• Trav
  • Trådstartare Trådstartare vickan
  • Startdatum Startdatum
Sv: het häst

Som någon sagt innan, RÖSTEN! använd nått kommando du brukar säga när du rider - sakta, skritta, lugn eller vad det nu kan vara... Min sköthäst, startande travare, kan numer skritta framför vagn efter att jag ridit och lärt han "skriiiita". Så skönt att slippa bråka, särskillt när man är så trött att man bara vill gråta... I värsta fall (om jag är ensam i skogen...) svär jag högt, då brukar han stanna:devil:
Lycka till!!

som sagt var så har jag inte "problem" med ridningen, utan med körningen!

okej, det tror jag skulle kunna fungera faktiskt. vill inte sätta på honom något skarpt bett heller, utan räcker det med huva så är ju det jättebra! just nu är han skadad, så jag får vänta nån vecka att testa det. tack!

som sagt var så kan han skritta lugnt utan problem, utan det är i traven han blir het.

vickan skrev:
som sagt var så kan han skritta lugnt utan problem, utan det är i traven han blir het.
Joo, jag menade att om hästen lyssnar på rösten så kan man iallafall vila armarna emellanåt :) Du kan ju även lära hästen kommando för lugn trav eller att sakta ner.

Eftersom du rider mycket dressyr, varför inte köra dressyr?

Det betyder i princip att du måste satsa lite på körningen. Byta sele till en riktig bröstsele (se equilex.se) och ta hjälp av en körtränare.

Du får gärna hänga på körningsforumet för mera tips.

Dövning och skarpare bett hjälper inte er tror jag, då hör han ju inte dig. Blir han rädd för gruset får ni träna bort det genom att kanske köra in honom igen, grundligt, och nogrannt med tömkörning som grund. Så brukar man göra med travhästar så de får en chans att lära om, för jag tror han är helt inställd på att han ska trava för att vinna. Har själv utbildat min travare från en som drar på som tusan på hemvägen, helt döv i munnen, till en som 1 år senare går med hängande tömmar och är helt röststyrd. Fortfarande kan hon visst dra på, om jag ber henne och om gruset börjar slå på plastskyddet :) Men säger jag Hooo så saktar hon motvilligt men lydigt av. Mycket rolig häst att köra! Vi tävlar i körning.
Nora på körforumet håller på för fullt att omskola kallbodstravare till körhäst, hon kanske har bra tips och idéer?

Körning är så mycket farligare än ridning att det är viktigt att alla inblandade känner sig trygga. Hoppas ni hittar en lösning, jag hoppas på att du skippar extrautrustning och omskolar honom istället.

/jenny

Såg faktiskt inte att tråden låg under trav, så jag trodde att det var ridningen du syftade på och inte körningen... Men, jag tycker att det är samma sak när det gäller ridning som körning, lydnad... Jag tror att du behöver veta mer varför han springer, är han rädd för ljudet, eller är han bara het. Om det är det första kan ju en huva hjälpa, men om det är det sistnämnda lär det ju inte hjälpa mycket...

Om det var min häst så skulle jag prova att så fort jag känner att han börjar ligga på bryta av till skritt och skritta tills han lugnar ner sig och sedan trava igen... upprepa tills han förstår att du inte begär att han ska springa fort. Han gör ju trots allt bara det han har fått lära sig. (Antar att han tycker att det är lite skoj också :)) Kräver tålamod men det borde funka. Att "döva" honom funkar för stunden, men tar ju bara bort symptomen och inte orsaken. Lycka till!

det handlar inte om att han är rädd, utan att han är het. han älskar att springa och har ett bra löphuvud! testar nog huva på honom iaf, spelar ingen roll om det bara hjälper "tillfälligt". kör inte sådär jätteofta, och det är ju inte det att det är nåt jätteproblem egentligen, utan jag skulle mer vilja ha tips på hur jag ska göra!:) tack för svaren allihop!:)

Jag kör oxå min häst,och han är oxå jäkligt het då! Jag kan knappt hålla honom,han är såå pigg!
Får ganska ont i armarna.....
Något som jag har märkt att jag har MYCKET hjälp av när jag kör är att när jag longerar han använder rösten mycket mycket mycket.(Ja det gör väl alla som longerar....) Men sen när jag kör så får jag oxå använda rösten.....
Svårt att säga vad du ska göra... Vissa hästar bara är så förmodligen,speciellt efter att de har gått på banan.....
Sen ska man ju inte tolerera vadsomhelst naturligtvis.

om du får ont i armarna, tänk på hur ont han har i sin mun då..

Nej, hästar får inte skylla sig själva, det är vårt ansvar att inte utsätta dem för hårda händer i situationer som hästen inte valt.

På en travhäst som ska omskolas till "inte travhäst" kan det ibland hjälpa av byta bett till ett körbett när man kör, det blir inte den gamla invanda tendensen att lägga sig på bettet då.

Tömkörning och sen körning på inhägnat område (dressyr) är kanske att rekommendera så att din häst bryter sitt invanda mönster.

Jag vet det är svårt, men jag lyckades med min travare. Det tog 2 veckor ca, sen kunde jag köra på lösa tömmar även på hemvägen och bara stanna henne med rösten. Hon fattade vinken rätt snabbt, att det blir mycket trevligare om hon jobbar i vagnen på mitt sätt, än med huvudet rakt upp, ångandes på. Ibland får hon startsignal och då får hon köra sitt race, det tycker hon är jättekul, men nu kan jag stanna henne utan att använda våld mot munnen. Sköönt!

Hade en riktigt het häst där jag jobbade förut. Henne hade vi bommul, strutar och huva på. En gång när tränarn glömde huvan (Trodde inte han behövde den;) ) så fick han vackert erkänna att hon verkligen behövde det:smirk:
det var bara vid körning hon behövde detta.. var lite het med huva också, men inte alls lika:D
Ridningen klarade hon gallant utan huva och bara bommul:D

snigelfarmor skrev:
om du får ont i armarna, tänk på hur ont han har i sin mun då..

Nej, hästar får inte skylla sig själva, det är vårt ansvar att inte utsätta dem för hårda händer i situationer som hästen inte valt.

På en travhäst som ska omskolas till "inte travhäst" kan det ibland hjälpa av byta bett till ett körbett när man kör, det blir inte den gamla invanda tendensen att lägga sig på bettet då.

Tömkörning och sen körning på inhägnat område (dressyr) är kanske att rekommendera så att din häst bryter sitt invanda mönster.

Jag vet det är svårt, men jag lyckades med min travare. Det tog 2 veckor ca, sen kunde jag köra på lösa tömmar även på hemvägen och bara stanna henne med rösten. Hon fattade vinken rätt snabbt, att det blir mycket trevligare om hon jobbar i vagnen på mitt sätt, än med huvudet rakt upp, ångandes på. Ibland får hon startsignal och då får hon köra sitt race, det tycker hon är jättekul, men nu kan jag stanna henne utan att använda våld mot munnen. Sköönt!

Okej ont i armarna var kanske fel ordvald,jag får "kramp" i armarna då
"Hästarna får skylla sig själva" Vem har sagt det...??? Inte jag iaf.
Jag drar eller rycker absolut inte min häst i munnen... Jag menade att han ligger på betet ganska rejält,han är såå pigg.
Men det får han gärna vara...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 310
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 223
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 869
Senast: JohannaB
·
Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 601

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka