Hemska tankar=hemskt beslut?

S

sorgsen

Anonymt nick p.g.a. ev. skadeglada människor.

Vet inte riktigt hur jag ska göra med min häst och eftersom jag inte har någon direkt att prata med tänkte jag starta en tråd för att se hur andra tänker och skulle ha gjort.

Har sen 4 år tillbaka en häst, en "problem" häst som jag känner att jag inte vill ha kvar.
För mig ska hästeriet vara kul och det är som en slags terapi för mig i mitt rätt så dystra liv och som jag faktigst lägger en hel del pengar på men nu får jag inte ut något av det mer än ångest och ledsamhet. :(

Hästen är 21 år gammal, T-märkt p.g.a. gammal skada, går ej att transportera i annat än lastbil med lugnande i kroppen.
Hon är inte trafiksäker och väldigt nervös och stirrig i sin personlighet.
Har försökt träna med henne, vänja henne vid trafik m.m men det verkar inte gå in i skallen på henne och jag känner att jag orkar inte offra mer tid och orkar inte hela tiden få bakslag.

För varje dag som går (har väl varit så här det sista året) så längtar jag efter en annan häst, en häst som är trygg och stabil...en häst jag kan ha kul med.

Men eftersom hon är som hon är, T-märkt och till åren så e hon inget lätt sålt... och vet inte om jag skulle våga sälja henne (massa hemska historier som man läser överallt om slaktbilar m.m).
Har haft ute annons om att låna ut henne som sällskap men även den marknaden verkar död.

Så jag börjar mer och mer fundera på att låta henne galoppera vidare till de gröna ängarna men samtidigt känns det inte helt ok, hon har inte ont någonstans och har "livsgnista" kvar.

Vad hade ni gjort om ni var i min sitts?

Fortsatt att försöka leta nytt hem?
Avlivat?
Helt enkelt accepterat att strunta i ridningen och bara ha en häst som ska ha mat, skötas om och bara gå och skrutta i hagen?
Det sista alternativet har varit det som användts sista året och jag tröttnar mer och mer på det, är inte kul att bara åka till stallet och mocka, borsta lite osv.
Jag vill ut och rida, kanske åka iväg på nån träning, lära mig tömköra eller helt enkelt bara ta en tur till havet och rida på stranden... och detta går inte med denna hästen.

Sv: Hemska tankar=hemskt beslut?

Jag hade tagit bort hästen !
Ta dit lantbrukstjänst och gör det hemma så behöver du inte oroa dig att hon hamnar på slaktransport.

Det ska vara kul att ha häst, din häst är redan utdömd, den är rätt gammal...jag hade inte tvekat alls

Jag tror du innerst inne redan har ditt svar klart för dej men du "vågar" inte riktigt, eller hur ?

Livet är för kort för att man inte ska ha en häst man har kul med.

Finns det ingen annan som vill ta vid där du inte längre orkar, jaa då är det bara ta bort som gäller.
Speciellt som hästen är äldre OCH T-märkt även om det kanske inte ger några större symptom just nu vad du vet.

Eller så är det just det symptom som hästen har visat det sista...

Tycker det verkar mer och mer så för varje gång jag läser igenom det du skrivit. För att hästen är som den är nu kan mycket väl vara hästens försök att tala om att den inte mår bra längre....

Har du ingen vet du kan ringa och bara diskutera frågan ifall det skulle kunna vara så ? ? ?

Jag har själv min häst utlånad pga av samma känslor. Vi var inte rätt och jag ville bara ha en trygg häst att hantera och rida, en som inte sprang över mig som en bulldoser eller slängde mig i marken vid varje ridtur, jag gav det mycket kortare tid och att du har gett det så lång tid innebär att ni verkligen försökt att få det att funka. Med en så gammal häst kanske det bästa skulle vara att få somna in, hästen får somna in lycklig och glad utan att behöva vandra runt som risken finns med en knepig häst.

I din hästsituation hade jag köpt en häst till och behållt den gamla som sällskap.
Inte för att jag moraliskt tycker att det alltid är fel att avliva hästar, utan för att jag är blödig och har svårt att tänka tanken avlivning.

Men det är jag, som har råd att ha fler än en häst utan att bekymra mig det minsta för ekonomin.

Jag är mer förvånad över att hästen förfärande finns kvar efter 21 år. En häst som man knappt kan göra något med...

Jag tycker du ska lugna ditt samvete - du har gjort allt du kan för hästen - och låta den galoppera vidare till de evigt gröna ängarna där inga djur har ont och där inget bekymrar dem.

Hästen har haft ett långt liv som tydligen inte varit helt lätt. Att sälja hästen och låta den stå på transport och kanske inte alls få det bra (stor risk) - nej, jag tycker du tänker sunt.

Om jag inte hade någon nytta av en sällskapshäst så hade jag tagit bort hästen.

Sålt hästen hade för mig inte varit ett alternativ, just på grund av ålder / T-märkt. Det skulle isf vara att låna ut till nära bekant som sällskap där allt känts tryggt.

Min stora anledning till varför jag inte skulle sålt, ligger i skräcken över att hästar ibland "sparas" för länge. Har sett några sådana fall både med hästar och andra djur. Man ska inte behöva vänta med gamla hästar tills dem lider innan man tar bort dem. Sedan finns det som sagt 100 andra anledningar till oro när man säljer en gammal, T-märkt häst (billigt).

Hästen är inte pyr ung, invanda felbeteenden är väl befäst och som du säger svårt att få bukt med. Hästen är redan utdömd en gång på grund av skada. Man har ingen moralisk skyldighet att hålla häst som "hagskrotare" när man vill något annat.

Jag tar hellre bort djur innan dem blir för gamla och på grund av ålder få fysiska åkommor (åldersrelaterade sjukdomar osv) eller att livsgnistan hinner försvinna. Jag tycker att det taskigt att vänta så länge. Och i din hästs fall som du beskriver det så finns ingen framtid förutom att åldras som hagskrotare.

Hade jag varit i din situation så hade jag avlivat hästen. För att sedan kunna lägga ner min energi på en häst som jag trivs med och som jag vill ha.

Jag kan inte säga att jag inte hade tvekat, visst hade jag gjort det, precis som du. Man tar inte bort ett liv och sedan rycker på axlarna. Men vi måste se realistiskt på det hela. Vi har trots allt hästen för att den ska tillföra oss något positivt och gör den inte det så är det inte till glädje varken för oss eller hästen. Då måste vi göra något åt det. Frågan är ju då vad det finns för alternativ för hästen. Den är 21 år, t-märkt och nervöst lagd, kan inte åka transport och är inte trafiksäker. Vad finns det för potensiella köpare som kan ge hästen ett bra liv? Chansen till det är väldigt liten, risken är större att det inte blir bra och vem vinner på det? Hästen? Du? Den nya ägaren?

Nej, jag tycker du resonerar rätt både med tanke på dig själv och hästen. Det är bara så svårt när vi måste vara den som tar beslutet, att ha makten över någon annans liv är jobbigt för varje normalt funtad människa.

Lycka till och hitta sedan en häst som du finner glädje i.

Jag skulle nog ta bort hästen som första alternativ. då VET jag var den finns, vet att den en kan plågas osv.

Känns det i alla fall som ett för stort beslut. Titta om det finns pensionershem för hästar någonstans i närheten. Vet att det på vissa ställen finns sådana ställen. Man lämnar dit hästen ( skriver över den?) och de får sedan bara vara. Gå i flock, beta gräs osv

Det där sista beslutet är aldrig lätt att ta, men innerst inne vet man att man gör det rätta.
Låt din vän somna in och minns de fina stunderna

Avliva så fort som möjligt! Det är inte ekonomiskt försvarbart att låta den gå kvar. Tänk på att ju fortare du gör det desto snabbare kan du börja leta efter en häst du kan ha roligt med. Den går ju bara och kostar dig en massa pengar i onödan. Jag vet att det låter hemskt och kallsint, men det är så det är.
Jag lät min gamla utdömda häst gå kvar för länge för att jag kände precis som du. Det värsta var att bestämma sig och att ringa och boka tid, men man överlever och med tiden så tänker man att vad dum jag var som inte gjorde det tidigare.
Gamla hästar mår inte bra av att bara gå och skrota, dom tappar all muskulatur snabbt och tappar all kondis vilket ofta leder till massa andra kostsamma hälsoproblem.
Jag tog hem lantbrukstjänst och det hela gick väldigt snabbt. På tio minuter så var dom och hästen borta. Det kostar en hel del (ca 4500) men är smidigt.
Hästen lever i nuet och fattar inte vad som händer. Den ser bara den stora hinken med havre och godis framför sig. Du behöver inte vara med vid själva bultningen om du inte vill. Du kan bara säga hejdå i stallet och låta dom ta ut hästen.
Du ska absolut inte ha dåligt samvete och inte lyssna på dom som tycker att du gör fel. Du har gjort mer än nog för din häst.
Skickar styrkekramar och önskar dig all lycka med din nya häst!

Det är aldrig ett lätt val men att låta dom galoppera vidare är nog de bästa beslutet du kan ta för hennes skull och din egen skull.
Jag har haft en väldigt het och svårriden valack i 11 år som jag älskar överallt annat men jag fick nog och hade i princip bestämt mig för att ta bort han när min hovslagare fixade ett pensionärshem till han.
Jag har nu köpt mig en ny häst, som är en klocka. Hon är som den häst jag vill ha och ibland får jag nypa mig i armen för att förstå att de inte är en dröm. Det är såhär det ska kännas att rida.
Om du har chansen så kan de vara värt att skaffa ny häst innan du tar bort din gamla, på det viset kanske beslutet lättar lite.
Lycka till med vad du än väljer.

Jag hade låtit hästen somnat in. Du har gjort vad som står i din makt för att hjälpa henne. Och precis som du säger, hur lätt är det att hitta ett nytt hem till den typen av häst? Om hon hade varit yngre hade det kanske varit en sak men med hennes ålder finns det inte många som är intresserade. Jag anser att det är bättre att låta hästen somna in än att skicka iväg den till en ny ägare, då vet man inte mycket om vad som utlovas i hästens fortsatta framtid.

Du har gjort så gott du kan för din häst låter det som, den har fått ett ok avslut på sitt liv hos dig.

Jag tycker inte att avlivning är ett dåligt alternativ - anser det värre att sälja en 20+ och krånglig häst. Bara att hitta en köpare är svårt, och sedan skickar man iväg hästen till okända människor, den får helt nya rutiner med all stress som det medför. Även i det bästa av scenarier så innebär flytten en enorm omställning. I de sämre en gräslig resa genom Europa, eller ett hem där den sköts illa och får leva sina sista år i misär.

Avlivning är ett sätt att ta ansvar för sitt djur. De är inga känslolösa leksaker som kan skickas vidare hur som helst.

En praktiskt råd är att ha kvar den över sommarbetet, sedan ta ut trotjänaravlivning eller annan innan alla hästarna stallas in.

Du har försökt, gjort så gott du kunnat. Ibland kan man inte göra mer än så. Hästen är t-märkt, börjar bli lite till åren och har en hel del problem i ridningen. Träningen stressar antagligen mer än den ger. Du tycks må dåligt av situationen, och längtar efter något helt annat.

Jag hade låtit avliva hästen, av ovanstående skäl (de skäl du själv nämner).
Det är ett svårt beslut att ta. Det ska nog vara så, det är ingenting som ska vara/kännas lätt. Att tänka sig att göra det är en sak, att komma till skott kan ofta vara en helt annan. I mina ögon är det det rätta, i denna situation.

Avliva. Jag skulle tagit bort utan att tveka. En problemhäst som dessutom har åldern mot sig skulle jag aldrig sälja. Hästar är dyrt, det ska vara kul. Jag hade avlivat utan minsta dåligt samvete.

Avliva snabbt som tusan och sen köp en riktigt bra häst. Du kommer ångra att du inte gjort det tidigare.

Tänk dig en sån häst som du verkligen vill ha, fundera ut vad du söker.

Som du själv säger, det ska vara roligt med häst!

Go for it :)

Att stilla få somna in för din häst är ju inte något hemskt. Hon är till åren. Skillnad om hon varit mycket yngre.
Gör slag i saken, värre att bara dra på det, för dig tror jag.

(Jag blev jätteilla berörd över att du känner att du måste ha ett annat nick pga eventuella skadeglada människor!! Önskar att vi människor kunde vara lite snällare mot varandra!)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 885
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 544
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V