Ellinorbrodd
Trådstartare
Hur kan en hästs hälsa påverkas om dom inte rids regelbundet? Tacksam för svar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det beror väl ändå helt på vad den gör i övrigt, vad den har för förutsättningar och vad det är för en häst?Hur kan en hästs hälsa påverkas om dom inte rids regelbundet? Tacksam för svar
Det är en ardenner och en travare och så som jag menar är att dom bara står i hagenDet beror väl ändå helt på vad den gör i övrigt, vad den har för förutsättningar och vad det är för en häst?
Jamen hur då "bara står"? Hur stor är hagen? Vad för typ av hage?Det är en ardenner och en travare och så som jag menar är att dom bara står i hagen
Det är ganska stora risker iom att hästar är gjorda för rörelse. Hästar är liksom inte byggda för stillastående. Det får vara en rejält bra hage om hästen bara står i hagen utan annan rörelse.
Dom står i stor gräshage. Och springer runt och leker. anledningen till att jag undrar är för domflästa ryttarna jag har känt blir panikslagna och jätte strässade ifall deras häst står mer än en dagi veckan hästarna här rids lite från å till, men dom mår ju bra.Jamen hur då "bara står"? Hur stor är hagen? Vad för typ av hage?
Hur ser hästarna ut att må? Det är ju det man får gå efter. Och regelbundet...1 gg/v är också regelbundet. Men gör knappast någon större skillnad. Annat än att de får komma ut en sväng för variation.
Som ägare/ansvarig ansvarar man ju för att hästarna har vad de behöver och mår bra. Ridning är sällan "prio 1".
Som jag skrev, det krävs en bra hage för att dom inte ska ta skada. Det är aldrig nyttigt för en häst att bara stå still.Vilka stora risker skulle det vara om hästen har en normalstor hage där den kan galoppera ordentligt och sträcka ut om den vill?
Det beror nog mer helt på vad för hage hästarna står i och hur dom fungerar psykiskt. Många hästar behöver röra mera på sig varje dag för att må bra psykiskt även om dom har en större hage. Många hästar fungerar fint med att vara haghästar sålänge det är ordentliga hagar.Dom står i stor gräshage. Och springer runt och leker. anledningen till att jag undrar är för domflästa ryttarna jag har känt blir panikslagna och jätte strässade ifall deras häst står mer än en dagi veckan hästarna här rids lite från å till, men dom mår ju bra.
Som jag skrev, det krävs en bra hage för att dom inte ska ta skada. Det är aldrig nyttigt för en häst att bara stå still.
Dom står i stor gräshage. Och springer runt och leker. anledningen till att jag undrar är för domflästa ryttarna jag har känt blir panikslagna och jätte strässade ifall deras häst står mer än en dagi veckan hästarna här rids lite från å till, men dom mår ju bra.
Allt är relativt, väldigt få har tillräckligt stora hagar för att en hästs rörelsebehov ska täckas helt av att bara stå i hagen. En normalstor hage tycker jag duger om den inbjuder till mycket rörelse vilket få hagar gör eller om man själv motionerar hästen utöver hagtiden. Hästar är inte gjorda för att stå still, dom är byggda för att röra på sig och använda kroppen, det sliter på deras kroppar att stå stilla.Nej men minst en normalstor hage där hästen kan röra sig efter eget tycke, dvs inte en liten ruta, det innebär inga direkta hälsorisker som jag ser det.
Allt är relativt, väldigt få har tillräckligt stora hagar för att en hästs rörelsebehov ska täckas helt av att bara stå i hagen. En normalstor hage tycker jag duger om den inbjuder till mycket rörelse vilket få hagar gör eller om man själv motionerar hästen utöver hagtiden. Hästar är inte gjorda för att stå still, dom är byggda för att röra på sig och använda kroppen, det sliter på deras kroppar att stå stilla.
Men vad är problemet? Jag skriver ju hela tiden att dom inte tar skada av en vettig hage som inbjuder till rörelse. Jag har inte skrivit någonstans att hästar tar skada av ett hagliv om dom har en vettig hage.Jo vi är helt ense ang stå still i meningen stå och hänga. Men så länge de har en vettigt stor hage där de strövar runt och födosöker eller betar och de om de vill kan sträcka ut i full galopp, där oroar jag mig inte alls. Inte ens om hästen väljer att just ströva runt i långsam skritt och beta. Och har inte upplevt några negativa effekter förutom ev högre hull, samt såklart en sämre muskling och sämre kondition än om de tränas. Men det är inget som är en risk eller skadligt så länge de just går i hage.
Men vad är problemet? Jag skriver ju hela tiden att dom inte tar skada av en vettig hage som inbjuder till rörelse. Jag har inte skrivit någonstans att hästar tar skada av ett hagliv om dom har en vettig hage.
Men jag ser ingen risk med hästar i en platt normal hage a 200- 300 ggr 200 - 300 meter med mat och vatten vid grinden, om man ska hitta på ett exempel.