KFH ÄR macho. T ex skriver han alltid om ledarhingstar när det är stona som leder en hästflock. Men det han skriver om hästar är klokt och genomtänkt. Hans utgångspunkt att hästar som flockdjur kan välja oss som sin ledare om vi är värda det, det tycker jag är en sympatisk och förnuftig grundinställning.
Många av hans "knep" är också möjliga att genomföra ute i naturen, kräver inga dyra byggnader eller rundcoraller etc. Bandgator är en bra idé som jag praktiserat. Hans markövningar är väldigt bra. Jag tycker man kan använda Dansar med hästar som steg för steg instruktion i markarbetet. En fördel är att han också tänker på ryttarens träning och balans.
Men som med alla andra "profeter" bör man behålla det som är bra och rensa det som inte stämmer (som hans macho-attityd). Ingen är felfri. Mår hästen bra av det så är det bra. Med eget sunt förnuft kommer man långt när det gäller att välja bland alla tips från självutnämnda gurus. Jag är inte sådan att jag inte kan ta råd av erfarna hästmänniskor från olika håll. Diskussioner typ "Kyra eller Monty" är ju meningslösa, både och är det bästa!