hen häst som står?

Det är en ardenner och en travare och så som jag menar är att dom bara står i hagen :)
Jamen hur då "bara står"? Hur stor är hagen? Vad för typ av hage?
Hur ser hästarna ut att må? Det är ju det man får gå efter. Och regelbundet...1 gg/v är också regelbundet. Men gör knappast någon större skillnad. Annat än att de får komma ut en sväng för variation.
Som ägare/ansvarig ansvarar man ju för att hästarna har vad de behöver och mår bra. Ridning är sällan "prio 1".

Det är som andra skrivit inte gjorda för att ridas på, eg.
Jag har hästar som kan stå en period när väglag, arbetstider och annat sätter käppar i hjulet, har tidigare haft en häst som efter en vecka i hagen blev nästintill överskottsgalen så det beror nog på hästens psyke.;)
Då har vi en stor kuperad hage med både skog, öppna ytor och backar så det är vardagsmotion bara för dom att gå i den. :)

Det är ganska stora risker iom att hästar är gjorda för rörelse. Hästar är liksom inte byggda för stillastående. Det får vara en rejält bra hage om hästen bara står i hagen utan annan rörelse.

• Gilla
Reactions: ptr
Det är ganska stora risker iom att hästar är gjorda för rörelse. Hästar är liksom inte byggda för stillastående. Det får vara en rejält bra hage om hästen bara står i hagen utan annan rörelse.

Vilka stora risker skulle det vara om hästen har en normalstor hage där den kan galoppera ordentligt och sträcka ut om den vill?

Jamen hur då "bara står"? Hur stor är hagen? Vad för typ av hage?
Hur ser hästarna ut att må? Det är ju det man får gå efter. Och regelbundet...1 gg/v är också regelbundet. Men gör knappast någon större skillnad. Annat än att de får komma ut en sväng för variation.
Som ägare/ansvarig ansvarar man ju för att hästarna har vad de behöver och mår bra. Ridning är sällan "prio 1".
Dom står i stor gräshage. Och springer runt och leker. :) anledningen till att jag undrar är för domflästa ryttarna jag har känt blir panikslagna och jätte strässade ifall deras häst står mer än en dagi veckan :( hästarna här rids lite från å till, men dom mår ju bra. :)

Dom står i stor gräshage. Och springer runt och leker. :) anledningen till att jag undrar är för domflästa ryttarna jag har känt blir panikslagna och jätte strässade ifall deras häst står mer än en dagi veckan :( hästarna här rids lite från å till, men dom mår ju bra. :)
Det beror nog mer helt på vad för hage hästarna står i och hur dom fungerar psykiskt. Många hästar behöver röra mera på sig varje dag för att må bra psykiskt även om dom har en större hage. Många hästar fungerar fint med att vara haghästar sålänge det är ordentliga hagar.

• Gilla
Reactions: ptr
Som jag skrev, det krävs en bra hage för att dom inte ska ta skada. Det är aldrig nyttigt för en häst att bara stå still.

Nej men minst en normalstor hage där hästen kan röra sig efter eget tycke, dvs inte en liten ruta, det innebär inga direkta hälsorisker som jag ser det.

Det handlar ju om att man vill hålla igång hästen på ett jämt sätt för att undvika skador. Jämn belastning.

Och undvika korsförlamning, om hästen är igång får den ofta kraftfoder och det kan i värsta fall leda till korsförlamning om man låter hästen stå (rätt ovanligt numera, vanligare på 80-talet när hagvistelsen var kortare, i alla fall där jag höll på med hästar).

Nej men minst en normalstor hage där hästen kan röra sig efter eget tycke, dvs inte en liten ruta, det innebär inga direkta hälsorisker som jag ser det.
Allt är relativt, väldigt få har tillräckligt stora hagar för att en hästs rörelsebehov ska täckas helt av att bara stå i hagen. En normalstor hage tycker jag duger om den inbjuder till mycket rörelse vilket få hagar gör eller om man själv motionerar hästen utöver hagtiden. Hästar är inte gjorda för att stå still, dom är byggda för att röra på sig och använda kroppen, det sliter på deras kroppar att stå stilla.

Allt är relativt, väldigt få har tillräckligt stora hagar för att en hästs rörelsebehov ska täckas helt av att bara stå i hagen. En normalstor hage tycker jag duger om den inbjuder till mycket rörelse vilket få hagar gör eller om man själv motionerar hästen utöver hagtiden. Hästar är inte gjorda för att stå still, dom är byggda för att röra på sig och använda kroppen, det sliter på deras kroppar att stå stilla.

Jo vi är helt ense ang stå still i meningen stå och hänga. Men så länge de har en vettigt stor hage där de strövar runt och födosöker eller betar och de om de vill kan sträcka ut i full galopp, där oroar jag mig inte alls. Inte ens om hästen väljer att just ströva runt i långsam skritt och beta. Och har inte upplevt några negativa effekter förutom ev högre hull, samt såklart en sämre muskling och sämre kondition än om de tränas. Men det är inget som är en risk eller skadligt så länge de just går i hage.

Jo vi är helt ense ang stå still i meningen stå och hänga. Men så länge de har en vettigt stor hage där de strövar runt och födosöker eller betar och de om de vill kan sträcka ut i full galopp, där oroar jag mig inte alls. Inte ens om hästen väljer att just ströva runt i långsam skritt och beta. Och har inte upplevt några negativa effekter förutom ev högre hull, samt såklart en sämre muskling och sämre kondition än om de tränas. Men det är inget som är en risk eller skadligt så länge de just går i hage.
Men vad är problemet? Jag skriver ju hela tiden att dom inte tar skada av en vettig hage som inbjuder till rörelse. Jag har inte skrivit någonstans att hästar tar skada av ett hagliv om dom har en vettig hage.

Men vad är problemet? Jag skriver ju hela tiden att dom inte tar skada av en vettig hage som inbjuder till rörelse. Jag har inte skrivit någonstans att hästar tar skada av ett hagliv om dom har en vettig hage.

Inget problem. Men du skrev först "det får vara en rejält bra hage" om de inte skulle ta skada. Nu kan det jag menar med normal hage vara samma sak du menar med rejält bra, det var det jag vill få reda på genom följdfrågorna. En normal hage för mig är åtminstone 2-300 * 2-300, men behöver inte vara kuperad, ha sakerna i olika ändar av hagen etc. En rejält bra är åtskilliga hektar, kuperad, mycket varierad terräng och uppmuntrar till extra rörelse.

Men jag ser ingen risk med hästar i en platt normal hage a 200- 300 ggr 200 - 300 meter med mat och vatten vid grinden, om man ska hitta på ett exempel.

Men jag ser ingen risk med hästar i en platt normal hage a 200- 300 ggr 200 - 300 meter med mat och vatten vid grinden, om man ska hitta på ett exempel.

Absolut inte jag heller. Sedan ska man ju väga in rasen också. Ett fullblod vill jag ha betydligt mer stimulans till än ett kallblod - om man ser till genomsnittsrepresentaten för rasen alltså.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama