Hemmagjort insektsmedel.

G

Grimhild

När jag var hos hästarna ikväll möttes jag av myggor, knott och annat otyg, och jag började fundera på lite huskurer för att bekämpa insekterna, någon som har några förslag, som fungerar?

Att köpa blir ju ganska dyrt, i längden, och det går snabbt åt :crazy:.

Skriv, och dela med er! :bow:

Sv: Hemmagjort insektsmedel.

Smält cocosfett (i vattenbad) och blanda i några pressade vitlöksklyftor samt lite olivolja för att det inte ska bli lika hårt som cocosfettet är från början. När detta stelnat är det suveränt att smörja med där man inte kan ta "köpe-gift", skapet, ansiktet osv.
Kletigt att handskas med, men skonsamt, effektivt och billigt.

Jag har oxå gjort som knoppan fast bara vitlök och olivolja. Inte för mkt vitlök bara utan kanske en pressad klyfta i 2dl olivolja.

Okej, tack för era tips, ska testa dom!

Man behöver inte pressa vitlöken det funkar med hela vitlöksklyftor oxå.

Jag tar en hel flaska matolja och sen i med vitlöken och det är bra om den får stå några dagar så att oljan får dra i sig riktigt av vitlöken, den funkar bäst då, men givetvis funkar den att använda på en gång också. Jag gör alltid denna "smörja" till mina hästar under sommaren och det brukar räcka med en flaska, men nu har vi ju haft det så bra att det nästan inte har funnits någon mygg pga de torra somrarna.

Men du!! Var försiktig första gången du smörjer hästarna, det finns faktiskt de som inte tål vitlök. Mitt halvblod är lite känslig om man smörjer för flitigt.

Lycka till!!

8 dl vatten + 2 dl äppelcidervinäger kokas upp, sedan pressar man i 8 vitlöksklyftor. Det ska stå och dra under lock tills det har kallnat därefter silar man i ett kaffe filter och häller på flaska.
Fungerar kanonbra! :bump:

Vanlig hederlig trä kära funkar bra också, inte mycket som biter igenom, kanske dock ej är så nyttigt??(!klibbar ordentligt så ej på häst som rids om du är rädd om grejorna!), även att ha som tillsats i hemkok.

*Lånar knapp*

Jag har ju en åring, häromdagen när jag tog in honom så var han biten i öronen av knott eller liknande insekter! Visst det går att lösa med en flugmössa, men jag vet inte om jag vill ha flugmössa på honom på betet, då han kommer att gå med andra unghingstar risken är ju att de ändå drar av honom den. Finns det något man kan använda till öronen, allstå medel???

En fråga till, hur har ni som har hästar med vita mular löst det med soleksem och så som är ganska vanligt, salvorna hjälper väl bara för stunden, eller?

Jag åkte till betet och smörjde in bläsen och mulen med jämna mellan rum.

typ en gång i veckan, två dagar i veckan?

Tiggertjejen skrev:
Finns det något man kan använda till öronen, allstå medel???

QUOTE]

Du kan använda samma sak som vi har föreslagit ovan, alltså olja och vitlök. Lätt att smörja på, regnar inte bort på engång eftersom det är olja :)

Stall Olitten skrev:
Vanlig hederlig trä kära funkar bra också, inte mycket som biter igenom, kanske dock ej är så nyttigt??(!klibbar ordentligt så ej på häst som rids om du är rädd om grejorna!), även att ha som tillsats i hemkok.
Jag köper fin beckolja när jag åker till Norrland och blandar med rapsolja för att dryga ut och blir lättare att applicera. Han luktar som tjärad båt hela sommaren men det är effektivt!! Pållen har eksem så jag är ganska kräsen på medel, men ibland kör jag med renons som tycks fungera på honom.

jag hörde ngt om citronmeliss och lavendel eller rosmarin som sku´lle kokas upp... Ska höra mig för mera...

En fråga bara... Blir inte hästarna jättekletiga av all olja??? Dessutom men kan ju inte ta olja på en käsnlig häst, speciellt inte det vita. Du bränner ju av skinnet då... HAr sett alldeles för många inoljade mular som smular sönder efter en solig dag på tävling... Använder vaselin eller solcreme för att få fram denna effekt istället men det gjälper ju knappast mot mygg...

Hjorthornsolja är väldigt effektivt men luktar verkligen SKUNK

Man smörjer ju bara på de värst utsatta ställena, inte smörjer man ju in hela hästen. Klart att det blir lite kladdigt men bättre det än att hästen ska bli uppäten av all ohyra.

Angående olja på vita hästar så har inte vi haft ngt problem med det. Vi har vita hästar på ridklubben och vi smörjer in dom med vitlök och olja.

Jag köper in oljor från Crearome (www.crearome.se)

Det här är ett tips jag fått från en som har god erfarenhet av det och det har varit jättebra för min egen del, kopierar vad hon skrev:

Jag kör med hemmablandat för 6:e säsongen nu, som fungerar alldeles utmärkt.
Har både en ogiftig variant och en som är lite " ", vilken jag använder då det är extremt insektstryck/mkt insektskänslig häst.

Väldoftande, okladdigt, gör snarare pälsarna lena och fina.

Grunden är eteriska oljor. För en tusenlapp oljor sprayar jag 6 hästar varje kväll i nästan 2 säsonger (1 säsong = 7 månader eller mer), ibland både morgon+kväll. Det lönar sig att göra storköp då större flaskor ger mer innehåll för pengarna. Det blir max 15:-/häst och månad, lägg på en femma för den "giftigare" versionen.

Mitt grundrecept:
1/2 liter vatten
15 droppar citronellaolja
15 droppar kryddnejlika
7 droppar lavendel
7 droppar teatree

Detta är grundvarianten.
Sen har jag en lyxvariant då man kan minska de andra dropparna (dock ej citronellaoljan) och lägga till eller byta ut mot:

eucalyptus
geranium (=rosenpelargon)
cederträ

Samtliga av dessa eteriska oljor är insektsrepellerande.
Det kan vara svårt hitta alla eteriska oljor, men det finns flera ställen på nätet att beställa från, Crearome bla, därifrån beställer jag.

På den sidan hittar jag inte en enda olja.... Hmmm är verkligen intresserad då jag har en isis som fullkomligt äts upp av flugor jämt :(

Först går du in i webbutiken i menyn upptill, därefter i vänstermenyn "eteriska oljor" voilá :)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 956
Senast: Hermelin
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: IngelaH
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 729
Senast: Liran
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
777
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama