Hemmalagad kattmat, recept sökes

P

pialotta

Mina katter har blivit för dyra i drift och jag tänkte att om jag lagar mat till dem så sparar jag några kronor.
Ngn som har ett recept att dela med sig av, eller andra tips på vad jag kan ge dem?
(jag äter mest grönt själv, så mina rester är inget för dem, jägare som de är!)
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Jag skulle inte räkna med att det blir särskilt mycket billigare att göra egen kattmat, jag vet då jag gör egen kattmat ;) Egengjord kattmat är definitivt billigare än att bara ge burkmat, men ingenting blir billigare än torrfoder. Därmed inte sagt att jag inte tycker att du skall göra egen kattmat :D Jag betalar mellan 4 kr och 12 kr per dag i mat (har tre katter).

Jag sparar tyvärr väldigt sällan mina recept, men två stycken har jag lyckats spara. Innan jag börjar lägga upp recept vill jag dock ta det lite mer generellt. Jag ger rått. Allt utom den lilla mängd grönsaker jag ger. Här är en generell mall på hur jag komponerar maten:

55-65% muskelkött
20-30% hjärta
10% lever
5% grönsaker

Innan man börjar göra egen mat har man dock en del att läsa på om. Det är t ex. väldigt viktigt att maten innehåller rätt kalcium/fosfor-kvot, inte innehåller för mycket kalcium eller fosfor, att maten innehåller tillrärckligt med taurin, jod och kalium. Om maten komponeras som ovan behöver man INTE tillsätta A- eller D-vitamin, möjligen lite E-vitamin. Jod, B-vitamin och fisk- eller linfröolja bör man dock tillsätta.
Läsvärda sidor är:
www.felinefuture.com
www.catnutrition.org
www.serve.com/BatonRouge/nutr.htm
www.littlebigcat.com/index.php?action=library
www.catfancy.com/catfancy/t/alist45.aspx?category=Nutrition&cid=1434&search=
På några av dessa sidor finns även recept.

Här kommer mina recept:

Energi: 1980 kJ/100 g

720 g högrev, nöt
480 g blandfärs
400 g grishjärta
150 g grislever
3 äggulor (ca 60 g)
90 g kokta grönsaker*
5 msk mjölksyrat kalk
1½ msk fisk- eller linfröolja
2,5 krm mineralsalt

protein: 66,5 %
fett: 27,3 %
NFE: 2,6 %
Ca: 0,8 %
P: 0,8 %

Energi: 2174 kJ/100 g

2,5 kg hel kyckling (ben och kött)
672 g grishjärta
315 g kycklinglever
6-7 äggulor
135 g squash
122 g röd paprika
112 g gul paprika
21 tbl kelp el. 5 ¼ ml mineralsalt
3 msk fisk- eller linfröolja

Mal en del av kycklingköttet samt ben, hjärta och lever. Det kött du inte mal ner skär du till stora bitar som katterna kan tugga på. Grönsakerna skall kokas lätt och puréas. Tillskotten blandas med äggulor och grönsaker. Blanda väl.

protein: 61,9 %
fett: 34,7 %
NFE: 2,4 %
Ca: 0,7 %
P: 0,7 %

En vuxen katt äter mellan 100 g och 200 g per dag. Till kycklingreceptet krävs en köttkvarn.
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Tack, Sol
Länkarna var bra också.
Du, taurin, vad är det för ngt? Och i vad finns det?
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Taurin är en jätteviktig aminosyra för katter. Den finns bara i animalier. Rått kött innehåller hyfsat stora mängder taurin, men hjärta är det som innehåller mest taurin så därför bör man alltid ge hjärta. Rått nötkött innehåller ungefär 300 mg taurin/kg medan hjärta innehåller 2000 mg taurin/kg. Rått fläsk innehåller också mycket taurin, hela 1180 mg/kg. Kokar man köttet kommer dock en del av taurinet att förstöras.

Ostron, musslor och liknande "filurer" innehåller också väldigt mycket taurin, men jag brukar inte ge mina katter sådan lyxig mat ;)
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

:bow:
då skall jag ge hjärta till mina hjärtegryn
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Chivas har ju helt gått över till hemlagat nu, men eftersom han gillar hjärta och lever väldigt mkt, och hjärta innehåller mkt taurin, så innehåller mina recept kanske 50% muskelkött (färs), 40% hjärta och ca 15% lever.
Är det ok eller måste jag ge mer muskelkött och mindre hjärta?
B-vitamin ger jag inte heller, men jag skulle kanske kunna krossa lite jästextabletter och ha i? Hur mkt ska de ha då?
 
Senast ändrad:
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Jag kan ju förresten bidra med mitt eget recept som jag använt till min kille! :)

Nu senast gjorde jag så här:

600 g fläskfärs
500 g kycklinghjärta
200 g kycklinglever
2-3 mindre morötter
2 äggulor
10 tsk mjölksyrad kalk
2 msk fiskolja

Morötterna kokades mjuka. Sedan mixas morötter+kokspad tillsammans med tillskotten, äggulor och lite färs i en matmixer.
Hjärta+lever skärs i mindre bitar (jag brukar klippa hjärtanen i två bitar). Sedan blandas alltihopa och fyses in i lagom portioner i påsar.

Det här blir inte så mycket mat, men har man bara en katt så blir det ganska lagom.
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Ger ni hjärtat rått? Går det bra att frysa i mindre bitar?
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Jag ger allt rått.
Och ja, de går bra att frysa i mindre bitar. Det måste man ju, om man nu inte vill stå och laga mat varje dag till katten... ;)
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

loveponies skrev:
Chivas har ju helt gått över till hemlagat nu, men eftersom han gillar hjärta och lever väldigt mkt, och hjärta innehåller mkt taurin, så innehåller mina recept kanske 50% muskelkött (färs), 40% hjärta och ca 15% lever.
Är det ok eller måste jag ge mer muskelkött och mindre hjärta?
B-vitamin ger jag inte heller, men jag skulle kanske kunna krossa lite jästextabletter och ha i? Hur mkt ska de ha då?

Så mycket hjärta funkar. Hjärta är ju trots allt en muskel så man kan säga att den ligger där mitt emellan organ och muskelkött. 15 % lever funkar bra, men för att vara på den säkra sidan bör du kanske göra någon sats som innehåller lite mindre lever.

Jag brukar ge mina katter 4-5 tabletter per dag, men detta med B-vitamin gör man som man vill med. Mina har alltid fått det som godis varje dag, oavsett om jag gjort egen kattmat eller inte. Jag har dock gjort ett försök med att blanda ner krossade jästtabletter i maten, men det uppskattades inte. Vet inte om det reagerar med vätskan i maten eller något, de ville inte äta iaf.

Jag vill inte komma med pekpinnar, men jag skulle kanske öka på mängden kalcium lite i receptet (som är jättebra) för att få en bättre kalcium/fosfor-kvot, men 2-3 tsk till räcker bra för det.

Angående om man kan ge hjärta rått, man inte bara kan utan man BÖR ge hjärta rått (allt kött egentligen). Tillagar man köttet förstörs dels en del vitaminer (främst B-vitaminer och E-vitamin) och taurinet förstörs också.

Allt i min mat ges rått förutom grönsakerna, de kokas lätt då det ökar kattens förmåga att spjälka dem. Katter hanterar inte råa grönsaker särskilt bra.
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Tack för tipset, jag ska öka på kalket lite! Tycker det är knepigt att räkna ut Ca/F-kvoten...
Att det var så mycket lever i denna sats berodde på att jag hade rel lite muskelkött. I tidigare recept så har jag haft kanske 1 kg färs + 500 g hjärta och 200 g lever.
Men det blir så mycket då, och det blir liggande så länge i frysen. Jag märkte att Chivas blev mindre och mindre intresserad av maten ju äldre den blev. Nu är det poppis igen med den nya satsen (kanske också beroende på att det är så mkt lever och hjärta...)

Ang jästextabletterna så gillar tyvärr inte Chivas dem (men det gör däremot Sammi...), så han får väl klara sig utan. Innehåller inte kött ganska mkt B-vitamin i sig?
Finns det någon grönsak man kan tillsätta med B-vitamin i annars?
 
Senast ändrad:
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Jag har förresten funderat på detta med mineralsalt. Jag har ju inte haft i det nu, men jag ser att du har det. Är det nödvändigt/viktigt? Eller kan jag strunta i det?
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

å så glömde jag fråga Vad är mjölksyrad kalk?
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

loveponies skrev:
Jag har förresten funderat på detta med mineralsalt. Jag har ju inte haft i det nu, men jag ser att du har det. Är det nödvändigt/viktigt? Eller kan jag strunta i det?

Mineralsaltet är viktigt ur den synvinkeln att det innehåller jod och jod måste man tillsätta (en sats utan ibland gör ingenting). Man kan byta ut mineralsaltet mot annat jodtillskott t ex. kelp. Men något form av jodtillskott bör man tillsätta.

Kött innehåller mycket B-vitamin så det är nog egentligen inte nödvändigt att ge extra. Alger innehåller dock mycket B-vitamin (samt olika mineraler) så hittar du något billigt algtillskott kan du hiva i det om du vill. Jag har en katt som inte äter jästtabletter, men hon äter gladeligen CatMans B-vitamintabletter (vilka innehåller jäst). Det smakar antagligen lite för mycket jäst om rena jästtabletter för henne så det kan man ta istället om man vill tillsätta B-vitamin. Sedan ger du ju äggula också och äggula innehåller i princip alla vitaminer och fettsyror som finns :D så nog klarar dig katterna utan B-vitamintillskott, men det är väl mest en så´n sak man ger för säkerhets skull.


pialotta: Mjölksyrat kalk (kallas ibland kalciumlaktat) är ett av alla olika kalciumtillskott man kan ge. Många anser att mjölksyrat kalk är bättre än kalciumkarbonat (som vanliga kalciumtabletter från Apoteket innehåller). Finns att köpa på hälsokostbutiker, på Apoteket och i vissa djuraffärer. Det är billigare i hälsokostbutiker och på djuraffärer än på Apoteket.
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

:bow: :bow: :bow: Tack för recepten! Jag har börjat BARFa hundarna och har bara positiva erfarenheter så långt, så katterna står på tur nu. :d

Ska bli intressant att se om de gillar käket eller vägrar totalt. :p
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Sol skrev:
Mineralsaltet är viktigt ur den synvinkeln att det innehåller jod och jod måste man tillsätta (en sats utan ibland gör ingenting). Man kan byta ut mineralsaltet mot annat jodtillskott t ex. kelp. Men något form av jodtillskott bör man tillsätta.


Ok! Då ska jag köpa seltin nästa gång jag är i affären! Ungefär hur mycket? Finns det någon måttstock att gå efter?
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

loveponies skrev:
Ok! Då ska jag köpa seltin nästa gång jag är i affären! Ungefär hur mycket? Finns det någon måttstock att gå efter?

Ca 1/4 ml (krm) per dag, per katt så det handlar inte om några stora mängder. Ett Seltinpaket räcker läääänge :D
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Varför inte köpa KAttägarens kokbok ? Där står det du behöver veta.
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Mynta2 skrev:
Varför inte köpa KAttägarens kokbok ? Där står det du behöver veta.

Där står tyvärr inte allt man bör veta. Marie Sallander hävdar att katten mår bra av att äta en kost bestående av 2/3 vegetabilier. Det rimmar illa med kattens natur som köttätare. Sallander påpekar inte heller vikten av att tillsätta taurin i maten när man kokar köttet (som hon förespråkar). Hennes recept är inte komplettat då de innehåller kattvitaminer som försvann för flera år sedan. Gudarna vet vad de tabletterna innehöll så vitaminbalansen kan bli riktigt sned om man följer hennes recpet. Hon erbjuder nämligen ingen ersättning till de tabletterna. Kanske innehöll de tabletterna bl a. taurin. Det kan vi idag inte veta.

Kapitlet om hur man analsyerar mat och hur man skapar en foderstat är dock läsvärt. Man skall dock komma ihåg att de värden Sallander talar om i sin bok är MINIMIvärden, inte OPTIMALA värden. Dvs. hon talar om för oss vad katterna överlever på för mat, inte vilken mat de mår bäst av. ;)
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Lite frågor:

1. Är det några grönsaker man ska undvika?
2. I vilken form tillsätter du e- och b-vitamin och var kan man köpa det?
3. Var finns mjölksyrat kalk?
4. En riktigt dum fråga: Du skriver att det behövs en kvarn till kycklingreceptet. Det andra receptet då, skär du bara högrev, hjärta och lever i småbitar då?
5. Jag hade en tråd om en katt som åt dåligt för ett tag sedan. Han har fått tillbaka aptiten och äter jättebra nu. Lite har han lagt på sig, men det skulle inte skada om han gick upp ytterligare. Är det här bra recept för smalisar?
 

Liknande trådar

Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
750
Senast: Krålus
·
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 103
Senast: Shilton
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 737
Senast: Krålus
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp