Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Joo, jag menade att om hästen lyssnar på rösten så kan man iallafall vila armarna emellanåt Du kan ju även lära hästen kommando för lugn trav eller att sakta ner.vickan skrev:som sagt var så kan han skritta lugnt utan problem, utan det är i traven han blir het.
snigelfarmor skrev:om du får ont i armarna, tänk på hur ont han har i sin mun då..
Nej, hästar får inte skylla sig själva, det är vårt ansvar att inte utsätta dem för hårda händer i situationer som hästen inte valt.
På en travhäst som ska omskolas till "inte travhäst" kan det ibland hjälpa av byta bett till ett körbett när man kör, det blir inte den gamla invanda tendensen att lägga sig på bettet då.
Tömkörning och sen körning på inhägnat område (dressyr) är kanske att rekommendera så att din häst bryter sitt invanda mönster.
Jag vet det är svårt, men jag lyckades med min travare. Det tog 2 veckor ca, sen kunde jag köra på lösa tömmar även på hemvägen och bara stanna henne med rösten. Hon fattade vinken rätt snabbt, att det blir mycket trevligare om hon jobbar i vagnen på mitt sätt, än med huvudet rakt upp, ångandes på. Ibland får hon startsignal och då får hon köra sitt race, det tycker hon är jättekul, men nu kan jag stanna henne utan att använda våld mot munnen. Sköönt!