Herregud!! 13 år...

FannyN

Trådstartare
Min son har det minst sagt turbulent nu av flera skäl och dagligen blir jag chockad av något. Han följer en ett tv program med stort intresse. Ett dravvel på högsta nivå. Han tycker en tjej där är fin och cool. han läser allt om programmet på nätet och även denna tjejens blogg. På hennes blogg började de skriva kommentarer till varandra och sedan msn och nu pratar de i mobilen hela tiden.:crazy::mad::eek::cry: Hon är 19 år!!! Tänk om hon kommer hit!!! Det är så djupa samtal så jag baxnar..sist så har hon försökt få honom att förstå arvsrätt och sömncykler! Ikväll ska de ha mobilerna på hela natten och på så sätt sova tillsammans. Det kvittrar och det kuttrar.
Om jag tar mobilen och pratar med henne skulle han bli galen. Om jag säger att jag lyssnar skulle han bli galen och det han sagt när vi pratat är moget och klokt. Det är inte så allvrligt och mest en vän men de har nåt speciellt.:eek:

På lördag reser jag bort en månad, och hans pappa ska ha ansvaret. Han är så disträ och lättlurad så han skulle godkänna en resa till en kompis i Stockholm om han fick prata med dennes päron..vilket ju den här tjejen skulle kunna låtsas vara.

Jag sitter nu ch samlar kraft för snart mycket snart ska jag riva upp himmel och jord!!! Snälla säg att jag ska det!!!

Sv: Herregud!! 13 år...

Min spontana tanke, tror du verkligen tjejen vet om att din son bara är 13 år ?

Vidare.. varför ska du riva upp himmel & jord ?

Min spontana tanke, tror du verkligen tjejen vet om att din son bara är 13 år ?

Vidare.. varför ska du riva upp himmel & jord ?

Jag vill få stopp på det!! Och han kommer att bli arg. Jag måste informera hans pappa så han kan ta sitt föräldraansvar och han gör ibland knäppa saker.
Tack gode gud åker även sonen på semester till Badgastein över jul..och sen ska jag aktivera min pappa att hitta på något med honom resten av lovet. Jag smider plaer just nu kan man säga.

Hon KAN ju inte veta det för är 19 åriga brudar intresserade av att prata i timmar med en unge??

Jo det förstod jag, att du ville ha stopp på det hela!?

Klurigt ändå, du vill ju inte gå bakom ryggen på sonen och han själv kommer säkerligen inte avslöja sin riktiga ålder för tjejen.
Går det inte att forma en deal, om dom ska träffas så får det ske hemma hos honom, han borde inte vilja avslöja sig/sin ålder på sådant vis?!

Äsch jag vet inte riktigt alls hur jag skulle ha gjort i en liknande situation..

Jag förstår inte problemet, din son är tretton år= ett barn! Du är hans mamma= du bestämmer!

Ta telefonen och ta reda på hennes nummer och ring å prata med henne! Tala om vad du tycker om relationen och se till att hon inte ringer mer och se till att ditt barn inte ringer henne!

Det är ditt ansvar som vuxen och ditt ansvar som förälder att skydda ditt barn samt att leda honom rätt i livet!

Lycka till!

OM dom nu skulle lyckas träffa varann lär han nog göra bort sig ganska rejält om hon inte vet att han är 13. Det kanske är hon som ljuger om sin ålder? Å andra sidan, har dom pratat i telefon lär hon väll hört att han är yngre och då är min fråga, vad ser en 19 åring hos en 13 åring? :crazy:

Fast det kommer ju bara leda till enorm förakt eftersom ts då blir den som "förstört kärleken i hans liv".

Till ts:
Förmodligen vet inte tjejen att han är 13, eller så är din son väldigt mogen av sig?

Jag vet faktiskt inte vad du ska göra, men om du tycker det är ett stort problem är väl det bästa att prata med din son, eller på något sätt försöka få reda på mer om tjejen?

förresten, är du 100 på att det är tjejen från tv programmet han har kontakt med?

Min första tanke är, vad är det som ger dej så dåliga vibbar? Hennes ålder? hennes intresse för din son eller något annat?
Det kan inte bara vara så att de faktiskt har hittat en väldigt speciell relation som din son faktiskt behöver? Helt oskyldigt? inget annat än en väldigt speciell vänskap?

Har han sagt att han vill åka dit eller varför tror du att din son kommer lura sin pappa till att få göra det?

Varför inte låta honom njuta av en så speciell vänskap? vad är du rädd för? Ta tio djupa andetag och fundera på varför du reagerar som du gör.

Jag häpnar lite över hur försigkommen din son verkar vara;). Skämt åsido så förstår jag din oro men jag tycker samtidigt som YlvaAskersund - du är hans mamma och du bestämmer över honom! Det må låta hårt, men det är ju faktiskt så.

Lite fundersam om du resonerat på samma vis om det varit en tjej på 13 och kille på 19?

Ts, jag har inga råd tyvärr...

Leda honom rätt i livet genom att smyglyssna på hans samtal och sedan ta saken över huvudet på honom och ringa till tjejen ?

Senast ändrad:

Den där tjejen verkar ju inte riktigt frisk? :crazy:
Okej, de kan snacka och skoja och så, det köper jag. Men att "ha mobilerna på hela natten och på så sätt sova tillsammans" får det att ringa varningsklockor som vida överröstar min tinnitus i mina öron....

Jag tycker att du ska prata med henne, kanske ger det dig en uppfattning om vad det är frågan om?

Lite fundersam om du resonerat på samma vis om det varit en tjej på 13 och kille på 19?

Ts, jag har inga råd tyvärr...

Ja det hade jag, eftersom jag haft en 13 årig bonusdotter som "umgicks" på liknande sätt, dvs. genom msn och telefon, de träffades aldrig och hon mådde bra av det, hon kände sig sedd och hon kunde prata med den här killen om saker hon inte varken kunde eller ville prata med någon annan om (hennes egna ord nu 10 år senare).

Min egen dotter pratade inte med så mycket äldre killar men skaffade pojkvän ganska tidigt, hon var 13,5 år och han 15 år som det var väldigt seriöst med. De var ihop drygt 18 månader och det jag fick göra då var att än en gång påminna om vikten av att skydda sina känslor och sin kropp och tänka på att aldrig göra något hon själv inte ville.

Min son var ihop med en 15 årig tjej när han var 11, jag gjorde likadant då, visst undrade jag varför hon ville vara ihop med en 11 åring men jag hindrade dem inte från att träffas och jag tröstade honom lika mycket som av vilken orsak som helst den dagen det tog slut.

Jag tror på barn/tonåringars eget förnuft om de vet att de kan komma till någon vuxen om något blir fel eller inte känns bra och få stöd istället för "vad var det jag sa". jag litade och litar på mina barn så mycket att de har fått träffa dem som de själva har känt behov av att träffa.
Jag tror att ärlighet är så viktigt att jag aldrig skulle hindra eller försvåra för dem så att jag riskerar att de ljög för att få göra det de ville, för oavsett så gör de som de vill ändå, med eller utan förälders vetskap.

Däremot har jag vid något tillfälle pratat med mina barn om människor jag inte har velat att de ska umgås med, jag har förklarat varför jag inte vill det och bett dem att inte umgås med dem. Men därifrån till att hindra är mitt steg väldigt långt. Efter de diskussionerna har de faktiskt inte umgåtts så mycket mer med de personerna så det har aldrig varit något problem.

Senast ändrad:

Jag kan på rak arm säga att det hade gjort mig ännu mer upprörd.

Fanny: det är sällan jag säger sånt där som "du är mamman, du bestämmer", men kanske är det så du ska tänka nu?

Att faktiskt göra vad du kan för att förhindra att kontakten går vidare?

Tack alla för svaren..just nu ligger vi lite lågt och umgås. Vi KAN verkligen prata så det kommer att redas ut.

Jag blev bara så otroligt chockad faktiskt.. men jag kommer att göra rätt när jag orienterat mig lite mer.

Och just det faktum att din son verkar klok, ni har en fin kontakt och ni kan prata om det mesta så hoppas jag faktiskt att du inte fixar det här ovanför huvudet på din son bara för att du kan eftersom du är mamman :)

Lycka till..

Jag förstår att det här är något som fått dig att bli väldigt orolig för din son, jag har inga barn själv, men jag hoppas att du tar emot mina funderingar endå.

Vad är det i deras nuvarande relation som du inte tycker är hälsosamt för din son, eller är du rädd för att något ska hända, att hon sårar, utnyttjar eller gör illa din son, oroar du dig för att de ska inleda en sexuell relation?

Jag håller med om de som säger att du är hans mamma och när han bara är tretton, har all rätt i världen att göra som du finner bäst för att skydda honom.

Men glöm inte att han är en egen person också, för jag tror att er relation kan få en rejäl törn om nu inte respekterar honom och går över hans huvud.

Kan du inte försöka prata med honom, jag vet att du råkat höra en del, men har han inte sagt något om den här tjejen?
Prata om vad han känner och tänker, han låter som en väldigt tänkande kille, särskilt om en tjej på nitton inte förstått att det är en trettonåring hon pratar med och om det faktum att hon inte vet hur gammal han är,vad händer om hon får veta det?

Jag hoppas det löser sig, att det du är rädd för inte inträffar, men glöm inte att inte bara tänka på vad du har rätt till att ta för beslut som mamma och tänk på att han är en egen individ också.

Kram, Maya

Min dotter som var 15 förrförra sommaren träffade en kille hos sin pappa som bor i annan stad. Enligt henne var killen 19 vilket jag tyckte var lite gammalt, men jag sa inget.
På ett lov ville hon att killen skulle få komma och jag sa ja.

När vi hämtade honom vid tåget sa sambon att han inte kunde vara bara 19 vilket var svårt att se då han kommer från Thailand och de ser ofta yngre ut än de är.
I vilket fall så var han trevlig och dottern uppförde sig ovanligt moget :)

Killen hade inte beställt hembiljetten då han inte visste om han skulle jobba i helgen eller inte, så jag skulle beställa biljetten på nätet och behövde då hans leg. Det visade sig att han var 22 :p

Dottern visste ju det men vågade inte säga det innan.

Jag sa bara till henne att skydda sig och att kanske vara beredd på att han ville att det skulle vara mer allvar än henne då han bodde i egen lägenhet.

När han åkt hem hade de kontakt i ca 1 månad, sen tog det slut, för dottern tröttnade på att han sa att de skulle gifta sig, skaffa barn osv.

Så hon gjorde slut och träffade sedan en kille på 14 :)

Hade jag sagt att hon inte hade fått träffa honom mer, hade hon antagligen försökt hålla liv i relationen för att visa mej att det visst funkar och sen inte vågat berätta nästa gång hon träffat en kille med rädslan att jag skulle lägga mej i.

Nu vet hon att jag gav henne chansen att se att det inte funkade och hon behöver inte mörka killar och jag behöver inte vara orolig att hon träffar nån i smyg.( menade inte mörka killar som i färgade , :) utan att hon inte behöver smussla, såg lite lustigt ut efteråt :)

Jag tror att förbud skapar lögner och att man inte vill berätta saker då man är rädd att det ska bli bråk.
Kanske de inte är "kära" i varandra utan bara är på samma plan och trivs ihop.
Har han sagt att han är äldre lär hon ju se det. Och kanske han också nöjer sig med att ha det på avstånd.

Jag har alltid uppmuntrat min dotter att prata om killar och saker, vilket gjort att hon försagt sig ibland och berättat saker hon kanske inte borde :) och då har jag kunnat råda bort från det utan bråk.

Senast ändrad:

Låt saken ha sin gång.
Det går över.
Eller inte.
Och hur som helst så löser det sig med tiden.

Man måste unna sina barn att ha vänner.
Hon kan vara den storasyster som han behöver.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka