M

Milli90

jag är medryttare på en häst som blir ganska het på hinder.har ni några tips på hur man kan motverka det?

Sv: het häst

Gör mkt lydnadsövningar med halter, övergångar och volter mellan hindrena. Se till att allt sker på rätt ställen, dvs där du har bestämt att det ska ske. Ta hjälp av bommar före och efter hindren (det finns hur många bra lydnadsövningar som helst med bommar, har gjort det mkt med heta hästar) och framförallt, ta hjälp av en tränare! Se också till att få hästen ordentligt eftergiven och avslappnad vid framridningen.

jag är medryttare på en häst som blir ganska het på hinder.har ni några tips på hur man kan motverka det?

min medryttar pålle är mkt het på hinder. förra gången när jag hoppade så hoppade jag fram på en volt runt med ett hinder på ena sidan. Mitt emot hindret på volten saktade jag av till skritt från galopp och skrittade tre/fyra steg, sedan galopp igen.

Lycka till!

Har en het liten galning själv:rofl:
mkt grundarbete förstås sen lura till det lite i hoppningen bommar både före och efter hindret, hoppa på volt, studs eller 3kombinationer osv.

karaktärs hinder kan också få dom att titta till lite men det beror på om hästen är tittig eller inte ,min hoppar till 99% alltid vad jag än bygger ifall hon kommer rätt så då vågar man sätta upp lite läskiga saker bara för att hon ska titta till och tänka lite.

min medryttar pålle är mkt het på hinder. förra gången när jag hoppade så hoppade jag fram på en volt runt med ett hinder på ena sidan. Mitt emot hindret på volten saktade jag av till skritt från galopp och skrittade tre/fyra steg, sedan galopp igen.

Lycka till!

tack för svaren:) ska pröva det nästa gång det blir hoppning.

Hästar som rusar på hinder gör ofta det för att de blir stressade, de får en för svår uppgift som de inte är redo för/inte klarar av.

Säger inte att det är fallet med din häst men det tål att tänkas på för alla.

Min häst tycker att det är så jäkla roligt att hoppa!
Vill gärna "rusa" mot hindret, har fått träna omåttligt med lydnadsövningar och halvhalter samt att hon ska även lyssna på rösten. Hon är nästan lite överambitiös:p Och även het.Hon var/är även typen som inte kan gå/trava över bommar på marken de ska hoppas öcer...så där började vi träna ,träna och åter träna! Äntligen märker man resultat, se till att få hästen att fatta att det är du och ingen annan som bestämmer annars blir det till slut farligt och det vill man ju inte!

En jätteenkel grej som kan hjälpa är att ställa fram ett hinder när du rider dressyr. Bara låt det stå någonstans där det inte är för mycket i vägen och rid sedan som vanligt. Har hjälpt mig bra med sådana hästar som hetssar upp sig bara vid åsynen av ett hinder. Efterhand sen kan du ju lägga in ett litet skutt mitt i dressyrpasset och sen fortsätta som vanligt igen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Magsår hos våra hästar är inte ovanligt. Distriktsveterinärernas Hanna Friedrichsen Borg förklarar hur de kan uppstå, behandlas och...
Svar
1
· Visningar
426
Hemmet Jag har snöat in på nostalgi hästböcker från 80 talet. Letar efter en speciell, men kan inte komma på vad den heter. Jag tror det är...
Svar
3
· Visningar
325
Senast: FiaM
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 016
Senast: fio
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 626
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka