Het häst = dåligt ledarskap???

F

FTW

Har läst några trådar om folk som har problem med heta hästar, och många svar går ut på att ledarskapet är för dåligt.
Hurdå??? :confused:

Kan man inte ha en häst som helt enkelt är piggare än andra? Människor är ju helt olika. Någon är sävlig och blir aldrig stressad, en annan blir stressad för minsta lilla och en tredje bara måste ha saker på gång hela tiden.
Är det helt omöjligt att hästar är sådana?

Någon häst kanske bara "måste" få springa på framåt för att vara riktigt glad, och hur mycket den än respekterar den som sitter på ryggen, så bara KAN den inte ta det lugnt. Och detta TROTS lagom foderstat, inga smärtor någonstans, respekt etc ???

Är det en omöjlig tanke???
 
Nej, det är ingen omöjlig tanke. :)

Jag har en medryttarhäst som sista veckorna har blivit ordentligt pigg. :bump:
Han FÅR springa av sig, men kanske inte just när han vill.
Det vet han, därför accepterar han mitt nej. :smirk:

Men även om en häst är pigg eller behöver springa av sig för att bli "glad", så ska den ändå respektera ryttaren.
Ryttaren i sin tur ska respektera hästens vilja.
-"Du får springa av dig, men inte just här och nu".

Många av inläggen kommer sig oftast av att ryttaren känner att h*n inte har full kontroll.

Eg, handlar det inte om "direkt" ledarskap, utan om brist på ömsesidigt förtroende och respekt.
Många ledarskapsövningar har till mål att bygga upp just dom bitarna.
-"Litar du på mig, så litar jag på dig" :bow:

Det är DET jag menar när jag svarar att ledarskapet behöver tränas.

Svamligt, men jag hoppas du förstår. :)
 
Undrar om du inte jämför päron och apelsiner nu?

Säg åt dom kategorierna människor du nämner, att dom skall sitta på en stol i 2 minuter, så gör dom det. Samma om du säger åt dom, att gå och hålla dig i handen i 2 minuter. Olika mentalitet betyder inget i det sammanhanget.

När det gäller hästarna i ditt inlägg, tror jag på helt andra orsaker.
En rätt hanterad/uppfostrad/lärd/tränad häst kontrollerar sina "heta" egenskaper, undantag borträknade. Det du nämner är varken "pigghet" eller "glädje", utan rastlöshet och stress, orsakad av brister i ovanstående. Hur kan man vara säker på, att ens foderstat och smärta skall räknas bort? Totalt betraktat, hur annars förklara att 80-85% av alla slaktade hästar har/har haft magsår?
Att många hästar tycker det är kul att gasa på ibland, är liksomn en annan femma.

Respekt, det kommer iom ett bra ledarskap. Ej att förväxla med dåligt ledarskap, som kan ge rädsla (=respekt för somliga).

LIA
 
Kan det inte vara så att om man har problem med sin heta häst att den inte lyssnar och så att det är något som är fel.

medan någon annan kan rida en het häst som lyssnar och sammarbetar, trots den är het..

DEt finns ju stora gradskillnader mellan heta hästar och heta hästar..

och jag tror alla hästar kan ta det lungt, det är bara att titta på hästarna i hagen för att komma fram till det. och om man ríder el hanterar en häst som inte kan ta det lungt så har man nog ett välldans stort problem.
 
jag har en VÄLDIGT pigg ponny som helst vill springa hela tiden MEN hon lyssnar och är lydig och har aldrig ens försökt att dra iväg med mig.
Så man kan ju inte säga att alla hästar som är pigga är stressade och lyssnar inte på ryttaren, de är ju olika från häst til häst.
 
Tror man måste skilja mellan STRESSAD och väldigt PIGG. Vissa hästar är mer energiska och spralliga än andra.

Jag har själv en numera 22 år gammal herre, han kan sägas att vara het. Inte så mkt nu som vi bara tar det lugnt, men när han var i gång för fullt var det som att sitta på en liten bomb. Man fick vara varsam med vilka signaler man gav. :D
Han kunne stägra sig, galoppera på plats, göra caprioler om man försökte hålla i hop honom i galoppen och samtidigt la på benen. "HUR klarar du av att sitta på den där vilda gummibollen??" brukade folk säga.
Men han var aldrig så att han inte lyssnade, han sprang inte i väg innan han fick lov. Men det fanns en hel massa explosiv energi, och en sån häst kräver en duktig och mkt lyhörd ryttare. Jag tycker bara att han är jätterolig att rida, för han reagerar på minsta lilla signal, men skulle inta sätta upp en nybörjare sas.... :smirk:

Sen så finns det dom andra hästarna, som är fruktansvärd stressade och mår allmänt dålig, av båda fysiska och psykiska skäl. Här finns dom hästar som bara trippar hela tiden, ej vill skritta, och aldri kan slappna av. Dessa hästar kanske inte har en klar ledare, men det är oftare att det kommer ifrån att hästen har ont eller har blivit dåligt behandlade innan. Det är iaf min erfarenhet.
 
Men han var aldrig så att han inte lyssnade, han sprang inte i väg innan han fick lov. Men det fanns en hel massa explosiv energi, och en sån häst kräver en duktig och mkt lyhörd ryttare. Jag tycker bara att han är jätterolig att rida, för han reagerar på minsta lilla signal, men skulle inta sätta upp en nybörjare sas....

Just så. Hästens framåtanda och vilja (motor) vill vi ha kvar till glädje för både den och oss. Men vi vill tillsammans med hästen kontrollera energin.

LIA
 
hur annars förklara att 80-85% av alla slaktade hästar har/har haft magsår?

Efter att ha läst på foderforumet är jag ganska säker på att magsåren till största delen beror på för litet grovfoder.
Sorry, tappade tråden..
 
Efter att ha läst på foderforumet är jag ganska säker på att magsåren till största delen beror på för litet grovfoder.

Läs en gång till vad jag skrev:
"En rätt hanterad/uppfostrad/lärd/tränad häst kontrollerar sina "heta" egenskaper, undantag borträknade. Det du nämner är varken "pigghet" eller "glädje", utan rastlöshet och stress, orsakad av brister i ovanstående. Hur kan man vara säker på, att ens foderstat och smärta skall räknas bort? Totalt betraktat, hur annars förklara att 80-85% av alla slaktade hästar har/har haft magsår?"

Som med människan, skulle jag tro, att magsår beror på flera samverkande orsaker. I hästens fall är säkert felaktig utfodring en av dom största. Men exempelvis en hingst som står inne dygnet runt året runt i en box, förutom dom gånger då den skall "göra tjänst", behöver nog inte så mycket av fel foderstat, innan magsåret är där. Eller vad tror du?

LIA
 
Det kan oxå vara så att en het häst är känsligare för ryttarens signaler och kanske inte riktigt liter på den, och då får svårt att slappna av..
 
Givetvis är vissa hästar piggare än andra.
Men en pigg, uppfostrad häst behärskar sin pigghet, och ger bara ryttaren en trevlig bjudning utan att dra iväg fortare än den får.

Ofta har jag i min närhet hört att hästfolk kallar ouppfostrade eller hästar som har ovanan att springa ifrån arbetet för pigga.
Springa ifrån arbetet är i mina ögon en lika lat häst som den som man måste driva framåt i varje steg.
Båda vägrar ju jobba korrekt.

Jag har en pigg häst. Visst, vi har i just hoppning jobbat mkt med att han måste behärska sig, och inte själv bestämma tempot i hoppningen, men han har från början lärt sig att han måste behärska sig, han får inte gå i fri fart bara för att han har lust med det.
Likaså så får han INTE takta. Min häst har 3 gångarter, skritt, trav och galopp. De gångarterna kan ridas i olika tempon.
Men takta är inte en gångart som min häst ska gå i. Punkt!

Att jag betraktar min häst som pigg är för att han har mkt egen motor, han VILL jobba framåt och är arbetsvillig.
Jag slipper att hela tiden påminna honom "gå framåt", vilket är mkt angenämt för en ryttare tycker jag.
Men han får INTE själv bestämma gångart och tempo.
Han "frågar" vid uteridning "mamma, får vi fräsa på nu, snäääälla", med att ligga på ngt mer i handen.
Säger jag "nej" genom att hålla kvar honom, accepterar han det. Säger jag "ja" och släpper på tygeln, så rider vi full fräs. Så länge JAG vill rida full fräs.

Men en häst kan även vara lättstressad och därigenom ha svårt att spänna av.
Och det beteendet har jag märkt att många anser är PIGGHET hos hästen. Vilket jag inte anser det är.
Jag anser att hästen är spänd och mår lite smådåligt under ridningen. Och vill då gå till botten med VARFÖR inte hästen kan spänna av och gå avspänt med sin ryttare på ryggen. Har den ont? Rids den fel? Är den rädd? Osv.
 
Säg åt dom kategorierna människor du nämner, att dom skall sitta på en stol i 2 minuter, så gör dom det. Samma om du säger åt dom, att gå och hålla dig i handen i 2 minuter.

Säger du åt någon att sitta still på en stol i 2 minuter,
tror du inte då att du kommer bli ifrågasatt varför h*n ska
sitta still på en stol i 2 minuter. Det upplever jag att
hästar gör, säger du åt en häst att h*n ska ta det lugnt,
ifrågasätter h*n dig. Efter lite övertalning går det fint.
Sen finns det också hästar som har en massa överskotts-
energi, jämnför med barn/tonåringar. Dom kommer inte sitta
still om dom verkligen inte måste. Sen finns det folk som
aldrig kommer ur trotsåldern, precis som hästar. Allt ska
ifrågasättas, varför ska jag göra så?
Ska även tillägga att det finns människor med koncentrations-
svårigheter, och jag tror även det finns hästar med det.
 
Fast...

Även de hästar som med andra ryttare är heta och lättstressade kopplar av om jag får rida och hantera dem själv en period.

Jag tror att hästar blir mkt vad man gör dem till.
 
Men exempelvis en hingst som står inne dygnet runt året runt i en box, förutom dom gånger då den skall "göra tjänst", behöver nog inte så mycket av fel foderstat, innan magsåret är där. Eller vad tror du?


Jag tror fortfarande att de flesta magsår beror på för litet gorvfoder. Och det får man ju hoppas är sant för gorv-foder är nog inte bra.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 673
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp