Hermes 1086

et_flickan

Trådstartare
Var inne och tittade på denna hingst och tyckte han såg riktigt trevlig ut. Nån som vet vad han lämnat? Temperament? Nån som har egna avkommor efter honom?

Sv: Hermes 1086

Var inne och tittade på denna hingst och tyckte han såg riktigt trevlig ut. Nån som vet vad han lämnat? Temperament? Nån som har egna avkommor efter honom?

Såg en eller två i höstas på fölvisningar, men de var inget speciellt, tyckte jag (tittade mest på gångarterna). Personligen tycker jag att han är lite markbunden. Gicea, syrran, rör sig luftigare.

Hermes är en mkt trevlig hingst med ett kanontemp bra gång och ett riktigt bra möderne bakom sig. Sen är det ju inte fel att han faktiskt hoppar helt okej oxå. Har sett Hermes ända sen han var föl, har haft ston uppstallade hos ägarna, och han har hela tiden tilltalat mig. Han är alltid lugn o cool o vill alltid vara till lags.
De avkommor jag sett (3 st) har varit mkt trevliga och rört sig jättebra och väldigt trevliga i temp.
Jag ska själv betäcka mitt ena sto med honom iår, hade gjort det tidigare om inte det stoet varit utlånat ett par år och mitt andra sto är efter Rambo...

Måste faktiskt också säga att systern (Gicea) är den av de två som rör sig helt klart bäst!

Hermes är dock en mkt trevlig häst. Verkar vara otroligt samarbetsvillig och ha ett jättebra temperament. Sedan har han tre jämna, bra gångarter. Tror han vunnit mkt på att han just är så stadig och sällan har några missar alls.

Måste faktiskt också säga att systern (Gicea) är den av de två som rör sig helt klart bäst!

Hermes är dock en mkt trevlig häst. Verkar vara otroligt samarbetsvillig och ha ett jättebra temperament. Sedan har han tre jämna, bra gångarter. Tror han vunnit mkt på att han just är så stadig och sällan har några missar alls.

Ja, han vinner på sin lydighet, arbetsvilja och form. Men även Anna har pekat ut Gicea som den bästa hästen, så vi är inte helt ute och cyklar, vi proffstyckare ! :D

Undrar hur det skulle bli om man tog honom på mitt fullblod. Vill ju ha en hingst som rör sig bra, iaf minst 8or på alla gångarter.

Hade han inte en 8a på hoppningen också? Kommer inte riktigt ihåg siffrorna.

Är ute efter en fälttävlanshäst eller red dressyrhingst till henne.

Undrar hur det skulle bli om man tog honom på mitt fullblod. Vill ju ha en hingst som rör sig bra, iaf minst 8or på alla gångarter.

Hade han inte en 8a på hoppningen också? Kommer inte riktigt ihåg siffrorna.

Är ute efter en fälttävlanshäst eller red dressyrhingst till henne.

Risken är att det blir en liten häst med inte alltför mycket gång i. Tror inte han räcker till riktigt, men det är tidigt att säga. Jag skulle nog satsa på något mer sportigt om jag skulle avla för fälttävlan. Herzensdieb :love:, Briar, Quite Easy eller någon annan hopphingst med bra gångarter.

Han har väl inte gett små avkommor fast han är liten själv??
Vad jag hört så är dom väldigt hållbara o borde passa även fälttävlan om man har ett bra sto...om man kollar bakåt i stammen

Han har väl inte gett små avkommor fast han är liten själv??
Vad jag hört så är dom väldigt hållbara o borde passa även fälttävlan om man har ett bra sto...om man kollar bakåt i stammen

Avkommorna är ju ännu unga, så det är nog svårt att bedöma. Risken finns nog att det blir en liten häst med ett fullblod.

De avkommor jag sett o hört talas om har inte varit små utan helt normalstora. Sen har ju Hermes själv växt sen bruksprovet och är nu ca 164 cm...
Mitt sto som jag skall betäcka med honom är bara 159 cm men då jag som sagt sett avkommor med mödrar som inte är större än strax över 160 cm bli helt normalstora så är jag inte rädd för att det ska bli för litet...
Gicea kanska har "häftigare" gångarter men den ridbarhet som Hermes har gör att jag inte tvekar iaf...
K-H Heimdal sa i en artikel i Ridsport att han tyckte det var synd att Hermes inte fått fler ston med det starka mödernet. Men som han sa, folk tycker det är häftigare med en svart oldenburger än en svensk fux.. Tror tyvärr att det ligger mkt i det...

K-H Heimdal sa i en artikel i Ridsport att han tyckte det var synd att Hermes inte fått fler ston med det starka mödernet. Men som han sa, folk tycker det är häftigare med en svart oldenburger än en svensk fux.. Tror tyvärr att det ligger mkt i det...

Fast det där är inte riktigt sant. Att han har ett bra möderne betyder inte att han nedärver sig. Hermes själv och hans syskon är avlade på kombinationen Rambo - Urbino, medan andra kombinationer inte har blivit lika lyckade. Som stoägare letar man efter en hingst som fungerar bra på de flesta blodslinjer. Det är jag inte alls säker på att Hermes gör. Ridbarhet kan man få från en fullblodshingst, florestan, Londonderry och alla möjliga Donnerhall-söner. Gångarter, typ och ridbarhet i ett är mycket svårare att avla fram.

Du tror alltså att han är en "slutprodukt" så att säga, bra själv men nedärver det inte?

Men någon betydelse måste väl ett starkt möderne ha - fast det är klart, om de enda framstående individerna från den stostammen är Hermes och hans helsyskon, då kanske man inte ska kalla mödernet för starkt direkt. Är det så, eller finns det andra? Impuls? (vet inte hur bra han är, i o f s)

Jag tycker också att Hermes är en kanonfin hingst, han borde passa utmärkt till fälttävlansavel också. Rambo både hoppade (både löst och uppsuttet) och rörde sig för 8or, Chapman hade 8or på gång och 8or i uppsutten hoppning. Urbino lämnade både framstående dressyr- och hopphästar.
Hermes rör sig mer avspänt än Gicea (som också är en fantastisk individ) och det är kanske att föredra ?!
Att Hermes har så många bra helsyskon torde visa att kombinationen är en gyllene korsning - dvs precis det man vill att en hingst ska ha!
Storleks förvärvningen är svår att sia om men hans syskon är ju större än han själv.

Opius kom från samma möderne. Han hade syskon som åtminstone var placerade i msv hoppning.

Rambo själv tillhör en annan gren av stofamiljen, och han har åtminstone två syskon i msv dressyr.

Kul att höra att han växt! Hans mamma är ju 166 om jag minns rätt från stamboken, och som någon annan skrivit är hans syskon större.

Jag funderar själv på att använda honom till mitt sto som är 166 med en förhoppning om att få fram en fälttävlanshäst.

Fast det där är inte riktigt sant. Att han har ett bra möderne betyder inte att han nedärver sig. Hermes själv och hans syskon är avlade på kombinationen Rambo - Urbino, medan andra kombinationer inte har blivit lika lyckade. Som stoägare letar man efter en hingst som fungerar bra på de flesta blodslinjer. Det är jag inte alls säker på att Hermes gör. Ridbarhet kan man få från en fullblodshingst, florestan, Londonderry och alla möjliga Donnerhall-söner. Gångarter, typ och ridbarhet i ett är mycket svårare att avla fram.

Mamma Mia!
Rambo har ju inte fått så många chanser på andra ston, hur vet då då att han inte skulle fungera i andra kombinationer ?
Tror precis som Heimdal.

Mamma Mia!
Rambo har ju inte fått så många chanser på andra ston, hur vet då då att han inte skulle fungera i andra kombinationer ?
Tror precis som Heimdal.

Det säger jag inte. Men JAG skulle välja en hingst som jag VET nedärver sig. I a f på ett fullblod. TS vill ha 8-mässig gång, det är ganska höga krav, plus hoppförmåga.
Det är inget att bli upprörd över. Jag vet att alla vill att Hermes ska vara den gångartsförärvare vi letat efter, men jag tror inte riktigt på det. Linjeavel på urbino... nej. Inte i nästa led. Det känns som det behövs tillflöde av mer gångartsblod.

Senast ändrad av en moderator:

Men i så fall är ju största problemet med Hermes åldern - eftersom han bara har en fölårgång än så länge så kan man förståss inte veta hur han nedärver sig. Men detsamma gäller ju alla unghingstar, såklart.

Att Hermes har så många bra helsyskon torde visa att kombinationen är en gyllene korsning - dvs precis det man vill att en hingst ska ha!

Hade trott mer om det hade varit gyllene avkommor med flera olika hingstar. Nej, det känns som en ändhållsplats för mig. Men alla andra får gärna testa, jag spar mitt lilla sto tills jag har mer avkommor att gå efter.

Men i så fall är ju största problemet med Hermes åldern - eftersom han bara har en fölårgång än så länge så kan man förståss inte veta hur han nedärver sig. Men detsamma gäller ju alla unghingstar, såklart.

Med ett undantag, för gångarter kan man se även hos föl.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 124
Senast: Piaff
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 937
Senast: Lea88
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 637
Senast: Mabuse
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 830
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka