Hempfling träning!!!!

E

embe95

Hej!
Nu tänkte jag att jag skulle starta en tråd där ALLA ni som håller på med/har testat Klaus Hempflings sätt att hantera hästar på ska skriva och berätta hur det går/gick!!! Berätta gärna lite om hästen; ålder, temprament o.s.v.
+ att jag tänkte att vi kan ställa frågor till varandra om t.ex. sånt som vi inte har förstått från boken, men som andra här kanske har förstått o.s.v.
Anledningen till att jag startar denna tråd är för att jag tycker det är helt underbart det han håller på med!!! Ibland (ganska många gånger) kan jag börja gråta när jag läser boken Dansa med hästar för att jag tycker den är helt underbar...

Nu lite om min häst: En 1årig hingst som kom till mig då han var 8mån, ohanterad, väldigt skygg... stod några dagar bara långt ner i hagen då man var där (står på lösdrift med en kompis), men efter många timmars väntande på en sten i hagen så kom han tillslut;) och sen har det bara gått bättre och bättre:). Han är korsning P.R.E. Andalusier båda föräldrarna är väldigt snälla (vad jag har hört)...

Nu lite om vår träning enligt KFH:D: För ca: Ett år sedan läste jag boken Dansa med hästar och så började jag om för ca: några veckor sedan och tänkte att jag skulle fräsha upp mitt minne lite och jag läste ca: 50 sidor och än så länge så kom jag ihåg alla saker från första gången jag läste den så jag slutade att läsa och skulle då prova lite övningar på kvällen... Jag provade lite övningar; att han skulle följa mig, stanna, backa o.s.v. (Gud så dumt insåg jag sen...) Han var helt okonsentrerad, följde mig men med helt fel avståns o.s.v. Men nu vet jag att jag Ska läsa HELA boken innan jag gör nått (det står i boken...:o)...
Nu några frågor: Han säger att man måste vara två, hur har ni löst det?
+ hur har ni löst Picaderon?

Nu skulle det vara jätte kul om några hakade på tråden och vill dela med sig av sina framgångar och sina misslyckanden:D. Lägg gärna in bilder då ni tränar eller bara en bild på era fina hästar!!!

P.S. Denna tråd ska vara en tråd med beröm och INTE en tråd med dumma komentarer om såväl hästar, människor eller träning!!! Respekteras!!:D
Skryt gärna om er själva och våra underbara kamrater som står ut med oss;)!!!

Skriv mycket och många gånger!!!!:D
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Är Hempfling "fantast" själv, läste boken första gången för ca 2 år sedan. Försökte lite med min dåvarande foderhäst men det blev fel och allt, för jag gick rätt på det praktiska och fattade inte det mentala, som är av strooor vikt!
Men nu har jag "gnuggat in det", om man säger så, det sitter rätt bra lixom, vissa rörelser(klaus översättning av hästarnas kroppsspråk) kommer numera helt naturligt för mig när jag handskas med hästar:)

Men nog om det, har ingen häst jag tränar med nu men kan ju alltid hjälpa till med annat, kommer följa tråden o se vart den leder:)
 
Sv: Hempfling träning!!!!

P5300062%20-%20Kopia%20-%20Kopia.JPG

En bild på min Crossroads Caliber (den mörkare), några dagar innan hanns 1års dag!!!:D
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Kom igen nu Bukisar!!!;)
Någon mer måste det ju finnas som använder sig av hans sätt att umgås med hästar?!:)
 
Sv: Hempfling träning!!!!

NU har jag inte mer än läst boken några gånger men har tänkt att börja träna min häst enligt hans metod. Åtminstone ett tag så vi känner hur det känns.

Jag tycker du glömde en sak dock, jag vill att alla berättar om sig själva också, inte bara sina hästar! :D

Jag börjar med detta (attentionwhore-varning kanske? :o )... Jag heter Johanna och är 18 år gammal. Jag bor på en gård med min mor, och har stall samt paddock på gården. Jag går på ett hästgymnasie, men trivdes inte med deras sätt att träna hästar samt att jag vill ha en bredare grund att stå på, så jag har valt en naturvetenskaplig inriktning. Jag är en glad och positiv tjej som alltid gör mitt bästa, även om jag har föga talanger inom något förutom typ matte. Talang inom något fysiskt är helt uteslutet och därför är jag inte någon superryttare heller, men jag kämpar på! :D Jag är också ett stort musikfan, och jag älskar att dansa!

Jag vill alltid hjälpa till, men är lite klumpig med ord så om saker kommer ut fel så ta inte illa upp! :p

Hästen jag har är ett arabsto, född 2003. Hon har varit med om ett och annat så hon hade några grejer hon hade svårt för, t.ex. är hon livrädd för spön och får panik när man tar henne på frambenen, när jag skaffade henne (haft henne i 1,5 år nu). Frambensproblemen är i stort borta nu, men spöproblemet har jag inte tränat något med.

27081_343967392676_599972676_3731228_6634817_n.jpg

36392_406037202676_599972676_4611835_8167340_n.jpg

6531_107106097676_599972676_2385685_5699989_n.jpg
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Ja, där hade du rätt..., roligt att få veta lite om ägarna/ryttarna också;).
Vad söt din häst var, en riktig karamell:D.
Men, men eftersom att vi ska skriva om oss själva också; Emelie heter jag, är 15år och bor med mina föraldrar och syskon nära havet, jag har min häst inhyrd på ett ganska stort stall, han står på lösdrift så där är det ganska lungt;). Går skola, pluggar på... men nu på sommaren så kan jag ägna mig helt och hållet till min häst:love:
Jag är en glad och naturnära tjej som gärna sitter i hagen och bara tittar på dom vackra djuren;).
Mina dröm är "såklart" att ha lika bra kontakt med hästar som Klaus har (just nu känns det väldigt långt bort), men, men jag ska inte ge upp;)+ en stor häst gård:D.
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Hempfling inspirerade till ett mer utvecklat kroppspråk vid longering. Väldigt tydligt resultat med ponnyn som jag kunde longera i grimma, i form både i trav och galopp. Nu har jag inte ponnyn kvar, men hästen min ska nog få sin dos.

Med andra ord så har jag plockat ut det jag behövt av H. Är ingen utövare av hans metoder rakt av.
 
Senast ändrad:
Sv: Hempfling träning!!!!

KL

Vacker häst! Vad är det för stam?
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Hempfling inspirerade till ett mer utvecklat kroppspråk vid longering. Väldigt tydligt resultat med ponnyn som jag kunde longera i grimma, i form både i trav och galopp. Nu har jag inte ponnyn kvar, men hästen min ska nog få sin dos.

Med andra ord så har jag plockat ut det jag behövt av H. Är ingen utövare av hans metoder rakt av.

Vad roligt att det du har provat har fungerat:)
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Tyvärr så verkar det enligt mina slutsatser inte krylla av Hempfling-fantaster här på buke..Nog därför tråden inte är så aktiv menar jag.
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Tyvärr så verkar det enligt mina slutsatser inte krylla av Hempfling-fantaster här på buke..Nog därför tråden inte är så aktiv menar jag.

När jag läste Dansa med hästar för första gången så visste jag att det var något för mig, men jag fick inte riktigt grepp om vad jag skulle göra. Jag återkom till den ett par gånger, men jag levde för mycket av mitt liv på ett materiellt och målinriktat plan tror jag för att förstå. Idag är KFH för mig en källa att hämta kraft och inspiration ur vad det gäller min egen personliga utveckling. Jag uppskattar verkligen det som finns att hämta där, för det är något som är svårt att hitta någonannanstans.
Jag tror att det är svårt att sätta fingret på det som 'görs', det handlar mycket om förfining och känsla, gör det inte det? Jämförelsevis med PNH som är väldigt konkret och pedagogiskt upplagt.
Jag använder KFH som nästa dimension till det jag redan lärt mig, mestadels i PNH.
De gånger jag känner mig frustrerad eller misslyckad över något som inte fungerar i mitt hästliv så läser jag delar ur Hästarnas Budskap, och blir balanserad igen.
Jag förundras över att det finns de som så snabbt och klart kan ta till sig hans 'budskap' om vi kan kalla det så. Själv var jag alldeles för avtrubbad under flera år för att ta till mig lärdomen. Bättre sent än aldrig förstås!:laugh:

MVH, Annika
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Jo, det är väldigt roligt. Zalza är tyvärr inte lika enkel som min ponny var, men å andra sidan så hade jag min ponny i 6 år och zalza har jag bara haft i 3 så vi skyndar långsamt ^^
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Om du menar min arabskrutt så är hon e. A'Diabolique, ee. Anaza el Farid och u. Lady Li, ue. Kulak. :D
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Ja den kan ju vara rätt så knepig...;) Man får komma tillbaka många gånger och "bearbeta" det i huvudet. Och precis som du sa det är mycket på det mentala planet, och mycket hjälp till att stärka en egen personlighet(eftersom den måste vara klar och fast för att hästarna ska kunna hänge sig själva till dig till 100%)!:)

Han väver in det praktiska i texten, så man måste i princip läsa allt för att få reda på det praktiska,som i själva verket i det stora hela är väldigt enkla rörelser. Vikten ligger i hur man utför dem.

Det finns alla möjliga sätt och vinklar i hur man kan få in det i sin vardag, ditt sätt är ett av dem som jag tror fungerar toppen! :laugh: Kul att boken har hjälpt!
 
Sv: Hempfling träning!!!!

Jajjemen, det var din arab jag menade. Superfin!
 
Sv: Hempfling träning!!!!

KL

Jag är lite av en Hempfling fantast måste jag erkänna, även om jag inte enbart använder hans metoder så är det dom jag är mest inspirerad av i både min hantering och ridning numera, bortsett från min tränare och mentor CD.(kvinna CD haha)

Nu senaste månaden har jag speciellt börjat öka ett steg så att säga med min kille, hanoveranar valack på 170nånting, 6år.
Han hade stängt av verkar det som och jag misförstod honom i början (köpte i vintras och sedan var han på boxvila länge och var stressad innan detta) men nu verkar det lossna, jag har upptäckt att nu när han har "vaknat" och är mottaglig för kommunikation mer (genom mjukare metoder) så är han oerhört lyhörd! Mycket mycket mer än jag tidigare trodde.

Speciellt på kroppsspråket, vilket även har visat sig stämma under ridningen. Det är väl därför jag har fokuserat mer på Hempflig nu när jag har insett hur känslig han är för det, då krävs det ju att jag själv skärper mig ännu mer och utveckar våran relation baserat på det han förstår och är lyhörd på.

Visserligen är det Hempfling är har tänkt på i kommunikationen ändå, även innan detta, men nu är jag ute efter att helt renodla min rinding och kommunikation då min häst verkligen visat att det är det han förstår, både på marken och uppsuttet.

Använder mycket av longeringen til stärkande arbete och finner mindre och mindre behov av kapson, går jättebra i bara grimma och snart blir det halsen bara eller löst mer.
Även i ridningen har vi börjat bettlöst lite försiktigt (han är så känslig ändå att ridningen kräver sits ridning om man itne vill ha olycklig häst) och jag hoppas att utvecka det massor mer nu under sommaren, så att vi kan rida i enbart grimma eller halsring. (elelr bett men inte behöva det)

Slänger väl in en bild på min då, inte världens bästa alls men jag gillar den för att han är "med" liksom och lyhörd, inte frånvarande som han var i vintras.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
65
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 176
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp