Hemmalagad kattmat, recept sökes

Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

1. Är det några grönsaker man ska undvika? Majs bör man undvika. Majs hör till gruppen spannmål, vilket man ofta glömmer bort och spannmål vill iaf inte jag ha i kattmaten. Lök (inkl. vitlök) skall man ALDRIG ge sina katter. Alla andra grönsaker går bra.
2. I vilken form tillsätter du e- och b-vitamin och var kan man köpa det? E-vitamin behöver man sällan tillsätta. Det är en fettlöslig vitamin som maten ofta innehåller tillräckligt av, i naturligt (rått) tillstånd. Men jag köper fiskolja (Friggs fiskolja) som är kombinerad med E-vitamin. Lite extra skadar inte. Fiskoljan finns på vanliga livsmedelsbutiker, vid hälsokosten. B-vitamin tillsätter jag i form av jästtabletter. Jag köper en stor burk (1000 tbl) på hälsokostbutiken. Ger 4-5 st till varje katt varje dag.
3. Var finns mjölksyrat kalk? Finns på Apoteket, hälsokostbutiker och i vissa djuraffärer. Apoteket är dyrast.
4. En riktigt dum fråga: Du skriver att det behövs en kvarn till kycklingreceptet. Det andra receptet då, skär du bara högrev, hjärta och lever i småbitar då? Japp, då skär jag bara ner köttet och organen i bitar. Funkar inte för alla då en del katter inte gillar rå lever och väljer att lämna levern så det är egentligen bäst att mala levern med lite kött. Lever går utmärkt att köra i en vanlig matberedare.
5. Jag hade en tråd om en katt som åt dåligt för ett tag sedan. Han har fått tillbaka aptiten och äter jättebra nu. Lite har han lagt på sig, men det skulle inte skada om han gick upp ytterligare. Är det här bra recept för smalisar? Det här är mat lämpat för alla katter. För att få sin katt till sin idealvikt krävs det att den får optimal kost. Hemgjord, rå mat är optimal kost. Man justerar bara mängden mat. Jag har själv en lätt överviktig katt (mamma matade henne i somras :smirk: ) och hon får 100 g/dag.
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Men vadå...Taurin bör ju inte försvinna bara pga av kokning...dessutom verkar ditt uttalande lite konstigt ang kattä'garens kokbok...menar som så att: om man nu doktorerat i detta ämne, så torde man väl inte fara md osanningar...eller hur ?
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Mynta2 skrev:
Men vadå...Taurin bör ju inte försvinna bara pga av kokning...dessutom verkar ditt uttalande lite konstigt ang kattä'garens kokbok...menar som så att: om man nu doktorerat i detta ämne, så torde man väl inte fara md osanningar...eller hur ?

Jo, taurin är väldigt känsligt för värme, det håller tom. Marie Sallander med om ;) Det kommer ingen expert säga emot om. Marie Sallander har doktorerat i ämnet ja, men det säger ingenting så länge man inte vet vilken litteratur och vilka föreläsare man tar in på utbildningen. I USA är det t ex. foderföretagen som står för veterinärernas utbildning i näringslära! :eek: Nu är det inte lika illa i Sverige, tack och lov. Jag menar att man kan tolka saker oerhört olika och det faktum att Marie Sallander får det till att våran renodlade köttätare, katten, skulle må bäst av en kost bestående av 2/3 vegetabilier är väldigt märkligt. Hon menar att evolutionen har skapat ett paradoxalt djur dvs. ett djur som är skapat för att äta en kost bestående av 90-95% animalier men mår bäst av att äta 60% vegetabilier :smirk:

Vi skall även komma ihåg att Marie Sallanders forskning sponras av ett foderföretag så hon är nog försiktig med att göra kontroversiella uttalanden (om hon skulle ha några att bidra med;)).

Vi skall även komma ihåg att Marie Sallander inte är den enda husdjursagronomen som skrivit en bok om kattens näringslära. Husdjursagronomen OCH veterinären Ian Billinghurst grundade t ex. BARF-metoden efter flera års forskning angående hundars hälsa och mat.

Veterinär (även homeopat) Dr. Pitcairn har skrivit en bok om hundens och kattens näringslära.

Det finns fler exempel på veterinärer, biologer och husdjursagronomer som skrivit böcker i ämnet och långt ifrån alla är överens med Marie Sallander.
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Nu drar jag igång en otroligt gammal (men lika intressant) tråd... Behöver man byta mellan de olika köttsorterna, eller det räcker med att man använder ett och samma recept hela tiden?
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

T.o.m. jag har börjat intressera mig lite för detta nu, det tar lång tid att lära gamla hundar att sitta men det går ;)

Jag har pratat lite med uppfödare i min närhet om det här och det finns absolut ett intresse. Det jag märker hos många (även hos mig själv) är att man drar sig för det eftersom det är många krångliga ingredienser som är svåra att få tag på, samt att det inte finns så många enkla recept att gå efter, många efterfrågar ett precist och enkelt recept. Var detta lättare att hitta eller om man kunde erbjuda folk det som man pratade med så tror jag att många fler skulle börja ge sina katter BARF.


Så Sol, har du lust att göra en liten insatts?


Skulle du kunna skriva ut mängden som behövs för att nedanstående recept ska bli bra? Även ta bort eller lägga till något om det behövs.

1.
? g nötkött (eller färs)
? g grishjärta
? g grislever
? äggulor
? g kokta morötter (eller andra grönsaker)
? msk benmjöl/mjölksyrat kalk (vad är skillnaden/bäst)
? msk fiskolja
? krm mineralsalt (seltin)



2:
? g blandfärs
? g grishjärta
? g kycklinglever
? äggulor
? g kokta morötter (eller andra grönsaker)
? msk benmjöl/mjölksyrat kalk
? msk fiskolja
? krm mineralsalt (seltin)



3.
? g kyckling (utan ben)
? g grishjärta
? g kycklinglever
? äggulor
? g kokta morötter (eller andra grönsaker)
? g/msk benmjöl/mjölksyrat kalk
? msk fiskolja
? krm mineralsalt (seltin)



4.
? g Klass köttkross
?
?
?
Vad behöver tilläggas för att detta ska bli komplett?



5.
½ cup InstinctsTC + 1½ cup vatten (blandas) - www.felinefuture.com
900 g kött
100 g lever
Hjärta?

Är denna produkt att rekommendera? Är ju ganska enkelt iaf.



Om man ger en halv kycklingvinge/dag till lunch, kan man ta bort benmjölet/kalken då?


Hade vart kanon om man även kunde få fram energi (kJ)/100 g samt % protein, fett, NFE (vad står det för?), kalcium och fosfor.

Jag förstår att det är mycket att be om, men för våra katters skull kanske du har lust att göra ett försök? :laugh: :bow:
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Nu drar jag igång en otroligt gammal (men lika intressant) tråd... Behöver man byta mellan de olika köttsorterna, eller det räcker med att man använder ett och samma recept hela tiden?

Jag tycker väl inte att man ska fastna i ett recept, risken finns att något saknas i receptet (eller att det innehåller för mycket av något) och att katten blir sjuk efter en tid. Jag kör på med en grundläggande mall:

10-15% ben
minst 10% hjärta
5-10% lever (kan bytas ut mot eller blandas med njure)
5-10% övrigt (äggula, fisk, yoghurt, grönsaker osv.)

och resten muskelkött.

Olika typer av kött innehåller olika mycket av olika ämnen. Vitt kött är fattigare på järn än rött kött så ger man bara vitt kött riskerar man järnbrist hos katten. Kanin och lamm innehåller relativt lite taurin så ger man bara av sådant kött riskerar katten att få taurinbrist. Därför är det bäst att variera mellan olika sorters kött.
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Nu har jag själv suttit och räknat lite och tror att jag kan komma fram till en del recept. Men jag har två frågor:

1. Vad är skillnaden mellan mjölksyrad kalk och benmjöl och vilket är bäst?

2. Kan man ta bort kalken/benmjölet ur receptet om man ger katten ½ kycklingvinge (inkl. ben då) per dag?
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Vilken intressant tråd.

Taggar denna och ska plugga på via länkarna. Har du några bra boktips eller liknande så tar jag tacksamt emot detta.
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Det lättaste är ju att applicera mallen jag nämnde tidigare på dina blandningar. Eftersom det receptet inte innehåller ben blir det procentuellt mer muskelkött i maten. Tex. skulle ditt första recept kunna bli:

1,6 kg nötfärs (10% fett)
200 g grishjärta
100 g grislever
2 st (~40 g) äggulor
60 g kokta morötter (eller andra grönsaker)
3 msk benmjöl


Näringsinnehåll i TS
Protein 68%
Fett 27%
NFE (Nitrogen free extracts=kvävefria extraktivämnen vilket i princip handlar om råstärkelse/socker) 1,5%
Ca 1,8%
P 1,5%
Ca/P-kvot 1,2:1

Energiinnehåll orkar jag inte med att räkna ut, men den information man behöver för att räkna ut det finns i Livsmedelsverkets databas (som går att finna via www.slv.se).

Mängden fiskolja beror på vad för fiskolja man behöver. Lättast är att helt enkelt köpa en flaska i djuraffären och följa den dosering förpackningen anger. Jag föredrar benmjöl som kalciumtillskott eftersom man då får med allt (nästan) som riktiga ben innehåller. Det inlagras fler mineraler än bara kalcium och fosfor i ben och de får man med när man ger benmjöl, man missar dem om man ger kalciumlaktat eller kalciumkarbonat. Mineralsalt kan man tillsätta om man inte ger benmjöl utan andra kalciumtillskott, men det täcker ju inte upp helt och hållet.

Ger man kycklingvinge en gång per dag kan man skippa kalciumtillskott.

När jag ger Klass brukar jag lägga levermängden på minimum dvs. på 5% eftersom Klass innehåller en del lever (men enligt tillverkaren inte mer än 5%). I övrigt används det som vilket muskelkött som helst.

FelineFutures produkt har jag ingen egen erfarenhet, men de jag pratat med som använder den så gillar katterna den och katterna är friska. Däremot är det hiskeligt dyrt att köpa in det. Så det handlar väl mest om pengar, om man vill lägga ut pengarna på produkten eller inte.
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Tack för ditt svar!
Om man vill höja fetthalten lite (har några smalisar hemma) hur gör man det på bästa sätt?


Hur ser följande recept ut, försökte räkna efter den mallen du skrev innan (jag är dock ingen höjdare på matte...)

1.
1600 g muskelkött
200 g hjärta
100 g lever
100 g kokta grönsaker
5 äggulor
3 msk mjölksyrad kalk
1½ msk fiskolja
2,5 krm mineralsalt (seltin)

2.
1600 g muskelkött
200 g hjärta
100 g lever
100 g kokta grönsaker
5 äggulor
3 msk benmjöl
1½ msk fiskolja


3.
1600 g muskelkött
200 g hjärta
100 g lever
100 g kokta grönsaker
5 äggulor
1½ msk fiskolja

+ ½ kycklingvinge/dag



Fiskolja som man köper i hälsokosten (alltså till människor) kan man ge den till katter också eller måste man köpa från djuraffär? Hade ju vart smidigt om vi kunde använda samma som katterna :) Fast då står det ju säkert inte hur man ska dosera det...
 
Senast ändrad:
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

2 och 3 ser bra ut. Det första vet jag inte hur det blir med kalciumhalten. Kan inte på rak arm säga hur mycket kalcium 1 msk kalciumlaktat innehåller.

Fiskolja för människor går att ge katter också. Det blir väl lite knepigare med doseringen, men man kan ju försöka jämföra människooljan med djurolja och försöka uppskatta en lämplig dosering.

Fetthalten får man lättast upp genom att skippa grönsaker och använda fett kött. Klass köttkross innehåller nästan 50% fett så det är riktigt fett och fint. Slabbigt att hantera och det härsknar fort, men det är riktigt fett.
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Tack igen! :)

Om man skulle välja Klass köttkross, ska man byta ut muskelköttet rakt av (alltså ta 1600 g köttkross istället), eller ska man minska på lever och hjärta och ta mer av köttkrosset?

Många frågor nu men jag försöker få ihop ett "info-blad" som folk lätt ska kunna förstå och laga efter :)
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Byt ut muskelköttet rakt av och håll levernivån på 5%.
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Det behövs inte så länge man varierar köttsorter.
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Här kommer några fler frågor till dig! (Du har visst blivit bukes kattmats Guru ;) )

Jag funderar lite över hur mycket man ska ge sin katt om man ger det som du sagt ovan, med mått på alla ingredienser?
Eller det kanske inte är värre än att hålla ett öga på lilla katten så man ser att den inte blir tunn/tjock?
En annan fundering är hur länge maten håller? Låt säga att jag bereder det recept du nämnde i ett lite tidigare inlägg (samma där det står hur näringsinnehållet är), hur länge håller det sig i frysen resp. kylen? Jag funderar lite över hur stora förpackningar man skulle lägga maten i så att den inte hinner bli förstörd.
Ger man katten en portion om dagen, eller tycker du att man ska ge den två?
Och så en fråga till, skulle man kunna kombinera denna maten med det torrfoder man ger? Eller är det bättre att helt enkelt bara ge detta?
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Det bästa är att hålla koll på kattens hull och bedöma portionsstorlek efter det. För en kastrerad katt kan dock 100 g/dag räcka medan en fertil katt (eller kastrerad utekatt) kan behöva 200-300 g/dag. Hur ofta man bör ge katten mat beror på katten. Kattungar behöver mat 5-6 ggr/dag medan vuxna kan nöja sig med en gång per dag. Tror dock att 2-3 måltider/dag passar de flesta vuxna katter bäst.

Hur länge maten håller sig i frysen? 3-6 månader beroende på fetthalt. Ju fetare ju kortare hållbarhet. Samma sak i kylen, det beror på fetthalt men 1-3 dagar skulle jag säga.
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Kan man ge katter rå fläskfärs? Tänkte på trikiner, även om det nu är ovanligt...
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Det går utmärkt med svensk fläskfärs. Köttet testas noga för bla. trikiner. Är man osäker går det att frysa köttet i 3 dygn (-20 grader), då dör eventuella trikiner.
 
Sv: Hemmalagad kattmat, recept sökes

Trikinerna kan vara tåligare än så... :eek:

För övrigt känns det för mig som att gå över ån efter vatten att alls laga egen kattmat, då det finns så många väl anpassade kattfoder, vissa visserligen dyra, men även andra som blir billigare i långa loppet.
 

Liknande trådar

Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
750
Senast: Krålus
·
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 103
Senast: Shilton
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 737
Senast: Krålus
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp