Herkules 504

pastejja

Trådstartare
Den här hingsten hittar jag inte så mycket mer om än att han är e. Gaspari och tävlat Svår dressyr. Lämnade han några spännande avkommor? Hur var/är de i temperamentet? Talanger? Svagheter?
/U

Sv: Herkules 504

Lämnade flotta avkommor med långa halsar, bra gång, ofta svarta.

Nedärvde även struppipning enligt inofficiell källa:grin:.

Herkules har väl lämnat en himla massa dressyrhästar, lite hopphästar och en del fälttävlanshästar. Han finns som morfarshingst hos många hästar och har nog gjort sig bäst där. Avkommorna skulle jag tro är ganska mycket häst (om jag tänker på de jag har erfarenhet av) att rida och hantera. Däremot gudasnälla och fruktansvärt kloka.

Jag har en 24-åring efter Herkules som är pigg och glad och frisk fortfarande. Hon har hos oss 2 avkommor och ett barnbarn.

348433.jpg

Jag har även haft att göra med 2 st valacker e. Herkules, som båda gick på min gamla ridskola. De funkade bra i verksamheten men de var väldigt pigga och energiska och framförallt hoppglada.

Herkules har väl lämnat en himla massa dressyrhästar, lite hopphästar och en del fälttävlanshästar. Han finns som morfarshingst hos många hästar och har nog gjort sig bäst där. Avkommorna skulle jag tro är ganska mycket häst (om jag tänker på de jag har erfarenhet av) att rida och hantera. Däremot gudasnälla och fruktansvärt kloka.

Jag har en 24-åring efter Herkules som är pigg och glad och frisk fortfarande. Hon har hos oss 2 avkommor och ett barnbarn.

Jag har även haft att göra med 2 st valacker e. Herkules, som båda gick på min gamla ridskola. De funkade bra i verksamheten men de var väldigt pigga och energiska och framförallt hoppglada.

Snygg häst hur gammal är den på bilden?
Det låter ju som Herkules inte alls är tråkig att ha i stammen. Tack för all info :)
/U

Vad jag har hört om Herkules så lämnade han väldigt sunda hästar, både tempramentsmässigt och kroppsligt (förutom ev. det där med struppipningen). Jag är mkt nöjd över att ha honom i stammen på min lilla "stjärna".

Fälttävlanshästen Emma är e:Herkules.

Hon är ganska liten och ädel, svettfux. Mycket bra gångarter. Inte så dålig skritt som en det sägs att Herkules nedärver och som jag sett hos en och annan avkomma efter honom.

Hon har deltagit i VM fälttävlan i Rom för en tio år sen. Fått ett par fina föl. Gått på landslagsnivå i flera år. Hur hon nu överlevde det, hon både åt o drack dåligt tills tävlingen var genomförd. Lite nervig skulle jag vilja påstå men helt säker i terrängen.

Jag har tävlat en jättefin häst e. Herkules han både rörde sig och hoppade mkt bra. Tävlade honom ett år och fick en massa placeringar i både dressyr och hoppning.

med sin ordinarie ryttare så startade han fälttävlan med segrar och placeringar upp till dagens * klass. Tyvärr förolyckades han på en tävling i Trolleholm när de hade fälttävlan. Kan tillägga att han vann klassen eftersom han gick i mål i terrängen trots en allvarlig fraktur i en bakkota.

En mycket fin och vacker häst på alla sätt som tyvärr fick avsluta alldeles för tidigt :(

På bilden är hon 20 år gammal, nu är hon som sagt 24 och ser ungefär likadan ut fast just för tillfället något tjockare :o

Jasså, på Blup sidan står det att han har värdebokstav A. Eller du kanske menar att ägarna själva valde att inte använda honom mer i avel? Han är iallafall inte Kasserad pga av nedärvningen av detta.

Jag pratade med de på husdjursgenetiken angående detta med nedärvda defekter och då sa de att i samband med utredningen som var runt Steinbeck så hittades andra hingstar, men eftersom utredningen inte gällde dessa så blev det aldrig officiellt.

Däremot "visste" nog alla insatta det ändå, ankdammen är ju inte så stor.

Han har ju lämnat ett antal godkända hingstar bla:

Magi 619

Patisan 655

Ingen av dessa har väl satt några djupare spår i svensk SWB avel. Det finns kanske fler än dessa, det var de jag kom på.
har träffat några H avkommor och de har varit trevliga med lite sting, men det gillar jag:).

Dålig skritt kan man nog säga att han nedärvde. Har man sett Patisan så har man sett en inte allt för rolig passkritt vilket P även har nedärvt till många av sina avkommor.

Jag har något svagt minne av att Herkules togs ur avlen som Görel säger men att man sen inte såg någon ärftlighet hos avkommorna så därför återinnsattes han igen ??

Mia

Jag har något svagt minne av att Herkules togs ur avlen som Görel säger men att man sen inte såg någon ärftlighet hos avkommorna så därför återinnsattes han igen ??

Mia

Fast det var väl Steinbeck, han utreddes iallafall om han nedärvde struppipning vilket han visade sig inte göra och återinsattes i avel. Jag tro inte att så var fallet med Herkules.

Herkules var Nestor på Flyinge tillsammans med Urbino när jag gick stallchefs utb där.

Han var en mycket stilig och snäll gentleman. En rolig detalj var att hans halsöverlinje var så tjock att vi kunde fläta honom med snygga knoppar på båda sidor. :D

Hans ryttare, Lars Andersson, red ibland runt på H om torsdagskvällarna inne i stallarna och gjorde städinspektioner på ovansidan av boxbjälkarna :crazy: med vita bomullshandskar. (liten parentes, jag vet:angel:)

Ha, ha, det låter ganska likt Flyinge. Nog har man suttit uppflugen i de där fönstrena i stora hingst och balanserat för att kunna skura, putsa och feja.... Eller hängt som en apa för att komma åt uppepå boxinredningen.

Ha, ha, det låter ganska likt Flyinge. Nog har man suttit uppflugen i de där fönstrena i stora hingst och balanserat för att kunna skura, putsa och feja.... Eller hängt som en apa för att komma åt uppepå boxinredningen.

Åhhh, en till som "been there, done that" :D

Sorry, för TK :angel:

Han togs ur avel under flera år, jag har en artikel i en gammal Hästen som tar upp hur man undersökt hans hals, och jag som var med redan på den tiden minns att det stod om det i både Hästen och Ridsport.
Däremot sattes han in i avel igen då man kommit fram till att han inte nedärvde struppipning, och sedan tog Flyinge honom ur avel av anledningar som jag inte minns.

Jaha, då gjordes det väl utredningar av både Steinbeck och Herkules ang struppipning ung samtidigt och båda sattes tillbaka i avel. Konstigt att de uttryckte sig så om honom på husdjursgenetiken på Ultuna då när vi diskuterade honom.

Liknande trådar

Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: Robina
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 373
Senast: Lady_S
·
Avel Ridsport har nyligen publicerat detta: Resultat från årets rådgivande bedömningar Lövsta har köpt in Racoon (Hero - De Niro), en...
17 18 19
Svar
365
· Visningar
47 926
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?
  • Valp 2025

Hästrelaterat