Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

lovepill

Trådstartare
Jag har en Dponny som har varit helt galen ett tag. Det går inte att leda honom utanför stallet längre (och då menar jag inte till och från hagen) han ställer sig, drar i väg osv. Han har ALDRIG varit sån här innan.
Fast det är inte det stora problemet utan det ligger i ridningen. Han har alltid varit en väldigt snäll ponny, men sen ett par veckor tillbaka så han varit rent ut sagt farlig. Det började med att han blev rädd för småsaker och slänger sig i fullt sken i motsatt håll. Han har alltid tittat på saker, men aldrig någonsin stuckit iväg med mig. Men nu har det blivit bara värre och värre, kan inte längre rida ut på honom. Han blir helt galen, ställer sig (läs: HÖGT), knockar mig, galoppera på stället och på sidan, kastar sig i galopp osv..

Jag har trott att det har bara har varit överskottenergi, så vi har låtit honom springa av sig i ridhus och ridit flera hårda pass inne. Men det hjälper inte! Vi har inte ridhus på ridavstånd i mitt stall så kan inte rida inne varje dag eller nåt. Och även om han har gått i ridhus flera dagar i rad, så är han fortfarande helt galen när jag rider på paddock, fält eller i skogen. Dessutom är han en av de hästar som inte tål att man ger en tillrättavisning, då han bara blir ännu värre..

Det är inget fel på honom, han mår helt bra och har haft både veterinär, equiterapeut och sadelmakare som har kollat på honom och det är inget fel på honom.

Det har pågått så länge nu att jag inte kommer orka hur länge som helst, så jag behöver verkligen tips och råd. För jag vet inte vad fan ska jag göra.. Jag blir nästan rädd för honom, och jag är inte den som blir lätt rädd för hästar. Så snälla kom med tips och råd hur tusan jag ska göra för att få en något kontrollerbar häst igen...
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

Du måste nog självsanera lite för att komma tillrätta med problemet.
Med det menar jag tänka tillbaka till när det började och vad som ev kan ha ändrats i hästens närmiljö.
Foder?
Hage?
Mängden motion?
osv osv.

Den här tiden kan det ju vara så att hagen är frusen och knögglig tex vilket gör att de inte rör sig lika mycket som vanligt osv.
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

Jag har gjort det med både min tränare och personer runt om. Och det är ingen förändring. Han får 9kg hösilage, endast en näve krafft grund om dagen.
Han går tillsammans med en annan häst i en stor hagen och trots att hagen är frusen så springer dom och busar.
Han har stått ett tag höstas, men har sats igång och blivit riden regelbundet (i stor sätt varje dag) Och detta kom först nu när han har varit igång i ett par månader..
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

Finns möjligheten att ponnyn aldrig tidigare varit ordentligt igång?

Många hästar blir ju extra taggade när de är i en formtopp tänkte jag.
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

Nej, han har varit ordentligt igång under alla våra år tillsammans och det har aldrig varit några problem med något sånt här innan.
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

Har de kollat så att han inte har tecken på några synförändringar?

Vi hade en jättesnäll ponny till barnen som pötsligt blev "tokig" och rädd för allt. Veterinärerna hittade inget fel men tillslut upptäcktes det att hon såg allt sämre och sämre.
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

Har ni precis fått snö/kallt?

En av min b-ponny blev TOTALT TOKIG de första veckorna efter den första snön kommit/det blivit minusgrader. Annars var hon from som ett lamm (fd ridskoleponny). :)
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

Håller med älgen. Något har förändrats och du måste "detektera" vad det är för att kunna göra ngt åt det. Ela säger synen - låter inte otroligt. Jag skulle faktiskt kolla fång.
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

Hur grundlig var vet. undersökningen? Många saker hittar man inte bara av att klämma och känna, det kan krävas röntgen, blodprover etc.
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

Ela: Synen.. nej den kollade dom inte! Det får kollas upp!

Lillagoajag: Ja vi har haft snö och kallt ett bra tag. Men det är inget som han brukar bry sig om. Han brukar annars vara helklippt men är bara halvklippt den här vintern. Så kylan är inget som kan påverka honom så här mycket.

Ponnytant: Fång? Brukar dom inte vara ömma i hovarna då? Eller har jag fel nu? Han har aldrig haft fång innan.. Konstigt om det skulle komma på vintern?? :O

Araminta: Vi var på klinik och gjorde både röntgen och tog prover. Inget fel hittades. Men synen kollades aldrig!
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

Jag vet att det låter konstigt. Men det har varit ett konstigt år - jag vet inte vad jag ska tro om hur foderrelaterat det är - men i våra trakter har gräset fortsatt växa ända in i december och stråfodret är väldans "rikt".

Nej - du har inte fel - men fång är inte det första man misstänker i januari - det var därför jag tog upp det.
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

Men blir de tokiga av det? Brukar det inte vara tvärtom, att de inte vill röra på sig? Jag har ingen erfarenhet alls när det gäller fång nämligen.. Men jag får rådfråga min veterinär om det!
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

Om en häst bockar brukar man ofta tänka "överlinje" - men ofta är det protest mot andra smärtor - t ex i hovarna. Just fång skulle kanske inte vara min första teori om jag bara utgick från din beskrivning - men jag läser att hästen är "ny-kollad" av bl a equiterapeut och sadelmakare och de ser ofta till det "övre partiet" så att säga. Låt även din hovis komma med en teori. :)
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

Du tänker så! Vilken tur att min hovis kommer om två veckor! Får höra med henne ifall hon kan se något.
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

Vad jobbigt för er båda.
Var bor du? Jag hade försökt ta ut en person som är bra på att läsa av hästar och se om du kan få någon hjälp där, om man kan se vad som händer och hitta en problemlösning.

Ett annat tips är att skriva upp punkter på vad som hänt, vad som ändrats i stallet och hur hästen betett sig. Skriv som en liten dagbok och stolpa upp, försök att vara neutral till alla händelser. Då kanske du hittar något.

Mvh Höstmåne
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

Jag hade själv inte satt mig i sadeln på en häst som beter sig så. Det är ju jättebra att du försöka komma underfund med vad som har hänt för uppenbarligen är det ju en enorm skillnad på ponnyn nu jämfört med vad du är van vid.

Den enda häst jag har känt som har uppvisat sådana "personlighetsstörningar" visade sig ha tumörer längs bucranial nerve (vet inte vad den heter på svenska, den stora nervansamlingen som ligger på utsidan av käken upp mot ganasch och hjärnan) som förmodligen hade spritt sig till hjärnan. Tumörerna spred sig extremt snabbt och hästens beteende förändrades därefter. Den avlivades.
 
Sv: Het, galen ponny.. Behöver hjälp nu!!

Hej!

När ni var på kliniken, gjordes ridprov? Försökte ni pressa fram beteendet, eller var det helt borta? Har veterinärer/ET mfl sett beteendet?

Ibland kan det sitta nåt litet skit som bara känns i vissa lägen och om hästen är lite stressad smärta maskeras lite..

Kan den vara i behov av en paus? Du verkar rida den rätt hårt just nu, kanske försöker den säga att den vill vila.

Är tänderna kollade av tandkunnig veterinär (det är absolut inte alla som är det).

/Lavinia, som hoppas ni hittar vad som felas pålle.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 467
Senast: Tuggben
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 593
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp