Hemsk tränare!

Sv: Hemsk tränare!

beundar alla ni människor som skulle gjort si o så... Jag Hade nog mest stått som en fågelholk och bevittnat händelsen. Att säga till en "tränare" att sitta av är nog inget man direkt gör.

Varför inte:confused: Jag hade KASTAT av tränaren för att sedan träna piruetter på magen på henne/honom:devil:

Behandlar någon din häst illa måste man ju stå upp och säga det, hästen gör det ju knappast:crazy:

beundar alla ni människor som skulle gjort si o så... Jag Hade nog mest stått som en fågelholk och bevittnat händelsen. Att säga till en "tränare" att sitta av är nog inget man direkt gör.

När jag var i "ponnyåldern" hade jag nog inte gjort så mycket mer heller. Man var ju så itutad att man skulle lyda auktoriteter att man knappt vågade säga halv sju... Hade det däremot hänt mig nu hade det tagit hus i h****te kan jag ju lugnt säga! Den här sk. "tränaren" hade åkt av min häst snabbt som ögat, fått en regelrätt utskällning (hade nog försökt behärska mig, men säkert inte kunnat :angel:) och innan jag hade lämnat platsen hade h*n fått veta att jag skulle tala om det här för alla jag känner och några till!

Har tränat för några av landets bästa tränare i alla år och är numera tillräckligt säker på mina egna tankar och idéer om ridning att det inte hade rört mig i ryggen att få ett sånt utbrott. Heller det än att sedan efteråt sitta där med dåligt samvete gentemot sin häst...

Men som sagt, i TS situation hade jag nog inte heller sagt något vid tillfället. Och tyvärr är ju den här historien ungefär lika vanlig som amen i kyrkan...

Men gud så hemskt :eek:

Jag har aldrig varit med om något liknande och hoppas jag slipper det i fortsättningen också..

Håller helt med. En ponnyryttare, dvs under 18, är kanske inte alltid så stark och självsäker att den vågar säga till den vuxna tränaren. I dagsläget skulle jag definitivt säga ifrån men när jag var 14, 15, 16 hade jag nog inte vågat.

Eftersom jag, precis som en del andra här, har sett tränare som vid flertal tillfällen uppfört sig illa, har jag undrat och även frågat varför en del inget säger fast man i efterhand förstår att man borde och även önskat att man hade. Jag tror det beror på att man blir chockad. Man tänker inte klart. Man står under tiden det händer och funderar på om det kan vara så att tränaren, som bevisligen ska vara duktigare, har rätt. Man tänker som så, att man kanske har fel själv. Man tänker fel för man är chockad och även ledsen. Utöver det, hur går man in och bryter, undrar man och under tiden man tänker fortsätter instruktören. Man kanske vet att om man gör det , att andra som tränar för tränaren på klubben kommer att ta tränarens parti och man blir lite ensam. Det kanske kommer att bli bråk. Det är många som säger, innan de hamnar i situationen själva, att de skulle bryta, men när man står där själv är det inte alltid så lätt. Det är ibland lättare att bara gå därifrån och inte åka dit mer. Att anmäla är som jag skrivit förut är inte helt enkelt och utgången inte given, då en del har gjort så men inte fått gehör för sin anmälan, tänker ex på det fallet när en ryttare stoppade diskmedel i hästens mun, blev anmäld, erkände men blev friad.

Tack för att ni tycker som jag!
Jag är tretton och att säga emot två vuxna som anses av många vara jätteduktiga vågade jag inte. Men känner nu att jag borde gjort något.
Ponnyn är fortfarande ledsen även fast det nästan gått en vecka. Men gör allt jag kan för att muntra upp honom och efter lite löshoppning och en gallop på fältet så känns han faktiskt lite gladare nu...

Det är väl jättebra av dig att reagera, nästa gång, om det händer igen med en annan tränare, är du mer förberedd att sådant här kan hända och har en helt annan möjlighet att direkt säga till eftersom du redan varit med om det, du kommer inte att bli så chockad och som nu kanske förvånad, du har ju så att säga redan tänkt igenom det hela.Jag tycker att det var sunt av dig att tänka på det såhär noga.

Red du övht KLART??

Jag hade genast sagt tack och hej, och meddelat omgivningen att undvika att ta hjälp av den tränaren.

Jag har en gång varit med om att en tränare ville rida min häst. Då hade jag ridit ett pass och det gick helt åt helvete.Man kan väl säga att kag inte ens kunde styra hästen. Jag förstod inte tränaren övht.

Så undrade hon om det kunde bero på hästen och frågade om jag skulle ha ngt emot att hon provade att sitta upp en stund. Vilket jag inte hade - jag var mycket angelägen om att ta reda på VAD som orsakade denna katastrofala ridning.

Men jag satt observerande hela tiden och hade vid minsta lilla hårda hand sagt ifrån genast. Vi kom iaf fram till att min häst var stel i ena sidan, och att kommunikationen mellan henne och min inte stämde för en sekund. Varpå vi tackade för oss.

Nae, såna människor finns det bara inte plats för i världen:mad:
Vilken idiot, stackars häst ( ponny ):(
Jag har aldrig varit med om något liknande..

Usch :crazy: Jag som egentligen är så inbunden av mig i såna situationer hade nog bett personen att sluta med skiten och sitta av MIN häst omedelbart! :mad: Jag hade tagit mod till mig för hästens skull liksom. Jag hade också blåvägrat att själv rida på det sättet!

Jag förstår att du inte åker dit mer.

Skulle drat av denne från hästen och dragit därifrån på stört

FY fan.. blir så ledsen och arg över att höra sånt här.. har varit med om samma sak. Men då skickade mamma iväg tränare snabbare än kvikt:devil:

Jag skulle inte stått som en fågelholk och låtit någon, TRÄNARE ELLER INTE, göra så där med min häst.

Låter som en själsfrände till en av Sveriges fälttävlansprofiler...

"Det är lättast att få hästen att gå på tygeln i den långsamaste gångarten. Och vilken är den långsamaste gångarten? Jo, Halt."

Jag blev vansinnig... Nu var hästen inte ens min, men att sitta i halt och såga ner hästen på "tygeln" utan framåtbjudning... Det ingår inte i min ridstil kan jag meddela. Jag höll käften och gjorde som jag ville istälelt, trots att det faktiskt var på lektionstid... (gymnasiet). Efter några gånger vägrade jag rida för h*n** igen...

En annan elev fick tillsägelsen att använda graman på sin häst... Tyvärr följde hon instruktionerna och red bara på graman... två månader senare såg jag henne rida utan graman och hästen gick betydligt sämre än vad den gjort innan hon började rida för just den tränaren...

Suck att det finns sådana idioter...

Jag skulle inte stått som en fågelholk och låtit någon, TRÄNARE ELLER INTE, göra så där med min häst.

Jag tycker inte du ska vara så uppnosig.
Jag tror inte själv du hade gjort det om du var 13 år.
Man är inte så kaxig när man är 13 år.

Skärpning!

Det där lärde en viss MJ (dressyrryttare) ut på en kurs han hade på ridskolan hemma.
Sen tog alla ridlärarna efter och tillslut fick alla elever lära sig att om man sågar ner hästen i halten går den på tyglen sen :idea: :eek:
Behöver jag säga att ja inte blev förvånad över att hans hingst gick som den gjorde på bruksprovet som alla tyckte var så hemskt...

Nu är det ett par år sen och de på ridskolan har slutat rida sådär som tur är...

Du vet inget om hur gammal eller ung jag är. :smirk:

Oavsett om det var min faster, Malin Baryard eller Jan Brink så skulle de inte behandla min häst på det sättet. Punkt. Jag är och har aldrig varit kaxig, däremot ser jag till min hästs bästa och om folk tycker att jag är uppnosig så är det deras problem, inte mitt. Jag kan i alla fall gå och lägga mig med gott samvete.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 377
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 731
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka