Hermes 1086

Sv: Hermes 1086

Mamma Mia!
Rambo har ju inte fått så många chanser på andra ston, hur vet då då att han inte skulle fungera i andra kombinationer ?
Tror precis som Heimdal.

Jag talar om stoet, alltså Hermes mamma. Som har gett bäst med Rambo, antagligen pga linjeavel.

Risken är att det blir en liten häst med inte alltför mycket gång i. Tror inte han räcker till riktigt, men det är tidigt att säga. Jag skulle nog satsa på något mer sportigt om jag skulle avla för fälttävlan. Herzensdieb :love:, Briar, Quite Easy eller någon annan hopphingst med bra gångarter.

Briar - nej han tilltalar mej inte som hingst.

QE - inte han heller. Jätte fin hingst men det finns för mycket av honom överallt.

Med ett undantag, för gångarter kan man se även hos föl.

Jo, men det finns för få föl för att ge statistiskt säkerställt underlag ännu, plus att gångarter kan utvecklas både negativt och positivt med åldern. Annars kunde ju gångartshingstarna godkännas redan som fölungar!

Jag kommer att få en Hermes 1086 avkomma i april:love:
tkr att det är en mycket trevlig hingst, som har allllllt:D

Jag talar om stoet, alltså Hermes mamma. Som har gett bäst med Rambo, antagligen pga linjeavel.

Fast hon har ju bara fått avkommor med två hingstar: Opius och Rambo. Och då har de med Opius blivit sämre än de med Rambo, men det kan ju helt enkelt bero på att Opius kanske inte är den förärvningsstarkaste hingsten.

Jag skulle nog säga att det är en rätt stark stostam. Och ska man linjeavla finns det ju helt klart sämre hingstar än Urbino, skulle jag säga. Linjeaveln på stosidan är så avlägsen att man knappt kan tala om linjeavel.

Jo, men det finns för få föl för att ge statistiskt säkerställt underlag ännu, plus att gångarter kan utvecklas både negativt och positivt med åldern. Annars kunde ju gångartshingstarna godkännas redan som fölungar!

Nej, det tror jag inte. ;)
Exteriör och temperament är väl ganska viktiga komponenter också, tycker du inte? Men gångarterna är faktiskt - om man tittar på fölen vid rätt tidpunkt - ganska stabila. Man får en god indikation om vad man har.

Fast hon har ju bara fått avkommor med två hingstar: Opius och Rambo. Och då har de med Opius blivit sämre än de med Rambo, men det kan ju helt enkelt bero på att Opius kanske inte är den förärvningsstarkaste hingsten.

Jag skulle nog säga att det är en rätt stark stostam. Och ska man linjeavla finns det ju helt klart sämre hingstar än Urbino, skulle jag säga. Linjeaveln på stosidan är så avlägsen att man knappt kan tala om linjeavel.

Jag menar linjeavel på Urbino. Hermes känns för mig som en "end product", men jag hoppas att han i stort nedärver sig bättre än de föl jag har sett hittills.

Varför skulle det faktum att han är linjeavlad på Urbino göra det troligt att han inte skulle nedärva sig bra? Hänger inte riktigt med på det resonemanget.

Varför skulle det faktum att han är linjeavlad på Urbino göra det troligt att han inte skulle nedärva sig bra? Hänger inte riktigt med på det resonemanget.

Jag vill ha mer gångartsnedärvning. Urbino är bra, men det finns bättre blod. Men det är vad jag anser - det är alltså en ren smaksak.

Chapman hade bättre än så , när han godkändes hade han bara 6/6 i löshoppning men fick 9/10 på uppsutten hoppning kan just undra om han hade kunnat bli lika framgångsrik som hopphäst ?
Rambo hade ju också väldigt fint resultat på hopprovet kanske han också kunnat göra sig på hoppbanan är han inte släkt med Opius.
Ser här att Rambo fick 8/8 på löshoppningen och 8/9 på den uppsuttna. Hermes 7/7 tycker jag man får se som godkännt med tanke på att det finns gångarts hingstar med så lågt som 3:or och 4:or i hoppning. Jag tycker nog att Hermes är en trevlig hingst men eftersom mitt sto är e. Chapman så kan jag inte använda honom.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 124
Senast: Piaff
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 937
Senast: Lea88
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 637
Senast: Mabuse
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 830
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka