hen häst som står?

"Hästarna är inte gjorda för att ridas på".
"Hästarna är gjorda att gå i hage"
"Hästarna mår dåligt av att inte ha minst x antal hektar att röra sig på"
"Hästarna mår dåligt av att inte stimuleras regelbundet"

1. Hästarna är vad VI har avlat dem till. Urhästen som levde på stäppen var gjord att röra sig på enorma ytor, och absolut inte att ridas på. Att jämföra med innan vi människor började gå upprätt och peta oss i örat med en pinne.

Dagens hästar idag är alltså selekterade och avlade utifrån de genetiska förutsättningar som ger bäst möjlighet att dels rida på, och dels att antingen dra tungt, springa fort, hoppa högt eller erbjuda bäst ridbarhet - vilket också det har olika definitioner beroende på vem man frågar. De har också olika psyke, hela bunten. Vissa har ett högt behov att frigöra energi för de är avlade så, andra kan stå vid en höhäck och vara mer än nöjda med livet hela dagarna. Vissa vill ha stimulans och sysselsättning, andra vill ha så lite av den varan som möjligt. De allra flesta vill ha sällskap, även om vissa har problem att hantera det på ett vettigt sätt. Med andra ord, det blir svårt att föra en vettig diskussion när man jämför "hästen som art" med "min specifika häst hemma i stallet".

2. Vet inte varför jag skrev punkt 1 och 2.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama