Hemtjänst eller service/äldreboende?

Fibusen

Trådstartare
Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer det saker som gör att ”rutinen” bryts, men grundprincipen är liksom samma. Här får man däremot en väldigt nära relation till våra boenden och man lär känna dom utan och innan eftersom vi är under samma tak många timmar varje månad.

Jag funderar nu på att söka en tjänst på hemtjänsten, jag vickade där en månad för några år sen, trivdes jättebra och tyckte det var ett roligt jobb, men eftersom jag är lite skraj att köra i rejält illa vinterväder så skrämde det mig lite. Minns ett pass jag hade där det kom nästan 30 cm snö under samma arbetspass, och det var ett helsike att ta sig fram till kunderna. Här har jag ju oftast ingen kollega med mig utan jobbar självständigt, på både gott och ont. Händer det något så är ju kollegorna bara ett samtal bort.

På slutet så har jobbet på boendet blivit väldigt tungt. Färre personal och sjukare boenden ska vi klara av. Sker det en oväntad grej som ett fall tex så kan hela dagen skita sig, då hinner vi inte. Vi får våran lunchrast på 30 minuter, övrig tid är bara att kötta järnet, och man får vara glad om man hinner ta en kaffe i farten och kissa typ, och larmen tjuter och tjuter konstant.

På hemtjänsten så fick man ändå en paus mellan kunderna i bilen, kunderna var oftast bara glada och trevliga när vi kom. Här handlar många besök om lite social samvaro, laga lite mat, hämta in posten och ge mediciner. Man hinner (och det ingår i besöket!) sitta ner och prata med personen. Det är inte så många tunga jobb som duschar tex, jag tror jag hade max 6 stycken under månaden jag jobbade där, på boendet är det 2-3 per pass.

Och så mycket mer sjukvård, men det är ju självklart eftersom det oftast är på boende människor hamnar som sista tiden i livet.

Jag velar hur jag ska tänka! Lönen är väll densamma gissar jag eftersom det handlar om samma kommun. Jag tror jag skulle få jobbet direkt om jag sökte då jag är attraktiv på arbetsmarknaden som utbildad undersköterska, lång erafarenhet inom vård/omsorg, har körkort, röker ej, och jag har ju varit på hemtjänsten tidigare som vikarie och när jag blev erbjuden fast tjänst på boendet så försökte dom allt för att locka mig kvar, men jag hade den där helvetesdagen med snöstorm hela dagen så färsk så jag var helt på det klara med att jag ville jobba på boende istället. 😅 Jag vet också att jag tyckte det var lite svårt att ta de som var dementa, jag kände mig lite osäker och vilsen själv (kom från LSS) men nu efter 3 år på boendet och en USKA utbildning så känner jag mig trygg i det.

Något som också väger in är att jag nu har promenadavstånd till jobbet, ska jag börja på hemtjänsten så behöver jag använda bilen för att ta mig till och från jobbet.

Nu som varit på båda ställen, kan ni hjälpa mig att rada för och nackdelar? 😅

Ptja en stor skillnad är ju att inne på boende slipper du ju vädret men har ju som sagt ingen möjlighet att ventilera dig som du ju gör i hemtjänsten mellan besöken- om man jobbar på ett ställe där man hinner det vill säga så man inre behöver kasta sig mellan vårdtagarna med andan i halsen....! I hemtjänsten är ju att förflytta sig i alla väder, gående, cykel eller köra I vilket väder som helst som sagt.

Hemtjänsten kan också mycket väl vara tungt såväl fysiskt som mentalt; är ju inte ovanligt att äldre kommer hem för att dö hemma så kan mycket väl vara en belastning där med. Upplevt belastning och stress på både äldreboende och hemtjänsten men tycker det senare är helt klart värre om jag får uttrycka mig så. Men jag gick ju från äldreboende till hemtjänsten och älskade att det var mer ute och "fritt" men det finns en ände vad man klarar (vi hade helt sjuk arbetsbelastning med detta jäkla minutstyrande).

En sak i hemtjänsten man ska ha med sig, förutom att man ju ännu mer tydligt är i en annans hem och arbetar, är också att du vet aldrig vad som väntar på andra sidan dörren.

Jag gick från äldreboende till hemtjänst och var nöjd tills de tog stopp. Nu är jag klar med bägge.

Ptja en stor skillnad är ju att inne på boende slipper du ju vädret men har ju som sagt ingen möjlighet att ventilera dig som du ju gör i hemtjänsten mellan besöken- om man jobbar på ett ställe där man hinner det vill säga så man inre behöver kasta sig mellan vårdtagarna med andan i halsen....! I hemtjänsten är ju att förflytta sig i alla väder, gående, cykel eller köra I vilket väder som helst som sagt.

Hemtjänsten kan också mycket väl vara tungt såväl fysiskt som mentalt; är ju inte ovanligt att äldre kommer hem för att dö hemma så kan mycket väl vara en belastning där med. Upplevt belastning och stress på både äldreboende och hemtjänsten men tycker det senare är helt klart värre om jag får uttrycka mig så. Men jag gick ju från äldreboende till hemtjänsten och älskade att det var mer ute och "fritt" men det finns en ände vad man klarar (vi hade helt sjuk arbetsbelastning med detta jäkla minutstyrande).

En sak i hemtjänsten man ska ha med sig, förutom att man ju ännu mer tydligt är i en annans hem och arbetar, är också att du vet aldrig vad som väntar på andra sidan dörren.

Jag gick från äldreboende till hemtjänst och var nöjd tills de tog stopp. Nu är jag klar med bägge.
Lägger till; tyngden är ju också beroende på hur det ser ut i hemmiljön. Har haft dusch osv i en egentligen bedrövlig situation där badrum varit för små osv. Varit sisådär med hjälpmedel vissa gånger.

Det är mer stimulerande miljö att vara i hemtjänsten vilket jag tyckte var positivt.
Och om det är en tuff brukare på boendet så har du hand om den hela ditt arbetspass men i hemtjänsten vet du att det handlar om ett besök innan du får en paus från hen.
Också positivt!

Jag trivdes bättre i hemtjänsten än på boende.
Och angående väder - tänk vad många soltimmar du missar när du är inne på avdelning ;)

Har jobbat nästan 20 år inom äldreomsorgen på boende men ett tag hade vi även ärenden i hemtjänsten. Jag trivdes bäst med att jobba på boende men precis som du skriver blir det lätt samma sak vid samma tidpunkt varje dag. Jag tröttnade även om jag älskar kontakten med de äldre och saknar det väldigt mycket. Så jag skolade om mig.
Men det jag vill säga är att vårdtyngden inom både hemtjänst och äldreomsorg snabbt kan ändras åt båda hållen. Så bara för att det är tungt på boendet och lätt i hemtjänsten nu är det inte säkert det ser ut som om några månader eller ett år. Det behövs bara att ett par vårdtagare byts ut så kan allt vara annorlunda.
Men det positiva med att jobba som USKA är ju att man är rätt fri att välja jobb, det finns alltid tjänster lediga så man kan våga prova på något nytt 😊

Så om man ska punkta upp det så gör jag såhär:

hemtjänst:
+rörligt arbete ute, får en paus mellan varje vårdtagare
+ får träffa olika personer, olika behov
+ har möjlighet att få njuta av solsken och frisk luft
+ du är i vårdtagarens hemmiljö

- mycket ensamarbete (om man inte uppskattar det förstås)
- minutstyrningen
- ofta (iaf där jag arbetat och det lär ju inte vara unikt i landet) mer stress
- du vet aldrig vad som väntar innanför dörren (självmord, vanligt dödsfall etc)
- vädret kan vara rejält jobbigt ibland när man kör etc

