L

Liindgren

Jag har ett stort problem men min ponny.
jag köpte en d ponny för 4-5 månader sen. och jag tävlar lätt fälttävlan och lätt a i hoppning.¨
iallafall, i dressyren går allt super bra , inga problem. jag jobbar jätte mycket med övergångar och sånt, jag använder sprenger bett då, men i hoppningen är han jätte stark och het efter hindrena. jag har provat med nästan alla bett men inget har riktigt full inverkan på honom. just nu använder jag ett jaktbett som jag blev tipsad av att använda. i början gick det bra men sen började han göra samma sak igen. han "knäcker" på nacken och bara springer efter hindrena. och han blir sur såfort jag tar i honom och slänger upp huvudet. jag har oxå provat sprenger bett och vanligt bett som är inte så skarpa ,men det funkar ändå inte. jag vill inte dra i munnen på honom och så men ibland är det nödvändigt . har ni något tips om vad jag kan göra och tips på bett som jag kan använda?.

Sv: Het ponny

Hade liknande problem på min gamla ponny, där föregående ägare betslat upp så hon bara knäppte av i nacken och sprang. Jag tror därför att du inte kommer ifrån problemet genom att betsla upp honom, utan det enda är nog att träna lydnad i mängder på små hinder. (Självklart kan det ändå behövas ett rel skarpt bett senare, men det bör inte användas som en "behandling av symptomet")

Ställ t ex upp en linje på långsidan med två små hinder och 4-5 språng emellan, och rid på första hindret i trav (gärna travbom innan) så han inte har en massa fart med sig in. När du landat gör du halt, klappa och vänd ifrån utan att hoppa det andra hindret. Rid på igen och upprepa tills han tar förhållningen på en gång, må han bli sur ett par gånger där innan men han måste lyssna på dig!

Gör han det lugnt och fint kan du rida fram i trav igen ur halten och hoppa nästa hinder, självklart med en halt bakom detta också. En annan variant är annars att lägga en volt mellan hindren i stället för halten, och ligga kvar på volten tills han lugnat sig och du kan få ner honom till en lugn trav och rida an med full kontroll. Att hoppa på en häst som inte lyssnar kan bli farligt när hindren blir högre!

Ha tålamod så kommer det lösa sig! Efter 2 års "tragglande" hade min ponny gått från att skena runt en LC till att lyssna på minsta vink i en MSV :)

Senast ändrad:

Det är svårt att tipsa om något när man inte sett er, men jag kan göra ett försök.
Det vanligaste problemet jag ser på ryttare med heta hästar är att de kämpar mot hästen och att de inte vågar rida framåt utan bromsar hela vägen. Även en het häst måste ridas fram till hindret och ryttaren måste lita på sin häst. Det är lätt att bli hård och stark i handen på en het häst, men man måste ständigt behålla mjukheten och eftergiften i handen, det är ingen mening att dra tillbaka, för det är en kamp man förlorar oftast på både kort och lång sikt. Rid hästen framåt även om den blir stark, och träna på lydnad efter hindret med det utgångsläget. Rider man en het häst med handbromsen i fram till hindret brukar det leda till frustration hos hästen.

Du säger att han blir så sur när du tar i honom och då slänger han upp huvudet. Kan du vara 110% SÄKER på att det inte finns några problem med tänderna? Eller något annat i kroppen? Jag skulle inte nöja mig med att en veterinär tittat in i hästens mun vid besiktningen och sagt att det ser bra ut, jag skulle boka tid för att undersöka och eventuellt åtgärda tänderna.

Har du provat att rida på bettlöst? Det är svårt att rekommendera bett när man inte sett er, och du verkar ha provat en del. Ett rakt pelham skulle jag har provat, eller om du är en skicklig ryttare kanske något form av kombinationsbett som inte är så skarpt. Pee-wee bettet ska vara ett snällt kombibett. Dessvärre (eller tack och lov i vissa fall) är väl inte det här bett som är tillåtna på ponny om du tävlar. Vad jag kan rekommendera dig att låta bli är hissbett som tex pessoa och bett med hävstång som är ledade, raka bett på hävstång är att föredra.

Det är svårt att tipsa om något när man inte sett er, men jag kan göra ett försök.
Det vanligaste problemet jag ser på ryttare med heta hästar är att de kämpar mot hästen och att de inte vågar rida framåt utan bromsar hela vägen. Även en het häst måste ridas fram till hindret och ryttaren måste lita på sin häst. Det är lätt att bli hård och stark i handen på en het häst, men man måste ständigt behålla mjukheten och eftergiften i handen, det är ingen mening att dra tillbaka, för det är en kamp man förlorar oftast på både kort och lång sikt. Rid hästen framåt även om den blir stark, och träna på lydnad efter hindret med det utgångsläget. Rider man en het häst med handbromsen i fram till hindret brukar det leda till frustration hos hästen.

Håller absolut med dig i att även heta hästar måste ridas framåt! ..men kanske inte från allra första början. Känns som att det finns en risk att det blir gas fram till hindret och tvärbroms efter, och man får i stället ännu mer kamp mellan häst och ryttare. Tror personligen på metoden att ha ett lugnt och jämnt tempo från början som man sedan ökar upp allt eftersom samarbetet fungerar.

Fast den här ponnyn blir som jag förstått det stark EFTER hindret. Sen menar jag inte på något sätt att man ska jaga fram hästen, men det är lätt att bli fast i bromsen när man sitter på en het häst, och det är lättare att få fram ett samarbete om man anpassar sig efter hästen och därifrån börjar att samla, istället för att försöka samla genom att brottas med hästen.

Det finns förmodligen lika många sätt att lösa problem på som det finns ryttare, man måste "bara" hitta sättet som passar en själv. :) Så här rider jag heta hästar och det funkar för mig, det finns såklart tusen andra metoder som också är bra!

Jag tycker dina teorier är helt rätt i grunden och att man helt klart ska anpassa sig från hästens natur för att hitta det som funkar. Tänkte mer på att förtydliga mig lite om att en bra idé är att hitta balans och lugn före + efter hinder genom att börja där i trav, för att göra dragkampen så liten som möjligt så att säga.. har man hittat det i trav kan man fortsätta i galopp osv :)

men som konstaterat, det finns säkert lika många sätt som det finns ekipage här i världen !

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 102
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 173
Senast: Dopy
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 833
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hejsan, är en ganska nybliven ponny mamma :) Har själv inte jätte stor erfarenhet av hullbedömning eller en super lätt född ponny. Vi...
Svar
12
· Visningar
1 463
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka