Het häst vid hoppning

H

HoppFantasten

Hej! Det är såhär att jag är på hoppkurs där jag rider en häst som är väldigt het på hinder! Så fort hon får syn på de är det Fort Fram som gäller!
och efteråt går det alldeles för fort och man får styra ut mot väggen så mycket man kan för annars går hon omkull.

Idag gick det ganska okej, hon var väldigt hetsig mot och jag försökte att sitta emot så mycket som möjligt, men det blir ju lätt så att man fastnar i munnen! Det går bara fortare och fortare ju fler hinder vi tar (hoppade serie med 1 galoppsprång emellan,4 hinder), jag hinner inte koncentrera mig så mycket på sitsen över hindret eftersom jag har väldigt fullt upp med att behålla kontrollen så jag skulle verkligen behöva lite tips på vad jag kan göra, både i anridningen och emellan sprången.

Jag tänkte prova imorgon, att hålla mjukt i munnen, utan något speciellt tryck och försöka hålla tillbaka henne med sitsen, iallafall i anridningen tror jag detta skulle kunna funka, men efter första hoppet är det nästan hopplöst att sakta av så jag vill inte riskera att det går ännu fortare..
jag tänkte också testa att försöka få henne att tänka på annat, börjar galoppera ganska nära för att hon inte ska förbereda sig så mycket, men jag funderar på om jag kan lirka lite med bettet, tex. hålla stadigt i en tygel samtidigt som jag "vickar" med den andra, vet inte om hon skulle lyssna på det och ta det lugnare..

Jag vet, det är ganska "dumma" lösningar, men hon är ju väldigt stark och det går ju inte bättre för att jag rådrar i henne, det vill jag helst undvika. Det är lättare att titta på. :smirk:

Jättetacksam för tips! :bow:

Sv: Het häst vid hoppning

Vad sägs som att inte utsätta henne för stressen alls? Men med tanke på ditt namn/nick så är det kanske inget alternativ?

Hästar måste inte hoppa...

/jenny

rid massor av volter före, mellan och efter hindrena!

Jag tolkar ditt inlägg som att det inte är din egen häst, och inte en häst som du rider "till vardags". Stämmer det? I så fall borde ägarna (ridskola?) kunna tipsa dig om hur hästen brukar fungera. Vad säger tränaren?

Hade det varit din egen häst hade mitt tips varit att bara träna på markarbete tills lydnaden är befäst i samtliga gångarter. Men det är juinget man fixar under en kurs bara sådär. Prata med tränaren och fråga vad h*n tycker, det är ju det du betalar för!

Bara för att jag är en hoppfantast betyder det inte att jag inte tänker på hästens bästa. Och om det nu hade varit så att hon blir stressad, så hade jag nog inte ens ridit henne. Men hon älskar att hoppa, och det ska gå fort.

Anne1; Nope, inte min häst, och jag har väl ridit henne en gång, för typ ett år sen.
Det jag fick "lära mig" innan vi började var; Styr ut mot väggen.

Testa med volter före hindren å lite tajtare svängar så hästen inte får så lång sträcka till hindret att hinna bli jättehet på.

fundera på hur t ex Rodrigo hanterar Baloubet mot ett hinder. Baloubet (och många andra) är ju ganska känd för att vara rätt het och dom flesta har nog sett honom på TV iaf.

Min häst kan också bli lite het vid hoppning, jag brukar göra så att jag har ett hinder (litet kryss) på mitten utav en långsida, en bit in från spåret, och så travar jag över det, gör halt så fort som möjligt(väggen kommer ju till sist *puh*) vänder (åt olika håll varje gång) runt och travar tillbaka, hoppar, gör samma sak igen. Och så kan man hålla på så jättelänge. Otroligt bra lydnadsträning.Så fort hästen gör halt - SLÄPP TYGELN! (alltså håll kvar i den, men den ska slappa och ge hästen total frihet :P).

Pröva!

Börja med lydnadsträning _utan_ hinder först, så att du kan få igenom start, stopp och sväng. Dvs träna övergångar och byt riktning ofta. För eller senare kommer ni att krascha rejält om hästen inte lyder dig.

hon är helt normar när man inte hoppar, tom. seg! så lyder det gör hon, men hon blir lite för framåt bara.

Kursen är iaf slut nu och det gick jättebra! =) Efter någon dag börjar man vänja sig och lära sig henne, vi gjorde väldigt konstiga svängar, trodde aldrig jag skulle klara det men det gick utan problem! (okej liite svårt var det men ;))

Först och främst måste du se till att din häst lyssnar på dig när det inte finns hinder i syne, om hon inte redan gör det vill säga.

Sen börjar du i skritt med en bom på marken mellan två hinderstöd. Rid mot bommen men gör halt en bra bit innan och backa några steg. Rid fram igen och gör samma sak lite närmre och lite närmare igen. Sedan rider du fram och göra halt precis framför bommen, stå stilla en stund, låta din häst nosa på bommen om den vill det och gör rid sen på men gör halt direkt efter bommen. Sen gör du samma sak efter bommen som framför den. Vänd sen och rid fram och tillbaka några gånger.

När hon gör detta utan att stressa och öka farten kan du lägga upp ett lågt hinder som hon kan gå över och upprepa samma sak igen.
Öka fart och höjd allt eftersom din häst tar det lugnare och skulle hon börja stressa igen går du tillbaka ett eller två steg.

Låt det ta den tid det tar så att det tar kortare tid! Och tro inte att allt går prima efter första eller andra gången, även om det kan göra det. ;)
Det kan ta lång tid eller så lugnar hon ner sig jättesnabbt, men ha tålamod!
Lycka till och tala gärna om hur det går. :bow:

Gör halt några meter efter hindret innan du rider an på nästa. När hästen accepterar det gör du bara en halvhalt. Du ska ha kontroll hela vägen. Du kan även prova att rida en volt mellan hindren, givetvis måste övningen vara byggd så det fungerar. Tränaren har, anser jag, ett stort ansvar att se till att ryttaren kan hantera sin häst, rida den under kontroll, under hoppträningen.

Det där var väl inte menat till mig?

Är du säker på att hästen inte har ont ngnstanns?

Har dom ont kan de nämligen få en benägenhet att "kasta" sig över hindren... och du säger ju att hon är seg annars. (vilket dom också kan bli ifall de har ont i frambenen)

Rid runt hinder en massa utan att hoppa, så att hästen lugnar sig och inser att bara för att man ser hinder så innebär det inte alltid att man skall hoppa. Hoppa henne bara på väldigt låga höjder ett tag och travhoppa. Träna mer dressyr för lydnad.
Hälsning Maja

Håller med NiitSirk! Träna mycket övergångar, bommar i trav och travhoppning, landa i galopp och gör övergång till trav igen (skritt eller halt om hon ligger på). Strunta helt i galopphoppningen så länge, tills dess att travhoppningen funkar ordentligt. Lycka till...

Visst är det intressant att se hur Rodrigo Pessoa hanterar Baloubet du Rouet, men det är ju svårt att jämföra sig med världen bästa ryttare...

Jag skulle ha väntat med hoppningen ett tag och jobbat mera med markarbete. , låga cavaletti, skritt och travbommar, träna på att kunna göra haklt och stå stilla tills du ber henne att gå. Rid emot bommarna i skritt och kom i gång i trav precis innan för att sen sakta av igen. När det funkar lägg till galoppbommar och sen även lägre hinder (ett i taget) Bygg sen på allt eftersom. Hoppa ett hinder sakta av och halt osv.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 107
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama