lillamy73

Trådstartare
Mitt sto har prickar i slidmynningen och man ser att hon tycker att det kliar. Hon lägger inte ner svansen utan går med den åt sidan eller mer upp i vädret.

Har pratat med veterinär vid ett fler tal tillfällen och de baggatelliserar det.

Veterinären som var ute senast sa att det kunde vara något som hade tre bokstäver eller herpes prickar.

Då hon är dräktig så på började han vaccineringen för virus abort hon var då på dag 140.

Men är det någon som vet om man kan lindra symtomen för henne?

Sv: Herpes???

Det var inte det jag hörde av veterinären.
Utan han trodde ev på herpes.

Min fundering i det hela är om någon har någon erfarenhet av detta så att man kan hjälpa henne att lindra klådan.

Herpesinfektion orsakas av herpesvirus typ 2 ( EHV 2 ), det är närbesläktat med virusabort. Ger faktiskt inga symtom mer än det jag skrev. Kanske veterinären menade annat då. Varför inte ta ett skrapprov på hästen ?

Det finns 5 varianter av herpesvirus på häst men ingen ger symptom såsom du beskriver, jag tror veterinären tänkte på människosjukdomar. Vad gäller förkortningen kan det varit CEM? Tror inte det finns i Sverige och den sprids vid naturlig betäckning.

CEM ( smittsam livmoderinflammation) påvisades första gången i Sverige 1982. hade hästen haft det så hade den varit anmälningspliktig.

CEM ( smittsam livmoderinflammation) påvisades första gången i Sverige 1982. hade hästen haft det så hade den varit anmälningspliktig.

Jo jag vet, men TS vet hade nämt någon förkortning och det var den enda jag kom på så här.

Liknande trådar

Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 308
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 272
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar