Het häst vid ridning! Hjälp!

J

Jennie_Nilsson1984

Jag har ett sto av rasen varmblod. Hon är sju år gammal och väldigt snäll vid de mesta av hanteringen från marken.
Då kommer vi till problemet:
Hon är så fruktansvärt het och stark. Varje ridtur är som en kamp på viljor. Skritta ut i skogen går bra men trava och galoppera ute är det inte tal om. Inte om man vill komma hem i ett stycke. Vid ridning på banan går traven bättre och bättre men man måste konstant sitta med väldigt korta tyglar. Galoppen är det totalt okontrollerat. Visst att varmblod kan ha problem med galoppen men hon har bra galopp men det är som om det slår slint i huvudet på henne. :eek:
Vi har provat att rida henne långa pass men hästen blir verkligen aldrig trött. Jag kan ha kört ett rätt tuff pass dagen innan men dagen efter är hon nästan värre het. Det går alltså inte en enda ridtur utan att det blir kamp. Det är inte det att jag inte kan rida. Jag har jobbat som både beridare, ridlärare och inridare. Mest jobbat med halvblod så man tycker att man har lite skinn på näsan. Detta är första hästen jag inte blir klok på.
Jag tror inte på att betsla dem hårdare för att man inte klarar av dem. Börjar bli så trött på detta och har funderat på att låna ut henne men jag vågar allvarligt talat inte det. Så het som hon är så kan hon vara farlig.
Jag kan också tillägga att hoppning är totalt omöjligt. Hon är totalt livrädd för hinder. Och varför vet jag inte, jag har inte haft henne så länge men de förra ägarna sa att hon har aldrig råkat ut för något som skulle ha skrämt henne. Det lustiga är att terränghinder fungerar bra medan vanliga hinder är helt omöjligt. Det tar ca 1,5 h att få henne att skritta lugnt över en bom.:crazy:
Någon som har något förslag?? :confused:

Sv: Het häst vid ridning! Hjälp!

Massor av tålamod :)
Min häst har varit sådan också, het och helt utan självbevarelsedrift. Jag tycker INTE att du skall försöka rida slut på henne, utan sätt upp en långsiktig plan. Skritta tills skritten är helt okomplicerad och självklar. Börja sedan trava få steg, gärna på lite krångliga underlag så hon måste tänka på sina fötter. Och trava bara några lugna steg i början, bryt av, trava lugnt en bit till. Gör aldrig mer än ni klarar av - och vad hennes huvud klarar av framför allt. Kombinera med massor av jobb från marken så att hon lyder rösten och kroppsspråket.
När traven sitter brukar galoppen komma på samma sätt, med fattningar-avsaktningar och utan att någon av er hinner stressa upp sig.
Jag tycker den metoden är bättre än att försöka rida henne trött. Men det tar tid. Och vissa dagar blir det kanske bara skritt om hon är stressad. Och det får man ta.

Lycka till !!

Jag håller med förra som skrev.. ta det lugnt med en sak i taget.
det kan kännas ibland otroligt hopplöst, men det kommer med träning. Kanske att du skulle prova att rida lite western och ta lite lektioner? Den damen jag rider nu är lite westernriden, och det har gjort att hon är otroligt lugn och lätt att hålla in. Hon har ALdrig ens försökt rusa med mig.

Hoppas det löser sig för dig!
Lycka till!
Johanna

En travhäst är oftast van vid hårda tag i bettet. (Tyvärr) och har ingen större respekt för bettet. De är också tränade till att springa fort, länge och gärna. När hon får kommandot öka takten är det bara det som gäller enligt henne antar jag. Köp en sk jaktstång med kedja. När hon inte lyssnar och bara ökar sätt dig ordentligt ner i sadeln och ta en REJÄL förhållning så hon fattar att du är med där i sadeln. Efter det brukar det räcka med en liten förhållning så lyssnar hon. Det är värre att sitta och segdra med ett bett hon aldrig får respekt för. Jag antar på din beskrivning att hon tävlat och varit i träning. Det gäller att bryta mönstret bara. Sedan kan du jobba med lydnaden.
Leta också upp en rejäl backe att galoppera i. Galoppera inte på plan mark i början.

Hade exakt samma problem som du har med mitt sto när jag köpte henne. Hennes förra ägare sa att hon var het i galoppen och därför galopperade de aldrig i skogen, men med hackamore skulle hon inte blir så svårtstoppad. :rofl::rofl::rofl: är min enda kommentar till det.

En enda gång tog jag ut henne med hackamore och det slutade med att hon skenade ca 4 km med mig på ryggen, kastade sig utöver en 90-väg med bilar, hoppade över stock och sten. Jag gav upp och kastade mig av henne när marken var ganska plan, men slog mig ändå.. Givetvis. Det var vår första ridtur tillsammans och ett tag svor jag på att det även var den SISTA!

Fick rådet att prova ett pelhambett och det gav snabbt effekt.
Jag la upp träningen så att jag longerade henne LÅNG tid innan jag red henne. Hon fick springa riktigt ordentligt först, så hon var trött innan jag satt upp på henne. Detta är dock en häst som verkligen gillar att springa och jag hetsade inte henne, utan hon fick springa tills hon var ordentligt nöjd och "rastad" innan.

Därefter red jag henne på en stor äng i mest skritt. Detta gjorde jag i flera dagar, la hela tiden vikten på att hon skulle stanna/sakta av så fort jag gav en hjälp och var väldigt envis. Senare la vi in ett fåtal travsteg och utökade efter hand med endast några steg i taget. La även till ett muntligt kommando för nedsaktning för att ytterligare förstärka hjälpen.

Allteftersom minskade jag samtidigt ner antalet varv som jag longerade innan. Till slut började jag galoppera henne på ängen, men i mycket små cirklar och bröt hennes "sticka-beteende" genom att svänga henne snävt i galopp när hon försökte sticka och därmed ta kontroll över hastigheten. Krävs att man har bra balans dock, vändingen kan bli häftig.

När lydnaden var på topp på ängen och jag slapp longera henne innan så tog vi ängen som vanligt och därefter en kort skrittur i skogen. Därefter utökade jag träningen i skogen på samma vis som på ängen. Eftersom jag varit noggrann och mycket intensiv i träningen på ängen så satt lydnaden som berget och det var inte svårt att ta ut henne i skogen längre. Detta tar ju dock en del tid, men idag kan jag ta henne rakt från stallet och galoppera i skogen utan minsta problem med att få stopp på henne. Hon lyssnar kanon.

Dessutom har jag gått ner till ett mjukare, rakt, oledat pelham i någon sorts gummi. När lydnaden på detta sitter lika bra som det tredelade pelhamet satt är planen att försöka få till ett ännu mjukare bett o s v. Bryta beteendet helt enkelt.

Du skrev att du inte tror på att betsla henne starkare, men det kan faktiskt hjälpa ordentligt och du får kanske se det som en övergångsfas? Bättre med ett lite skarpare bett och ordentlig kontroll än en ridtur som spårar ut och lämnar minnen för livet - om du har något liv kvar efter den turen :crazy:

Oavsett så lycka till, hoppas att hon lugnar ner sig :)

Har hästen gått på bana innan? I så fall undrar jag för hur länge sen?
Hur länge har du haft henne?
Har du lagt tid på att skola om henne så hon förstår dina kommandon?
Förstår hon en förhållning? Förstår hon vikthjälperna?

Om hon inte förstår... Då förstår jag att hon försöker fly från problemet. Hon flyr från problemet på det ända sätt hon lärt sig... dvs spring fort frammåt. Ju mer du försöker bromsa på ett sätt som hon inte förstår... desto mer försöker hon lösa situationen på det enda sätt hon kan. (sprina fort frammåt)
Hästar som försöker fly från ett problem upplevs som både heta och starka.

Har du kontrollerat så att utrustningen sitter som den ska? Ett felanpassat bett eller en felanpassad sadel kan få hästar att försöka fly... åter igen genom att springa/fly från problemet.

Mitt råd till dig är att backa tillbaka i hästens utbildning. Ge den samma utbildning som du skulle gett en unghäst som aldrig blivit skolad. Börja från början med de grundläggande... Svänga höger/vänster... stanna... och starta...
Jobba i korta pass på ridbana.. avsluta när det går bra... även om det gick bra efter 10 minuter..

Låt hästen komma ner i varv och lära sig lyssna och förstå vad dina hjälper betyder. Jobba från marken först... när hon kan och förstår från marken så flyttar du upp i sadeln. När det sitter ordentligt på ridbanan... då först är hon redo för naturen.

Om hon fungerar i lugna skrittturer så kan du växla träningen med långsamma skrittpromenader... men då skall det vara skritt.... gärna vid handen till en början.

Liksom syrran undrar jag lite hur mycket grundinlärning som den här hästen fått??? Att betsla upp en häst som inte förstår, som någon föreslog, är vansinnigt! Det gäller att börja om, jobba från mark, visa vad det är du vill och skola hästen som vilken unghäst som helst. Stirra dig inte blind på hästens ålder utan titta utifrån vilken utbildning hästen har...Skynda långsamt!

Vem är det som har pratat om ett hackamore?
Det finns väl ingen människa som vågar sig ut i skogen med det om inte både du och hästen är vana vid det.

Liksom syrran undrar jag lite hur mycket grundinlärning som den här hästen fått??? Att betsla upp en häst som inte förstår, som någon föreslog, är vansinnigt! Det gäller att börja om, jobba från mark, visa vad det är du vill och skola hästen som vilken unghäst som helst. Stirra dig inte blind på hästens ålder utan titta utifrån vilken utbildning hästen har...Skynda långsamt!

En travhäst som är 7 år och som gått på bana har haft bett i munnen och varit körd sedan den var 1 år! Så nog förstår den alltid.
Det handlar inte om att slita och dra i ett skarpt bett. Det handlar om att den skall fatta att du sitter i sadeln och bestämmer hur fort det skall gå. En het travhäst ute på grusvägen är inte samma sak som "på marken". Måste man då rida på vägen för att komma dit markarbetet skall ske kan det verkligen hända olyckor.

En travhäst som är 7 år och som gått på bana har haft bett i munnen och varit körd sedan den var 1 år! Så nog förstår den alltid.
Det handlar inte om att slita och dra i ett skarpt bett. Det handlar om att den skall fatta att du sitter i sadeln och bestämmer hur fort det skall gå. En het travhäst ute på grusvägen är inte samma sak som "på marken". Måste man då rida på vägen för att komma dit markarbetet skall ske kan det verkligen hända olyckor.
Jag har rätt lång erfarenhet av omskolning av travare och jag delar inte din uppfattning om metod.:cool:

Så bara för att hästen är körd sedan 1 års ålder så skall den med automatik förstå ryttar hjälper??

Resonerar du likadant om det är en unghäst ex halvblod som är inkörd vid ett års ålder också men aldrig fått skolning för ridning??

I så fal säger jag som piraja.... Jag delar inte din uppfattning och defenitivt inte dina metoder.

Tack för alla tips. Fortsätt gärna komma med mer tips. Jag har bestämt mig för att börja om lite från början. Mycket longering och tömkörning och arbete från marken. Ska även köpa in ny utrustning och prova ett annat bett, en s.k. waterfordbett. Någon som har erfarenhet av detta? För er som undrade hur mycket hon har gått som travhäst så vet jag inte exakt. Men innan tjejen som hade henne typ ett år så gick hon hos en äldre dam och skrotade i en hage. Och innan dess gick hon som travhäst.
Jag har även bestämt mig för att hitta en medryttare som kan rida min andra häst så att jag kan bege mig på långa skritturer med sällskap. Och en ryttare som kan avlasta mig ibland. Det ska gå med mycket blod, svett och tårar. Och jag har dessutom pratat med veterinären (rider och har hästar) Hon sa att jag enbart ska ge hästarna höensilage och mineraler och inget annat. Så det får också provas.
Just nu är jag i vila eftersom att hästen fick lite spel i stallet och sprang över mig, vilket resulterade i en fet lårkaka och några rejält tilltryckta tår. Men man måste ju ändå älska kräken *ler*
Förresten, någon som har erfarenhet av NH. Någon tipsade mig om att vara med på någon sådan kurs. Jag kämpar på.

Mitt råd till dig är att backa tillbaka i hästens utbildning. Ge den samma utbildning som du skulle gett en unghäst som aldrig blivit skolad. Börja från början med de grundläggande... Svänga höger/vänster... stanna... och starta...
Jobba i korta pass på ridbana.. avsluta när det går bra... även om det gick bra efter 10 minuter..

Låt hästen komma ner i varv och lära sig lyssna och förstå vad dina hjälper betyder. Jobba från marken först... när hon kan och förstår från marken så flyttar du upp i sadeln. När det sitter ordentligt på ridbanan... då först är hon redo för naturen.

Om hon fungerar i lugna skrittturer så kan du växla träningen med långsamma skrittpromenader... men då skall det vara skritt.... gärna vid handen till en början.

:bow: ett bra svar!
Håller med, och vill verkligen poängtera vikten av att du går långsamt fram med en sån här häst. Gå inte vidare i utbildningen förrän hon helt säkert förstår vad du menar. Myyycket skritt, både från marken och senare uppsuttet.

Du resonerar klokt och är på god väg;). NH finns under "Hästhantering" och jag rekommenderar dig lite sökning där. Ha inte bråttom, är mitt råd. Gör grundjobbet ordentligt och du kommer ha en underbar häst i många år. Lycka till!

Du gör rätt i att börja om från början. Hästen är körd i ett antal år, det gör inte att hon förstår hjälperna under ryttare.
Skarpare bett tycker jag är fullständigt idiotiskt att börja med. Mina erfarenheter av att rida travare är dessutom att man INTE ska sitta och rida på korta tyglar! En travare har lärt sig att när tömmen stramas upp och den får stöd då är det full fart framåt som gäller. Att rida lite enligt westernridningens principer är ingen dum idé på en travare, det borde falla sig mer naturligt för dem faktiskt.

Vi hade ett travarsto, avelssto men som reds ibland lite till husbehov och det var alltid lika "roande" att se vanligtvis duktiga ryttare gå bet på henne när de skulle rida henne "på tygeln". Man brukade se svansen på henne försvinna i raketfart och det gällde att hinna påminna ryttaren om att; SLÄPPA EFTER PÅ TYGELN! Ge och ta! Då funkade bromsen hur lätt som helst på henne:)

Nu vet jag förstås inte vad din häst varit med om och om det finns något annat problem som ligger bakom men jag tror att du är inne på rätt spår i ditt senaste inlägg.

:bow::bow:håller helt med!

Liknande trådar

Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 542
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka