• Trav
  • Trådstartare Trådstartare vickan
  • Startdatum Startdatum
V

vickan

är det någon som har bra tips på vad man ska göra med en riktigt het häst? jag använder honom som ridhäst, men kör någon gång i veckan. skritten går jättebra, och traven en stund, men sen bär det iväg.. måste sitta och hålla i honom hårt hela tiden, och jag tycker inte att det känns så kul att göra det.
han har gått mycket på travet och har ett bra löphuvud, så det spelar väl in antar jag!?
funderar på om det skulle hjälpa med huva? eller om någon har något bett att rekomendera? måste dock vara rakt.
öppen för alla förslag!

Sv: het häst

antar nu att han ska va dressyrhäst resten av livet...? Tycker inte du ska använda huva d kommer bara göra honom nervösare sen, iaf så va d så me min, ja tog av den direkt. Prova o träna kortare stunder, kanske e så att han tröttnar...? Öka sen tiden när du märker att d funkar ;)

jepp, det är tänkt så!;) jag har provat att bara ta det lugnt, men det går inte! har ex bara skrittat i perioder och försökt att småjogga, vilket bara fungerar några meter i början.. hon som jag fick honom av före sa iofs att han var väldigt het, så det var jag ju beredd på. men som sagt, skulle väldigt gärna få något tips. byta bett kanske? hur fungerar läderbetten? men om jag alltid har huva, och om han fungerar på det så spelar det ingen roll väl? det är ju inte det att han är nervös heller, utan han är bara het om man säger så!
du tycker inte att det är värt att testa huva?

vet faktiskt inte hur läderbetten funkar....hade sånna i travstallet förut men använda inte dom när vi red. Om du testar huva o sen ska tävla hur blir d då då? Prova me bomull o sen minska ner på d? Provat o ändrat fodret? Kanske får för mycke energi...när ja tog min travare som nu e ridhäst drog ja ner till nästan mindre än hälften av fodret o gav mycke mer hö istället. Tränar du på en volt eller ute på vägar o så? Vet att min blir het av d, kanske får nån flashback från travet :smirk:

jag pratar om när jag kör hästen, du verkar prata om ridningen!?:confused: ridningen är det absolut inga problem med, utan det är körningen jag vill få tips om!:)

Jempan skrev:
vet faktiskt inte hur läderbetten funkar....hade sånna i travstallet förut men använda inte dom när vi red. Om du testar huva o sen ska tävla hur blir d då då? Prova me bomull o sen minska ner på d? Provat o ändrat fodret? Kanske får för mycke energi...när ja tog min travare som nu e ridhäst drog ja ner till nästan mindre än hälften av fodret o gav mycke mer hö istället. Tränar du på en volt eller ute på vägar o så? Vet att min blir het av d, kanske får nån flashback från travet :smirk:

Både min vet o hästtandläkare avråder att anv läderbett pga att det ger friktion o jätte många hästar blir förstörda i munnen av dem, samma gäller gummibett, de båda rek. vanligt järnbett de ger minst friktion, så tänk på det!

okej. men har du nåt tips på vad man ska göra? någon annan typ av bett? har du ngn erfarenhet av huva?

Jag skulle inte byta bett eller ta till huva, utan jag skulle försöka jobba mer på lydnaden och kontakten, så att hästen förstår vart gränserna går. Det är inte lätt eller kul i alla lägen, men det lönar sig. Be kanske en tränare eller kunnig hästmänniska hjälpa sig.

varför inte huva? så det inte hörs när det sprätter grus på rockarden? ´det är en duktig tjeje som hade honom när han gick på banan, men han har alltid varit såhär..

samma sak för mig rider också en gammal travare bortåt går det jätte bra och i skritten men hem då skenar hon se höjer hon huvudet .. ska man använda martingal kanske?:confused:

som sagt var så är det körningen och inte ridningen som jag har "problem" med! ;) har aldrig kört tidigare, och har alltså ingen erfarenhet.. men martingal låter som en bra idé för din del tycker jag!:)

ser att jag skrev inlägget så att det såg ut som att det handlar om ridning! sorry!:crazy:

funderar på att göra det fast de andra inte tycker det! ;)

gör det! Sen om du vill att han ska höra ännu mindre, kan du ha i bomull el tussar o sen huvan. Det har jag på min häst som blir mycket het på tävlingar :D

Prova annan utrustning! alltså inte samma saker som h*n har haft på travet. Jag har annan utrustning, annan typ av bett. (på travet så hade hon tvådelat med uppkäk och jag kör med tredelat pessoabett) Jag har ett vanligt träns med "vanlig" nosgrimma vid körning och ett träns med aachemnosgrimma vid ridning. Jag kan få henne att jogga sakta om jag vill, men jag har longerat och ridit henne mycket och ger (lärt henne) röstkommandon då, såsom "saaaakta" mm vilket är bra att använda vid körning och att dom lyder bättre då.
Lycka till!

vickan skrev:
som sagt var så är det körningen och inte ridningen som jag har "problem" med! ;) har aldrig kört tidigare, och har alltså ingen erfarenhet.. men martingal låter som en bra idé för din del tycker jag!:)

Börja inte laborera... Testa med en hederlig vadderad huva så lovar jag att du får en annan häst när du kör! ;)

Lycka till!

okej, jag ska testa det! hoppas att det funkar. tycker bara att det är så onödigt att han ska hetsa upp sig när han inte behöver det!

Testa huva om du vill, tror knappast att den kommer störa iallafall, men du lär få välja en som är ganska tjock, så att den blir ljuddämpande. Jag är bara väldigt försiktig med att ha en massa prylar som jag måste ha för att kunna rida hästen, men ibland är det oundvikligt såklart (eller för hästen och ryttarens eget bästa, martingal tex.).

När vi kör och har nån riktigt het häst så brukar vi döva ner dem rejällt... Vet inte hur din funkar på det men några vi har funkar bra med bomull,strutar och huva.. Då är de rejällt nerdövade!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 310
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 223
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 869
Senast: JohannaB
·
Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 601

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka