hemma från en kul clinic!

PrittePuff

Trådstartare
Äntligen har man kommit hem från en lång dag på en rolig och lärorik clinic! :bump:
åh, trött är jag!

det var första gånen jag komi kontakt med nh, och jag lärde mig mycke olika markövingar! så här ska prakiseras!
jag kommer nog hänga här och ställa många nybörjarfrågor nu närmaste veckorna. :banana:

Sv: hemma från en kul clinic!

berätta vaddå?
Vad vi gjorde eller?
Vi va på en gård utanför målilla, med ett jättestall! så jag och lilla shettisen blev lite chockade! Vi är ju vana vid vårat lilla stall med tre boxar hemmavid och det här var gigantiskt!
Men iaf det var en bra tjej som höll i kursen, hon förklarade bra och kunde sina övningar, hon gjorde det så tydligt så man lärde sig fort.
Första övningen var gå-stanna-backa, sen backade vi på en massa olika sätt, sen fick vi böja halsar på olika sätt och flytta framdel och bakdel.
Allt var med stegmetoden 1 - 2 - 3 - 4 och eftergift.
Det var häftigt när det funkade, när hästen liksom förstod vad jag ville att han skulle göra och han testade att göra så med en gång sen.
Vi hade grimma och rep, jag hade lite för kort rep så jag måste skaffa ett längre att ha hemma. Jag fick låna ett långt på kursen.

Nån som vet nåt bra ställe där man kan köpa bra rep, med läderstropp i änden? Och inte alltr för hutlöst pris? :bump:

Jga köpte ett nh-rep på euromässan, för 100 kr. så visst finns det billiga, jag tror jag vet en butik på internet. hang on. Jag skriver snart igen.

Tag en styck karbinhake, köp så många meter du vill ha av "båtrep" (finns på tex Ek*o) och tex en liten sporrem eller liknande och använd som läderflärp. Knyt ihop allt och du har ett bra mycket billigare ledrep än om du köper det färdigt.

Har tillverkat två själv och de funkar bra. Man lär sig efter ett tag vilken vikt och längd man önskar i repet så då är det bättre att billigt kunna byta ut det...

Har dock inga läderflärpar på mina men det är ju inte så svårt att få tag i.

Vad hette kvinnan du tränade för?

tack för tipset! ska se när jag kan köpa bra rep nästa gång! så ska jag sätta igång med repverkstad... :p

jag kommer faktiskt inte ihåg vad hon hette... men hon hade långt blont hår, och snyggt utseende. typ... tror hon hette nåt kort typ, elin, malin, anna eller nåt....

nu såg jag på en hemsida att det senaste tydligen är att man inte ska ha någon karbinhake eller liknande utan att man ska binda fast repet direkt i repgrimman, för att "rörelserna" ska föras över bättre.

okej... så båt rep och skinstrap... och sen är det kirrat! :)

Kom på vad tjej som höll i kursen hette i efternamn...
Wessman, typ...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 716
Senast: holymary
·
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 190
Senast: alazzi
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V