hen häst som står?

Inget problem. Men du skrev först "det får vara en rejält bra hage" om de inte skulle ta skada. Nu kan det jag menar med normal hage vara samma sak du menar med rejält bra, det var det jag vill få reda på genom följdfrågorna. En normal hage för mig är åtminstone 300 * 300, men behöver inte vara kuperad, ha sakerna i olika ändar av hagen etc. En rejält bra är åtskilliga hektar, kuperad, mycket varierad terräng och uppmuntrar till extra rörelse.

Men jag ser ingen risk med hästar i en platt normal hage a 300 ggr 300 meter med mat och vatten vid grinden, om man ska hitta på ett exempel.
Jag anser det krävs stora ytor om en häst ska bo i sin hage och inte göra någonting annat i sitt liv. Minst ett par hektar. Jag skulle aldrig ställa av en häst helt och hållet i en mindre hage. Sen är det olika vad olika hästar behöver för att må bra också. Det handlar om psyket också och inte bara om fysiken. Dom ska och förtjänar ha ett så stimulerande liv som möjligt. Vissa kräver mer än andra. Det är så mycket mera än enbart storleken på hagen som spelar roll huruvida en häst mår bra eller inte i hagen.

Jag anser det krävs stora ytor om en häst ska bo i sin hage och inte göra någonting annat i sitt liv. Minst ett par hektar. Jag skulle aldrig ställa av en häst helt och hållet i en mindre hage. Sen är det olika vad olika hästar behöver för att må bra också. Det handlar om psyket också och inte bara om fysiken. Dom ska och förtjänar ha ett så stimulerande liv som möjligt. Vissa kräver mer än andra. Det är så mycket mera än enbart storleken på hagen som spelar roll huruvida en häst mår bra eller inte i hagen.

Absolut. Men det var fysiska hälsorisker som diskuterades.

Men då är vi överens om att 2-300*2-300 M hage inte per se innebär någon fysisk hälsorisk förutom ev hullet.

Sen trivs vissa med att vara hagtomtar och andra inte alls, och vissa trivs i hage om de har stor flock men inte med en kompis. Osv osv. Men rent fysiskt så.

Men då är vi överens om att 2-300*2-300 M hage inte per se innebär någon fysisk hälsorisk förutom ev hullet.
Det beror ju som sagt igen helt på hur mycket hästen rör på sig. Det finns hästar som bara står och hänger oavsett storlek på hagen och det finns dom som är ute och vandrar betydligt mer. Vissa kräver mera rörelseinbjudande hagar än andra. Det går omöjligt att säga att bara för att en hage är på ett visst mått så mår hästen per automatik bra i den.

Om inte hästen rör på sig av sej självt i en hage så kräver den en annan typ av hage som stimulerar mera rörelse. Hästar behöver röra på sig vare sig dom vill det eller ej, kropparna mår inte bra av stillastående.

Det beror ju som sagt igen helt på hur mycket hästen rör på sig. Det finns hästar som bara står och hänger oavsett storlek på hagen och det finns dom som är ute och vandrar betydligt mer. Vissa kräver mera rörelseinbjudande hagar än andra. Det går omöjligt att säga att bara för att en hage är på ett visst mått så mår hästen per automatik bra i den och det räcker.

Om inte hästen rör på sig av sej självt i en hage så kräver den en annan typ av hage som stimulerar mera rörelse. Hästar behöver röra på sig vare sig dom vill det eller ej, kropparna mår inte bra av stillastående.

Okej. Vad är det du anser är för fysiskt hälsorisk med en häst som i en större (2 hektar eller mer) väljer att stå eller ströva runt lite "bara"?

Det är nog här vi skiljer oss. Stå still på en plätt kan jag inte se hända om inte hästen är sjuk eller underlaget uruselt. Men mer än en har ju strövar lite och mest sökt föda på samma ställe långa stunder, gått några steg och så beta/gräva där en bra stund etc. Och jag ser hos en frisk häst (utan kolikbenägenhet, artros eller liknande) någon fysisk hälsorisk med det så länge hullet inte blir för högt.

Menar du att det är bättre att den går mellan hage och box, än att den bor på lösdrift? Eller missförstår jag dig?
Jag menar det jag skrev, inte svårare än så. En häst som har sitt liv i sin hage och aldrig gör något kräver en bra vettig hage. Det oavsett om hästen stallas in eller inte. Alla hästar förtjänar att leva ett stimulerande liv.

Okej. Vad är det du anser är för fysiskt hälsorisk med en häst som i en större (2 hektar eller mer) väljer att stå eller ströva runt lite "bara"?
Tittar man på hur en häst är byggd och hur dom fungerar så ser man att hästar behöver röra på sig för att kroppen ska fungera och hålla sig stark och inte slitas på.
Men mer än en har ju strövar lite och mest sökt föda på samma ställe långa stunder, gått några steg och så beta/gräva där en bra stund etc. Och jag ser hos en frisk häst (utan kolikbenägenhet, artros eller liknande) någon fysisk hälsorisk med det så länge hullet inte blir för högt.
Citera vart jag skrivit att det skadar hästen på något sett att ströva runt? Skriver ju gång på gång på gång att det inte skadar att hästarna rör på sig. Är ju det jag skriver hela tiden. Det är faktiskt så att alla hästar inte strövar runt på vintrarna i tråkiga hagar utan något att äta. Då spelar inte storleken på hagen någon roll för den inbjuder inte till någon rörelse.

Tittar man på hur en häst är byggd och hur dom fungerar så ser man att hästar behöver röra på sig för att kroppen ska fungera och hålla sig stark och inte slitas på.
Citera vart jag skrivit att det skadar hästen på något sett att ströva runt? Skriver ju gång på gång på gång att det inte skadar att hästarna rör på sig. Är ju det jag skriver hela tiden. Det är faktiskt så att alla hästar inte strövar runt på vintrarna i tråkiga hagar utan något att äta. Då spelar inte storleken på hagen någon roll för den inbjuder inte till någon rörelse.

Skulle du inte kunna svara på frågan vika fysiska hälsorisker du ser?

En häst står inte pinstill i en 2 ha hage med okej underlag. Men den kanske rör sig tio meter på en timme. I lusfart. Det är "inte röra sig" i min värld.

Alltså... Om jag ger hästen en vettig hage och chans att göra det den är ämnad för, räcker det för mig. Väljer hästen att röra sig minimalt tillskriver jag detta läggning. Och jag tror inte alls att alla hästar mår bra av att tvingas till vad vi människor anser vara bra stimulans för en häst.
Får jag inte ha en åsikt eller? Min åsikt är att man som hästägare bör se till att ens häst har ett stimulerande liv. Sen hur man gör det är väl upp till var och en. Jag ser till hur hästar är byggda och hur deras kroppar fungerar och tittar man på det så ser man också att ingen hästs kropp mår särskilt bra av att stå still.

Eller länka gärna någon artikel om hur stillastående främjar hästarnas kroppar. Jag har väl lärt mig jättefel om hur hästarnas kroppar fungerar då vandrande djur som dom är. Dom kanske inte alls är i behov längre av rörelse. Vad vet jag liksom, alla hästars kroppar kanske inte behöver rörelse. Vet alltid en häst vad som är bäst för den fysiskt?

Varför det är bra med rörelse kan du nog leta upp själv i någon bok. Jag orkar inte gå igenom hur hästarnas kroppar fungerar och varför hovar och ben drar nytta av rörelse.

Ska jag förstå dig som att du kom med ett påstående du inte tänker backa upp?

Rörelse - ströva mycket långsamt under födosök. Dvs även om vi människor tycker bättre om att se hästar trava och galoppa i hagarna så är det ett strövdjur. Och en flegmatiskt lagd häst som ägnar dagarna åt att under födosök röra sig 10 meter per timme, den tar knappast någon fysisk skada. Så länge man ger fan i att en dag ta ut den ut hagen och longerar den, rider den etc. (Sånt kräver mkt långsam och övertänkt uppbyggnad)

Men hästen kommer inte ta fysisk skada av sitt beskrivna hagliv så länge den inte plötsligt börjar (över) ansträngas.

Ska jag förstå dig som att du kom med ett påstående du inte tänker backa upp?
Men ursäkta mig så mycket då att jag är i så dålig form att jag inte orkar leta upp alla faktaböcker och skriva till dig hur en hästs kropp fungerar och varför det är viktigt att den rör på sig.
Rörelse - ströva mycket långsamt under födosök. Dvs även om vi människor tycker bättre om att se hästar trava och galoppa i hagarna så är det ett strövdjur. Och en flegmatiskt lagd häst som ägnar dagarna åt att under födosök röra sig 10 meter per timme, den tar knappast någon fysisk skada. Så länge man ger fan i att en dag ta ut den ut hagen och longerar den, rider den etc. (Sånt kräver mkt långsam och övertänkt uppbyggnad)
Och en gång till då. Jag har skrivit att ströva är bra för dom. Igen, ströva är bra för dom. Stillastående är det inte. Alltså igen, ströva och röra på sig bra, stillastående dåligt. Är det fortfarande oklart för dig vad jag skriver?

Men ursäkta mig så mycket då att jag är i så dålig form att jag inte orkar leta upp alla faktaböcker och skriva till dig hur en hästs kropp fungerar och varför det är viktigt att den rör på sig.
Och en gång till då. Jag har skrivit att ströva är bra för dom. Igen, ströva är bra för dom. Stillastående är det inte.

Det är helt omöjligt följa dina resonemang. Strövar hästen som rör sig 10 meter under den timmes tid eller gör den det inte, alltså enligt din åsikt?

Allt är relativt, väldigt få har tillräckligt stora hagar för att en hästs rörelsebehov ska täckas helt av att bara stå i hagen. En normalstor hage tycker jag duger om den inbjuder till mycket rörelse vilket få hagar gör eller om man själv motionerar hästen utöver hagtiden. Hästar är inte gjorda för att stå still, dom är byggda för att röra på sig och använda kroppen, det sliter på deras kroppar att stå stilla.
Vad har du för belägg för uttallandet: "väldigt få har tillräckligt stora hagar för att en hästs rörelsebehov ska täckas helt av att bara stå i hagen"?

Jag kan tänka mig, alltså vet inte, men föreställer mig, på basis av erfarenhet och att jag rest runt mycket i landet, att det är vanligare med "små hagar" eller rent av "rutor" vid stadsnära (i synnerhet stora städer), eller i områden (t.ex. delar av Skåne) där marken är dyr.

Ute på vischan, så är "små hagar" eller "rutor" väldigt ovanligt, i synnerhet hos privata hästägare.

Som stora hagar definierar jag då allt över en hektar, små hagar är för mig ca 3000-4000 kvm upp till 10000 kvm (10000 kvm = 1 hektar), och allt därunder är "rutor".

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama