Hemligheter och Knep till Form!!

Sv: Hemligheter och Knep till Form!!

Jag fattar inte? Vadå inte rätar ut armbågen? Jag har alltid min armbåge böjd, eller ska man inte det? :S fattar inget

armbågen ska vara böjd, men jag har problem med att jag rätar ut den.
OM jag INTE gör det blir formen en helt annan på hästen.

Fick ett nygammalt tips i går på lektionen, att hålla ett ridspö under tummarna. Ridspöt ska sedan vara parallet och med höften och vågrättmed marken oavsett om du rider rakt fram svänger eller gör tex skänkelvikning.

Jag fick också den aha-upplevelsen vid ett tillfälle i mitt ridliv. Jag var på ett ridläger då ridläraren säger åt mig att böja armbågen (som vid tillfället var helt utsträckt i hopp om att hästen ska sänka huvet eller nåt, jag vet inte hur det började) Men GUD så fint hästen gick. På en gång! :D
Jag tror mycket hänger i att man faktiskt får en bättre hållning i kroppen för att man inte spänner armen.

Det som ger allra bäst form på min pålla är att göra en noggrann volt i skritt med hjälp av inner höft och inner skänkel (hästen måste vara på tygeln). När jag fått igenom en fin och ärlig böjning (böjd trots hängande innertygel), så behåller jag den formen in i nästa moment genom att bara vara mjuk och följsam i sits, hand och skänkel.

Många bra och allmänna tips i tråden :)

Något som jag använder mycket nu i uppvärmningen på min häst; flytta undan framdelen. Många hästar har lättare för att flytta undan rumpan, framdelen är det värre med. Gör t.ex. något steg som ska påminna om en vändning men vi vänder inte utan fortsätter framåt.

Det lossar åtminstone min häst oerhört mycket. Ju varmare han blir desto mer kan vi flytta och desto mer kommer han igenom i kroppen. Tycker det är bra att många också fokuserar på uppvärmningen :)

* Vänta in hästen, våga låta hästen hitta rätt i sin egen tid.
* Vara okej med att passet kan börja med bus - överskottsenergi som bara måste ut måste få komma ut först.
* Tänka på bakbenen i vändningarna, specielt att ytter bak skjuter på vändningen.
* Jag brukar tänka att jag håller tränsbettet i mina händer, tänker bort tyglarna. Då får jag direkt bättre och jämnare kontakt.
* Korrigera min egen kropp före jag funderar på att korrigera hästens.

jaha, då ska jag prova att inte böja armbågarna nästa gång jag rider! :)

Jag har en evighetsövning där jag får bra koll på hur mjuk och följsam min häst är för dagen. Jag rider diagonalsluta, direkt över till förvänd sluta, mjukövergång till öppna och sen en diagonalsluta åt andra hållet. Hästen ska ha samma böjning genom kroppen hela tiden. Tappar den böjningen lägger jag in en volt så vi hittar rätt form igen. Går att göra lättare eller svårare beroende på gångart och grad av böjning.

En annan övning som mjukar upp och stärker är att fatta galopp direkt ur skänkelvikning. Flyttar du för höger skänkel så fattar du höger galopp.

Vilken bra tråd! ^^

Mina "trix" är (fast det finns ju inga genvägar egentligen)

+ sitt rätt. andas.
+ Sålla bland hjälperna. Ta reda på vad jag vill innan jag börjar skicka massa signaler till hästen.
+ titta dit du ska och känn efter med kroppen vad som behöver göras
+ stilla elastisk lagom mjuk hand som möter upp själva ridningen som sker med skänklarna och sitsen.

Sen att genomföra det i praktiken... uj uj.

KL

Många bra råd.

Jag lägger till att inte krångla till det utan gå tillbaka till grunderna för den lodräta sitsen för den är väl utprövad och när vi vacklar där coh gör egna lösningar och fixar för mycket så hindrar vi hästen mer än tillåter den att arbeta.

En sån sak som handen tex. Man pratar om mjuk hand mm, men jag skulle vilja säga att en korrekt handställning och sen inget fixande är det viktigaste och det svåraste för de allra flesta.

Handen kan gärna ligga så nära hästens hals att man kan snudda med lillfingret mot halsen (för att påminna sej att inte lägga ner handen och inte föra ut den för långt åt någon sida. Särskilt viktigt att ytterhanden checkar av detta.
Tummarna vända mot varandra och armbågen tung och lätt böjd. Uppifrån ska vinkeln från armbågen mot handen bilda ett v där spetsen är händerna. :idea:

Sen ska de inte vara för långt ifrån varandra, utan hållas ungefär på samma ställe, lika långt från mankammen uppifrån sett, (inte gå över mankammen med någon hand:cool:) Samt på samma höjd. Armbågarna lätt böjda i samma vinkel och lika nära kroppen.

Om man har den grunden blir det svårt att sitta alltför snett, och att "rida med handen" och därigenom störa hästen i onödan. OM hästen slipper allt fixande som man som ryttare automatiskt tar till för att "rätta till", så kommer hästen mycket lättare att forma sej och även kunna balansera upp ryttaren och lyssna på övriga hjälper.

Nästa är att lära sig använda sina skänklar rätt, och liksidigt, det vanliga är att en skänkel är vagare och att ryttaren har sämre kontroll över den sidan öht. Handen börjar istället kompensera det skänkeln inte gör, osv och hästen är sned.

Kanske var för långt:angel: Men vikten av sånt här är så svårt att förklara i ord,:o

+ stilla elastisk lagom mjuk hand

Ja men det svåra är: VAD ÄR DET? Man behöver arbeta med det, det kommer inte av sig själv, inte om man verkligen vill separera handen från övriga hjälper. Det var det jobbet jag försökte förklara:laugh:

Jag tycker inte att man kan använda sig av hemligheter och knep till form!

Endast god ridning och làngsiktig träning enligt de klassiska principera ger en ärlig form med en häst som arbetar genom hela kroppen.

Vägen till en väll arbeted häst gàr genom ett válgjort arbete, skolning med hänsyn till hästens àlder, temperament, kroppsbyggnad samt andvändningsomràde.

massa nyttigt! vill hitta tillbaka...

Exakt! Det är galet svårt att förklara hur man får en bra inverkan med handen i sin ridning just för att det är så mycket känsla det handlar om.

Det handlar ju om att vara just stilla utan att bli stel
att hålla emot utan att dra eller spänna sig
att kunna vara elastisk och rörlig utan att tappa kontakten, glappa eller sitta och rådda med tyglarna.

Så bra att du kompletterade mitt försök till att förklara en bra hand ;)

Det stämmer självklart, fast ofta så vill ju vi ryttare en himla massa och då särskilt att hästen ska jobba i en så bra form som möjligt för att inte slita på hästen osv.
Och då tror jag det är lätt att man krånglar till det för sig och det kan vara skönt att rensa skallen med lite avskalade knep att tänka på! :)

KL*
Att kunna sitta på hästen utan att ge några hjälper alls... Det är var jag siktar på först och främst. När jag kan det kan jag rida utan att störa hästen med onödiga hjälper.

Liknande trådar

Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 364
Senast: ebel
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 865
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17