Hemmalagad kattmat, recept sökes

Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

:bow: :bow: :bow: Tack för recepten! Jag har börjat BARFa hundarna och har bara positiva erfarenheter så långt, så katterna står på tur nu. :d

Ska bli intressant att se om de gillar käket eller vägrar totalt. :p

Ja, det där är intressant. Jag barfar ju också mina hundar. Har inte katt nu men kommer att skaffa.

Vad är skillnaden på att barfa katt och hund? Vad gäller katter verkar det vara extremt noga med vad den får i sig, och att den får i sig en helt sammansatt måltid per dag medan det är viktigare för hundar att få sammansat över en vecka. Ger du ben som katterna tuggar i sig?
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Trikinerna kan vara tåligare än så... :eek:

För övrigt känns det för mig som att gå över ån efter vatten att alls laga egen kattmat, då det finns så många väl anpassade kattfoder, vissa visserligen dyra, men även andra som blir billigare i långa loppet.

Vad jag vet har man ännu inte funnit frysresistenta trikiner i svenskt kött frånt tamdjur, i vilt däremot.

Du får tycka att det är att gå efter ån efter vatten. En del lever på Findus färdigrätter och trivs bra med det. Jag vill veta vad mina katter och dessutom är jag övertygad om att väl sammansatt BARF är hälsosammare än vilket färdigfoder som helst.

För mig innebär det varken mer pengar eller arbete att fixa eget käk till katterna.
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Ja, det där är intressant. Jag barfar ju också mina hundar. Har inte katt nu men kommer att skaffa.

Vad är skillnaden på att barfa katt och hund? Vad gäller katter verkar det vara extremt noga med vad den får i sig, och att den får i sig en helt sammansatt måltid per dag medan det är viktigare för hundar att få sammansat över en vecka. Ger du ben som katterna tuggar i sig?

Katten behöver inte få i sig "allt" varje dag utan även där gäller över tid. Det enda som är viktigt att katten får i sig tillräckligt av dagligen är taurin eftersom katten inte kan syntetisera det själv och inte heller lagrar taurin i kroppen. BARF innehåller dock tillräckligt med taurin (förutsatt att man inte ger en massa vegetabilier) så det är ingen fara.

Katter behöver inga grönsaker, vilket jag vet att många ger sina hundar, dessutom kanske de har något större A-vitaminbehov.
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Har ni tips på vilket recept som är bra för en njursjuk katt?
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Vilken bra tråd, ska läsa alla inlägg mer noga framåt kvällen. Men en undring jag har, när man gör egen kattmat åt kattungar, dräktiga och digivande honor, är det något speciellt man bör tänka på? Eller är det säkrare att då hålla sig till ett kattungefoder?
 

Liknande trådar

Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
750
Senast: Krålus
·
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 103
Senast: Shilton
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 737
Senast: Krålus
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp