Het häst starkare bett? Eller mjukare bett?

L

lie

Hur är det egentligen? En del säger att sätter du på starkare bett på en häst som pullar så blir det värre och menar att det är bättre med ett mjukt bett?

Vad tycker/tror ni??

Sv: Het häst starkare bett? Eller mjukare bett?

Vissa blir bättre, vissa blir sämre. Det som jag tycker är allra effektivast är att byta bett ofta även på hästar man inte har problem med. Det ändrar anläggningsytan i munnen, ger hästen nya signaler, får den att tänka, använda sina sinnen o.s.v.
På min ena skifftar jag mellan entömsbett och crescendo i lopp/sulkyjobb. Pelham vid galoppjobb, tredalat vid motionsjobb och bettlöst (sidepull )vid ridning-dressyr eller uteritt.

Den andra har tredelat ringbett i motionskörning, tvådelat ringbett i galoppjobb.

Det är bara att prova sig fram som Djurjouren skrev.

Jag har inte haft så många heta hästar men de som varit jobbiga från början har med tiden blivit bättre på mildare bett.

Jag kan ju tillägga att jag på alla heta hästar hittat något fel och att de blivit mindre heta efter att man åtgärdat det. Alltså inte i munnen så ofta utan lite här och var.

Ja det förstås men så finns det ju en del hästar som har sån jävla löppskalle så att så fort en annan häst kör förbi så ska den bara om, det är dem hästarna jag syftar på, inte de som är heta för att de har nått fel/problem..

Min häst som nästan sprang ÖVER ekipaget framför har gått från vanliga till mildare bett och är numera helt reglerbar men det är individuellt.

PROVA!

lie skrev:
Ja det förstås men så finns det ju en del hästar som har sån jävla löppskalle så att så fort en annan häst kör förbi så ska den bara om,

Det kallar inte jag löpskalle, jag kallar det dåligt inkörd... ;)

lie skrev:
Hur är det egentligen? En del säger att sätter du på starkare bett på en häst som pullar så blir det värre och menar att det är bättre med ett mjukt bett?

Vad tycker/tror ni??

Det beror på VARFÖR den pullar... vissa blir bättre på skarpt o vissa värre... Det är helt individuellt, man får testa sig fram...

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 654
Hemmet Jag har snöat in på nostalgi hästböcker från 80 talet. Letar efter en speciell, men kan inte komma på vad den heter. Jag tror det är...
Svar
3
· Visningar
325
Senast: FiaM
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka