som jag inte riktigt visste hur jag skulle få den att lyssna. Efter ett tag så provade jag lite markarbete innan ridningen och när jag satt upp var det en helt annan häst. Då menar jag inte sedvanlig tömkörning eller longering utan övningar som kan verka kontaktskapande och gör att hon måste lyssna på dig. Även om hon inte får hoppas så kanske du t.ex. kan lägga ut bommar på marken och göra lite övningar kring, lägga ett grimskaft runt halsen långt ner framför bogarna och få henne att göra halt med hjälp av detta enbart här kommer ditt kroppsspråk in väldigt mycket, rygga henne från marken o.s.v.

När du jobbar från marken så fokusera väldigt mycket på ett steg i taget, om du t.ex. ryggar henne så kan du rygga ett steg och låta henne stå still. Likadant om du flyttar åt sidan, ett steg och sen stå still. Kanske inte är möjligt att kräva i början men med lite övning så går det oftast bra. Låna en bok om markarbete så får du tips på massor av bra övningar.

Sen när du rider så fokusera mycket på övergångar och på halter och fokusera på att hon ska stå still i halten tills du säger att det är ok att börja gå igen. Även allt slags arbete utomhus som gör att hon fokuserar på annat, t.ex. slalom mellan träd, skänkelvikning på väg o.s.v. är ju bra för att få såna hästar att lugna sig och lyssna på ryttaren. Lycka till.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp