Sv: herregud!
Anja586 skrev:
att det ska vara så komplicerat? har läst några trådar och inlägg här inne på foder och alla verkar vara experter på alla värden och alla miljoner förkortningar. jag kan helt ärligt inte ett skvatt om det, hur har ni lärt er??? av snälla stall tanter, gått kurser? läst böcker?
eller är det kanske inte så komplicerat som det verkar?
Det är inte så komplicerat när man vet hur man ska göra... och jag kan inte påstå att det är så värst komplicerat att söka kunskap heller. Du har fått många bra tips om var du kan söka kunskap. Själv har jag läst mig till mycket, diskuterat med vänner, och även sugit åt mig en del här på forumet av de som man vet är kunniga i ämnet.
Men jag kan säga så mycket som att det är väldigt intressant och smått beroendeframkallande (vem räknade foderstater åt samtliga av stallets hästar förra hösten??
).
Och man får även insikt i hur mycket det kan skilja på hö och hö...
och därmed göra en foderstat helt förkastlig tillsammans med ett hö och bra till ett annat...
Jag kommer ihåg när jag hade min första häst (året var nog 93), då kunde man beställa uträkning av foderstat till sin häst utifrån höanalysen... Tänk om man redan då hade sökt den kunskapen som man tagit till sig idag, men då var det rätt så nytt med uträknat foderstat(i alla fall för oss hobbyryttare) och det här med proteintillägg (soja...vad är det för något???), vi rynkade även pannan när vi fick köpa en annorlunda mineral än vad vi var vana vid...
Gå gärna in i "min" tråd om foderstatsprogram, där kan du ladda hem ett excelblad som kan vara till hjälp när man ska räkna foderstat, skicka ett pm till mig om du vill ha info om det.