Äldreboende:
+ har kollegor omkring dig i princip hela tiden vilket kan vara en stor trygghet för många
+slipper bry dig om vädret/förflytta dig i uruselt väder
+man har ju koll på alla vårdtagare, inte samma "risk" att komma utifrån och finna en vårdtagare död

- man är ju inne hela dagen och missar fint väder och frisk luft
- man har ju vårdtagarna omkring sig hela tiden så man får ju ingen paus från dem
- kan upplevas deppigt med "slutstation" (så jag upplevde det när jag i tidig vuxen ålder arbetade där)

Som sagts redan kan vårdtyngden variera på såväl äldreboende som i hemtjänsten och de medicinska insatserna med men lite mer är det ju ändå på boendet då de ofta, i min kommun iaf, är de äldre i hemtjänsten medicinskt kopplade till hemsjukvården.

Hemtjänsten är fantastiskt om man ser till "jobbet" ute. Det är en ynnest att få komma in i så många olika hem och möta så många olika personligheter. Det är givande på så många sätt. Att skapa relationer, bygga tillit. Det gäller att vara en allkonstnär.
Nu till problemet, det är en helt orimlig arbetsbörda, minutschema, stress, tiotusen omorganisationer, helst samtidigt. Chefer som kommer och går osv.
Det ges aldrig arbetsro.
Känslan av att inte längre få/ha möjlighet att kunna göra ett bra arbete, pga tidspress, stress och pengajakt, är själsligt tärande och rädslan över att göra fel eller missa något pga stress, hänger över en.

Hemtjänsten är fantastiskt om man ser till "jobbet" ute. Det är en ynnest att få komma in i så många olika hem och möta så många olika personligheter. Det är givande på så många sätt. Att skapa relationer, bygga tillit. Det gäller att vara en allkonstnär.
Nu till problemet, det är en helt orimlig arbetsbörda, minutschema, stress, tiotusen omorganisationer, helst samtidigt. Chefer som kommer och går osv.
Det ges aldrig arbetsro.
Känslan av att inte längre få/ha möjlighet att kunna göra ett bra arbete, pga tidspress, stress och pengajakt, är själsligt tärande och rädslan över att göra fel eller missa något pga stress, hänger över en.
Bra beskrivning av yrket som helhet!

Jag trivdes bättre i hemtjänsten än på boende, man var så instängd på boendet och vi hann iallafall aldrig göra något annat än vårda och mata då personerna som bodde där var i väldigt dåligt skick men å andra sidan så drömmer jag fortfarande stressmardrömmar om hemtjänsten fast det var kanske 15 år sedan jag slutade där.

Jag gillade hemtjänsten bäst, mer fritt och omväxlande och man får sköta sig mer själv. Det var också skönt tyckte jag att få en paus mellan brukarna i bilen. Nackdelen tyckte jag var att man inte träffar sina kollegor lika mycket 😊

Jag trivdes bättre i hemtjänsten än på boende, man var så instängd på boendet och vi hann iallafall aldrig göra något annat än vårda och mata då personerna som bodde där var i väldigt dåligt skick men å andra sidan så drömmer jag fortfarande stressmardrömmar om hemtjänsten fast det var kanske 15 år sedan jag slutade där.
Åh håller med dig i detta! Jag trivdes på boendet men som du säger instängt- gillade hemtjänsten mer men blir faen med stressad av att ens tänka på det mot slutet när man gick under...Inte så länge sen jag slutade som dig men ändå...

Stressen känns inte som ett problem, som sagt så är det galet stressigt på nuvarande jobb, det larmas konstant 4-5 personer som vill ha hjälp samtidigt, det är blandat psyk/dementa/friska för att det finns ingen plats för alla på de rätta ställena där de borde vara, så även här blir det extremt tufft då vi måste försöka sära på dessa så pass mycket vi kan.

Många dubbelbemanningar, så ska det utföras en sån dusch så försvinner två personal, är det en dubbelbemanning som larmar under den tiden måste två in dit, då är det tomt på personal.

Det känns som om man kör på rullande band, 1-15 ska ha medicin 07-08, när alla fått börjar man om och gör i ordning och tar upp 1-15, när man tagit upp 15 så har 1 setat uppe länge så det är dags att börja lägga 1-15. Sen ska det fikas, så då börjar man om och tar upp 1-15, osv osv. Det är liksom aldrig någon paus. Utöver detta så händer det såklart grejer som vi måste släppa allt annat och lösa just det, speciellt när det som sagt är sån blandning på sjukdomar.

Utöver det så jobbar man oftast med vikarier, personer som inte har medicindelegering, så utöver ”mina” ska jag även se till att andra får medicin i rätta tider.

Så, jag upplever det extremt mer stressigt på avdelningen än när jag var på hemtjänsten. Nu var jag bara där 1-1,5 månad (men jobbade nästan varje dag) och tyckte det var ganska chill. Visst körde det ihop sig ibland, men inte alls lika ofta som det gör på boendet, och jag tycker att gruppen samarbetade mycket bra, tex om någon hade fastnat på ett ställe så åkte en som inte hade något att göra just då ut till den kunden, fast den inte hade besök där den dagen.

Man blev oftast klar i tid, och en del gånger tidigare för kunden skulle iväg eller ville vila. Hade vi en handling på 30 minuter som tog 10 minuter så var det 20 minuter över där. Sen fastnade man såklart ibland där med, och det var några gånger klockan gick över 10-15 minuter, men absolut så är det en nackdel att jag inte kan veta när jag kommer sluta. På boendet så går jag kl 15, för då har nästa personal kommit. På hemtjänsten så lär jag ju göra klart innan jag går.

Att komma in till någon som gått bort är jag absolut inte rädd för, det är lika hos oss att någon lägger sig och vilar och inte vaknar igen, så det kan komma som en chock även på boendet. Det jag är osäker på är rutinerna då de kanske inte är samma som vi har, men det får man ju ta reda på såklart. Som det är nu så är det ju vi som tar hand om och gör i ordning personen efter den somnat in, och jag skulle väll gissa att det är lika inom hemtjänsten?

Jag är jättetacksam för era synpunkter och erfarenheter, jag måste tänka både en och tjugo gånger på det här!

Stressen känns inte som ett problem, som sagt så är det galet stressigt på nuvarande jobb, det larmas konstant 4-5 personer som vill ha hjälp samtidigt, det är blandat psyk/dementa/friska för att det finns ingen plats för alla på de rätta ställena där de borde vara, så även här blir det extremt tufft då vi måste försöka sära på dessa så pass mycket vi kan.

Många dubbelbemanningar, så ska det utföras en sån dusch så försvinner två personal, är det en dubbelbemanning som larmar under den tiden måste två in dit, då är det tomt på personal.

Det känns som om man kör på rullande band, 1-15 ska ha medicin 07-08, när alla fått börjar man om och gör i ordning och tar upp 1-15, när man tagit upp 15 så har 1 setat uppe länge så det är dags att börja lägga 1-15. Sen ska det fikas, så då börjar man om och tar upp 1-15, osv osv. Det är liksom aldrig någon paus. Utöver detta så händer det såklart grejer som vi måste släppa allt annat och lösa just det, speciellt när det som sagt är sån blandning på sjukdomar.

Utöver det så jobbar man oftast med vikarier, personer som inte har medicindelegering, så utöver ”mina” ska jag även se till att andra får medicin i rätta tider.

Så, jag upplever det extremt mer stressigt på avdelningen än när jag var på hemtjänsten. Nu var jag bara där 1-1,5 månad (men jobbade nästan varje dag) och tyckte det var ganska chill. Visst körde det ihop sig ibland, men inte alls lika ofta som det gör på boendet, och jag tycker att gruppen samarbetade mycket bra, tex om någon hade fastnat på ett ställe så åkte en som inte hade något att göra just då ut till den kunden, fast den inte hade besök där den dagen.

Man blev oftast klar i tid, och en del gånger tidigare för kunden skulle iväg eller ville vila. Hade vi en handling på 30 minuter som tog 10 minuter så var det 20 minuter över där. Sen fastnade man såklart ibland där med, och det var några gånger klockan gick över 10-15 minuter, men absolut så är det en nackdel att jag inte kan veta när jag kommer sluta. På boendet så går jag kl 15, för då har nästa personal kommit. På hemtjänsten så lär jag ju göra klart innan jag går.

Att komma in till någon som gått bort är jag absolut inte rädd för, det är lika hos oss att någon lägger sig och vilar och inte vaknar igen, så det kan komma som en chock även på boendet. Det jag är osäker på är rutinerna då de kanske inte är samma som vi har, men det får man ju ta reda på såklart. Som det är nu så är det ju vi som tar hand om och gör i ordning personen efter den somnat in, och jag skulle väll gissa att det är lika inom hemtjänsten?

Jag är jättetacksam för era synpunkter och erfarenheter, jag måste tänka både en och tjugo gånger på det här!

Vad i arbetet tycker du är roligast? Jag hade ju valt dagverksamhet om jag kunde välja inom äldreomsorgen, men jag avskyr vårdbiten.

Jo absolut. Mamma jobbar på äldreboende sedan några år och säger aldrig mer hemtjänsten, varit kaos på boendet men nu peppar peppar lugnat ner sig- men kan ju variera på både, absolut!

När jag var vikarie i hemtjänsten var ena enheten chill, verkligen!!! Typ semester! Sen byttes chef och helvetet brakade lös även där...

Ja absolut om de somnar in lugnt är ju en sak, är ju mer de fallen självmord skett som framförallt men kanske också stark dödsångest kan vara traumatisk (men tack och lov inte ofta men man ska ändå veta om att det kan ske, såklart.) Kanske är olika mellan kommuner men i min är det hemsjukvården som gör iordningställandet av avliden, här upphör hemtjänstens uppdrag i samma stund vårdtagaren drar sitt sista andetag. Innan dess kan man ju, om vårdtagaren inte uttryckligen sagt ifrån, sitta VAK när slutet närmar sig men det skulle jag tro är lika på boendet hos er? (Jag satt inte så mycket när jag jobbade på boendet men var så ung och oerfaren och de dog när jag var tillfälligt på andra avdelningar för att täcka upp).

Usch låter som en ohållbar situation på boendet, lider med dig!
Jag trivs mycket bra på det demensboende jag jobbar, gick 2 dagar intro på hemtjänsten och kände att jag hellre är arbetslös än är där 😂 så känslan kan verkligen vara olika!
Jag hade testat hemtjänsten igen om jag var du, boenden lär ju finnas kvar om du vill in igen :)

Jag klarade pandemi och byggkaos på ena (psyk)demensboendet jag jobbade på(5 år totalt)och totalt kaos och anarki på ett annat demensboende efter det. Där var det inte ovanligt att vara ensam på avdelningen med 10 boende, även dubbelbemanningar och de som slogs så tänder rök. Ofta var jag en av få med delegering också, varje kväll var jag den enda på 6 avd som hade delegering på insulin, spola KAD, ge injektion etc.

Jobbade sen 6 mån i hemtjänsten: kraschade och var heltids sjukskriven 6 mån med väldigt få funktioner kvar. Dock väldigt dåligt fungerande arbetsplats med stort underskott av personal. 5 lediga heltidstjänster med nästan inga sökande men man tog in nya kunder ändå😅🤑🤔

Jag klarade pandemi och byggkaos på ena (psyk)demensboendet jag jobbade på(5 år totalt)och totalt kaos och anarki på ett annat demensboende efter det. Där var det inte ovanligt att vara ensam på avdelningen med 10 boende, även dubbelbemanningar och de som slogs så tänder rök. Ofta var jag en av få med delegering också, varje kväll var jag den enda på 6 avd som hade delegering på insulin, spola KAD, ge injektion etc.

Jobbade sen 6 mån i hemtjänsten: kraschade och var heltids sjukskriven 6 mån med väldigt få funktioner kvar. Dock väldigt dåligt fungerande arbetsplats med stort underskott av personal. 5 lediga heltidstjänster med nästan inga sökande men man tog in nya kunder ändå😅🤑🤔
Jag menar på att stress och hur man mår av den långsiktigt skiljer sig åt rätt mkt beroende på situation.

Jag jobbar i hemtjänsten sen 6 år och vid perioder när vi har för lite vårdtagare/är övertaliga så får vi täcka upp på boende.
Jag tycker boende är enformigt, instängt och tyngre både när det gäller stress och mentalt. Samma väggar runt omkring mig, samma folk, samma arbetsuppgifter. Iaf här är personalbemanningen på boendena väldigt låg. Mer förvaring med rutininsatser. De ”roliga” sakerna som aktiviteter sköts av ett speciellt team. De som bor på boende är i regel de som blivit för dåliga för hemtjänst. Jag känner att det är roligare och jag får mer utbyte av vårdtagaren när de är piggare och bor hemma.

Nackdelen med hemtjänst är dels boendemiljö. Som någon skrev vi vet inte vad vi möts av på andra sidan dörren. Många är för dåliga för att bo hemma egentligen men anhöriga vill ha det så och lägger sig gärna i vårat jobb. Det andra är de vårdtagare som nyttjar våld och kränkningar. Även om vi har dubbelbemaning i de fallen så är det tuft mentalt. En tröst då är att besöket är tidsbegränsat mot när de personer kommer till boende och man har dem runt sig ett helt arbetspass.

Men det är mysigt på så vis att det kan finnas en katt att klappa, man får se soluppgångar och vackra kvällar, höra fågelkvitter och känna solen i ansiktet. Jag trivs att köra bil och uppskattar verkligen körsträckorna med radion på och jag kan äta en frukt mellan vårdtagarna. Det är mer egentid där man kan andas.
Sen är det också ösregn, kyla, mörker och snö. Men jag personligen vill ha variation och ”utomhus”.
Själva insatserna är mycket mer varierande och man får vara inovativ. Det är tillfredsställande att få lösa situationer. Alla är heller inte gamla. Hemtjänst kan man ju ha av väldigt många anledningar.

Ja stressen numera är väldigt hög i hemtjänsten men jag tycker boende är minst lika illa.

Vad i arbetet tycker du är roligast? Jag hade ju valt dagverksamhet om jag kunde välja inom äldreomsorgen, men jag avskyr vårdbiten.

Det absolut roligaste är ju att vara på sjukhus, var en sväng på hjärtavdelningen och OJ vad roligt! Där kunde det verkligen gå från noll till hundra. Nu bor jag så att jag har ca 1 timmes körtid till två olika sjukhus, och det är inte hållbart att pendla 2 h per dag med småbarn och djur.

Vad som är roligast är själva mötet med människor, att kunna göra deras dag lite bättre. Sen uppskattar jag att träffa mina kollegor, så det känns jättetråkigt att ev lämna dom, för på hemtjänsten kommer man nog inte lika nära varandra. Men i gengäld på hemtjänsten så kan själva mötet med andra människor ge så mycket mer än vad det gör på boendet då många är så väldigt sjuka redan när dom flyttar in så många förmågor är redan borta. Ute på hemtjänsten så får man höra en massa historier, och jag tycker det är så intressant och mysigt att lyssna till.

Liknande trådar

Skola & Jobb Behöver era tips på att hantera att man blir utfryst av en kollega. Finns det något snyggt sätt man kan ta det med kollegan eller göra... 2
Svar
21
· Visningar
2 031
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 784
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 210
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 072
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka