Hempfling - åsikter?

N

Nessan

Lite intresserad av vad folket här inne tycker och tänker om hans metoder. :D Ni som läst boken/böckerna, vad tycker ni? Verkar det "seriöst" eller överdrivet? Kanske rent av någon som har testat?

Ordet är fritt.;)

Sv: Hempfling - åsikter?

Nessan skrev:
Lite intresserad av vad folket här inne tycker och tänker om hans metoder. :D Ni som läst boken/böckerna, vad tycker ni? Verkar det "seriöst" eller överdrivet? Kanske rent av någon som har testat?

Ordet är fritt.;)
Jag har testat for 10 ar sedan - det var precis nar han kom ut med sina bocker i Osterrike/Tyskland.
Jag tyckte det var sa spannande i borjan - nagonting nytt. Men nu tycker jag att han ar sa himmla mycket macho - Hempfling sjalv altsa.
Sa nej, jag ar inte alls inne pa Hempfling langre.
Jag har utvecklad min egen stil nu pa nagot satt.

Hej

Vill bara säga att jag tycker att han är toppen, jag och min häst var på kurs i tre dagar för honom i sommras och det lever vi på ännu och säkert flera år till.

Fatima

Jag har läst "Dansa med hästar", sett "Body language" och håller på med "Hästars budskap".

När jag läser hans böcker är det som att läsa mina egna tankar. Han bekräftar mina egna funderingar och säger saker som jag undermedvetet eller medvetet redan har kommit fram till. Dessutom besvarar han många obesvarade frågor för mig.

Jag ser dock alltid skeptiskt på saker och det har hänt att jag tagit en del av hans ord med en nypa salt. Men jag tror att jag förstått dem alla till slut.

Hempfling är i mina ögon en bra hästmänniska och har en bra tanke och ett bra tillvägagånssätt när det gäller hästar. Och han utgår, precis som jag, från hästars naturliga beteende utan att för det vara nh-fantast.

Senast ändrad:

KFH ÄR macho. T ex skriver han alltid om ledarhingstar när det är stona som leder en hästflock. Men det han skriver om hästar är klokt och genomtänkt. Hans utgångspunkt att hästar som flockdjur kan välja oss som sin ledare om vi är värda det, det tycker jag är en sympatisk och förnuftig grundinställning.

Många av hans "knep" är också möjliga att genomföra ute i naturen, kräver inga dyra byggnader eller rundcoraller etc. Bandgator är en bra idé som jag praktiserat. Hans markövningar är väldigt bra. Jag tycker man kan använda Dansar med hästar som steg för steg instruktion i markarbetet. En fördel är att han också tänker på ryttarens träning och balans.

Men som med alla andra "profeter" bör man behålla det som är bra och rensa det som inte stämmer (som hans macho-attityd). Ingen är felfri. Mår hästen bra av det så är det bra. Med eget sunt förnuft kommer man långt när det gäller att välja bland alla tips från självutnämnda gurus. Jag är inte sådan att jag inte kan ta råd av erfarna hästmänniskor från olika håll. Diskussioner typ "Kyra eller Monty" är ju meningslösa, både och är det bästa!

Alma-Lena skrev:
KFH ÄR macho. T ex skriver han alltid om ledarhingstar när det är stona som leder en hästflock. Men det han skriver om hästar är klokt och genomtänkt. Hans utgångspunkt att hästar som flockdjur kan välja oss som sin ledare om vi är värda det, det tycker jag är en sympatisk och förnuftig grundinställning.

Många av hans "knep" är också möjliga att genomföra ute i naturen, kräver inga dyra byggnader eller rundcoraller etc. Bandgator är en bra idé som jag praktiserat. Hans markövningar är väldigt bra. Jag tycker man kan använda Dansar med hästar som steg för steg instruktion i markarbetet. En fördel är att han också tänker på ryttarens träning och balans.

Men som med alla andra "profeter" bör man behålla det som är bra och rensa det som inte stämmer (som hans macho-attityd). Ingen är felfri. Mår hästen bra av det så är det bra. Med eget sunt förnuft kommer man långt när det gäller att välja bland alla tips från självutnämnda gurus. Jag är inte sådan att jag inte kan ta råd av erfarna hästmänniskor från olika håll. Diskussioner typ "Kyra eller Monty" är ju meningslösa, både och är det bästa!
:bow: :bow: :bow:

Markarbetesdelarna har jag testat när jag red in min häst - med mycket gott resultat! Kommer att använda dessa metoder igen om det blir nån mer unghäst! Vad gäller ridningen har jag mer "blandat och gett" av sådant som jag personligen tycker är bra, och det har kommit från många olika tränare.... Jag vill gärna tänka själv också (tycker det är en del av det roliga med att träna en häst!), och inte bara fastna för en "guru" och göra exakt som han säger....

hej!

jag köpte hans bok"hästarnas själ" nu och nja...jag vet inte, verkar inte komma med nåt konkret så man fattar..vissa rader fattar man men....nä, jag håller mig nog till ANNTI WALNESTEDT tills vidare, han är lätt att förstå!!!!

sök bara på annti walnestedt......han e toppen.tycker jag!

hälsningar Annette som har sysslat med NH i 13år!!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
2 435
Senast: Puffindog
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka