Hemligheter och Knep till Form!!

Sv: Hemligheter och Knep till Form!!

Jag har inge direkta knep. Grejen tycker jag är att känna av varje häst och känna vad just denna häst behöver. Anpassa ridningen efter hästen helt enkelt.

Jag tycker inte att man kan använda sig av hemligheter och knep till form!
Joho! Vad är det JAG tänker på för att komma till bra ridning. Det jag har som problem (t.ex. rätar ut armbågen som någon skrev) kanske andra har. Om alla skriver vad just DE tänker på för att kunna komma till ridning kan det ge aha-upplevelser till andra.

Det är ju lite väl enkelt att säga "rid bättre"... HUR gör jag detta? Innan något är befäst behös det tränas på, och innan man kan träna måste problemet uppmärksammas.

Jag har inge direkta knep. Grejen tycker jag är att känna av varje häst och känna vad just denna häst behöver. Anpassa ridningen efter hästen helt enkelt.

Men detär i mina ögon en helt annan sak:confused: Det gör man naturligtvis också?

Men nånstans måste man väl ändå veta vad man själv gör och inte på varenda häst:confused:

Visst är det enkelt att skriva rid bättre, men det är inget ràd, mer ett önsketänkande.

Eller jo! Rid bättre är faktiskt ett mycket bra ràd, att tänka pà vad man gör, att ha ett màl med ridpasset och inte bara känna sig fram för vad man har lust med för tillfállet!

Hemligheten med god ridning är att veta vad man vill, varför man vill det och hur man ska nà det resultatet man söker pà den hästen man rider.

Sen sà kan man oxà tänka pà att ridning inte är nàgot som nàgon har uppfunigt. Ridning är en invention! Det ár nàgon som har "upptäckt" hjälperna och att de fungerar som de gör pà grund av fysik och logik.

Att fràga sig varför man inte fâr de resultaten man söker och ransaka sig själv för att fà rätt svar. Till det kan man tillägga - Varför gör hásten inte som jag vill? Tre svar: Kan inte. Vill inte. Förstàr inte.

Ridning är välldigt logiskt och simpelt, men välldigt svàrt att utföra.

Ha ha som om nàgon blev klokare :rofl:

Dessutom behöver man följa en tränings"skala" när man tránar en häst.

man màste gà fràn det kända till det okánda, man kan inte bara ta ett hopp ut i ingenstans. Som att tex byta galopp med en hást som inte tar galoppskänkeln ordentligt i bàda varven överallt pà ridbannan fràn skritt och trav.

Visst det kan ju gà bra när man slänger över hästen fràn ena galoppen till den andra men det ár svàrt att bygga vidare när man utbildat hästen fel.

Att checka av och tänka pà vilken skala man har valt att anvánda är ett gott râd.

Forma sitsen efter en häst som "redan går bra", så formar hästen om sig.

Väldigt kortfattat. På gränsen till obegripligt? :D

Detta funkar sjukt bra på min 4-åring.
Så fort jag höjer upp händerna, rätar upp mig och lägger lite mer tyngd i stigbyglarna än i knäna :angel: såkommer det automatiskt. :)

Jag tycker inte att man kan använda sig av hemligheter och knep till form!

Endast god ridning och làngsiktig träning enligt de klassiska principera ger en ärlig form med en häst som arbetar genom hela kroppen.

Vägen till en väll arbeted häst gàr genom ett válgjort arbete, skolning med hänsyn till hästens àlder, temperament, kroppsbyggnad samt andvändningsomràde.

Fast egentligen är ju många av de "hemligheter och knep" just det du skriver! Jag skulle ju inte kalla det varken hemligheter och knep mycket av det som skrivs i tråden utan det är ju allt annat än hemligheter och knep! Det är ju normal ridning i mina ögon iallafall.

Sitter det fast i munnen är det bakbenen som är fast. Släpp och ta igenom skänkeln.

Börjar händerna kännas starka är benen för svaga.

Rid den gångart du vill ha, t.ex. vid avbrott från galopp, bara sluta galoppera själv så följer hästen efter.

Superbra snabbtips:):laugh:

Men detär i mina ögon en helt annan sak:confused: Det gör man naturligtvis också?

Men nånstans måste man väl ändå veta vad man själv gör och inte på varenda häst:confused:

Nu fattar jag ingenting?:confused: Vad är oklart?
Jag menar precis som jag skrev att jag inte har några specifika knep utan knepet för mig är att anpassa sig efter hästen och känns vad just den individen behöver.
Du menar väl inte att jag ska skriva en roman om ridning av olika hästar? Nej jag fattar inte:confused:
Hemligheter och knep till form heter tråden.
Tips vid ridning i allmänhet är något annat för mig och då finns det massor, men tyckte inte det passade in här.
angelaL skrev bra tycker jag. Det är så jag tolkat tråden. OM jag missuppfattat tråden så ber jag om ursäkt.

Senast ändrad:

Utan tvekan det bästa skrivet hittills.
Trivs hästen att gå "i form" så gör den det.
Ifall hästen inte trivs att gå "i form" så gör den inte det.
DET är "hemligheten": Att förstå att det inte handlar om (som det alltför ofta gör) var hästen har huvudet.

Fast man kan ju inte riktigt säga att det inte handlar om huvudet heller, för det gör det ju. Jobbar man hästen på ett korrekt sätt så sänker ju hästen huvudet och ur den aspekten så spelar det ju roll. Ska du tävla så spelar ju huvudets possiotion roll, det står ju till och med i TR.

Men jag förstår ju självklart vad du menar. Man ska inte stirra sig blind på vart huvudet är. Man ska ju fokusera på att få hästen att jobba på ett korrekt sätt med ryggen och bakbenen och då faller ju huvudet på plats automatiskt. Jobba sig bakifrån och fram.
Och inte framifrån och bak som många gör.

Uppvärmning säger jag, speciellt skritta länge så att hästen är helt avslappnad innan man börjar kräva nåt alls. ;)

Dubbel svar

Guppey - ;)

Eftersom diskutionen ledde in till den eviga fràgan om huvudets placering...
Vart hästen har huvudet är inte det viktiga i ridningen, en häst som gàr framàt, avspänd och lyssnar pà hjälperna i den form som för tillfället passar hästens utbildning och styrka.

När man har förstàt och kan känna när hästen arbetar genom hela kroppen och vet vilka hjälper man skall använda för att hästen skall arbeta pà det visset sà kan man även med samma hjälper placera huvudet där det bör vara för det avsedda arbetet.

En sak att tänka pà är att tävling och träning inte är samma sak.

En häst pà tygeln är en häst som följer bettet. En häst pà tygeln är inte en ryttares hand som möter upp hästens huvud.
En häst pà tygeln följer bettet, tex för att göra en ökning sà skall ryttaren bara behöva ge pà tygeln hästen skall följa bettet vilket i sin tur leder till att hästen länger halsen och steget = en bra ökning.

En häst pà tygeln följer bettet, tex för att göra en ökning sà skall ryttaren bara behöva ge pà tygeln hästen skall följa bettet vilket i sin tur leder till att hästen länger halsen och steget = en bra ökning.

Nåja det är väl inte riktigt sant, isåfall skulle man inte kunna göra de överstrykningar som finns i FEI programmen. Tänk på att en bra ökning har samling som passage, inte en häst som springer iväg för att du längt på tygeln.

Fast en ökning är inte en häst som springer iväg.

Jo jag màste fortfarande hävda att en häst pà bettet följer bettet, vilket skall leda till att hästen länge steget för att följa tygeln. Fast hästen màste givetviss lystra till fler hjälper, tex sà kan du hàlla kvar hästen i den ursprungliga traven och länga tygeln, med hjälp av sitsen och skänklar.

Jag m`ste säga att jag är inte sà kunnig om överstrykningar i FEI programet, förklara gärna närmare.

Rider inte heller i passage, kan àka lite passage lite dà och dà men det räknas inte. Men man kan inte be om passage genom att länga tygeln, andra förhàllande och drivande hjälper sammarbetar.

KL

Mitt storsta och aterkommande problem ar att bromsa med satet, men en ridlarare sa at mig att pressa naveln mot ryggraden i bromsningen.
Det var en av mina storsta aha-upplevelser inom ridningen, och formodligen mest anvandbara.

värt o prova! måste hitta tillbaka till denna superbra-"iga" tråden!

Liknande trådar

Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 364
Senast: ebel
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 865
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mysig/romantisk restaurang i Stockholm
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor