Ja precis, KUVADE!
Man blir i det närmaste mållös faktiskt! OCH ifrågasätter vissa sk hästmänniskors hästvana...
I mitt fall red en av de med den åsikten min ena häst.
Till slut var han i det närmaste oridbar i mina ögon, han gjorde luftsprång, galopperade på tvären, försökte sticka osv så fort vi red ut och jag tog tyglarna.
En gång blev det så illa att han blev så blockerad av sitt eget tjafs, att han bar iväg ut i fullt sken av vägen flera ggr!
Och eftersom jag själv både ridit in och utbildat hästen, så förstod jag ju att ngt var hiskeligt fel!
Då hästen i fråga ALLTID annars varit hur lugn och snäll som helst att rida i skogen. Angenämt framåt, men ALDRIG med sådana här dumheter!
Med lite tänkande, så kom jag fram till att medryttaren nog red skogsturerna på ett HELT annat sätt än mig!
Dvs hästen bestämde både gångart och tempo själv...
Hon fick sluta rida hästen, jag anklagade henne inte alls, men tydligen blev hon skitsur för att hon inte fick rida längre.
Så nu är det "rykte på byn" om att JAG är så elak mot min häst, för JAG hade ju problem att rida honom i skogen.
HON hade minsann ALDRIG problem med honom när hon red...
Så jag har lärt mig en sak i och med det här. Ingenting är självklart fast JAG anser det...