Hemligheter och Knep till Form!!

C

C_L

Tråden för alla knep knåp och små eller stora hemlisar ni använder er av för att forma hästen!

Berätta kortfattat om dina tips och trix, använd de du får i tråden och låt oss skapa en trevlig, gynnsam och lättsam diskussion hur det funkar för er att använda de tipsen som ramlar in!

Mitt trix:

Släpp efter på innerhanden och låt innerskänkeln göra allt jobb först innan innerhanden går in och fångar upp, flexibelt.

Reaktionen är fenomenal, ska bli kul att höra era reaktioner!

Vad är ditt tips?

:bow:

Sv: Hemligheter och Knep till Form!!

Att inte fuska med uppvärmningen. Rörelse löser. Jag har precis börjat rida på ridskola igen och där krävs det långt mer uppvärmning för att hästen ska ha en chans att kunna arbeta korrekt.

Gärna galopp i lätt sits, öka och minska, mjuka vändningar utan krav på annat än att hästen ökar, minskar och svänger på lätta hjälper.

precis som cl skriver så att lätta på innerhanden och kanske tom flytta undan ett par steg för innerskänkeln är kanon, det är både mjukgörande och främjar för att få hästen i rätt form. Och tempoväxlingar, små sådana tycker jag också är bra.

Att först se till att
a: Hästen är ordentligt uppvärmd i musklerna
b: Att låta hästen söka sig fram till handen och inte försöka "dra" den i form
c: erbjuda hästen ett jämt stöd i handen, en glappande tygel ger en orolig mun.
d:Att inte fokusera på var huvudet är utan se till att hästen jobbar med rygg och bakben först, då hamnar huvudet "rätt" automatiskt.
e:Många övergångar och tempoväxlingar för att få med bakdelen och få hästen att jobba just med ryggen.
f:Att rida med så små hjälper som möjligt:)

Jag är numera ridskoleryttare, och använder mig av i princip samma "knep" på samtliga hästar.
* ordentlig uppvärming.
* rid mycket tempoväxlingar, både inom samma gångart, men även växlingar om det finns möjlighet.
* inte glappa med tygeln, speciellt inte yttertygeln.
* använd ridbanan hela vägen, noggranna hörnpasseringar, ledande tygeltag och snabbt tillbaka.
* halvhalter

Är också ridskoleryttare och jag brukar rida med ungefär det här tänket:
* att hästen ska ta gas och broms ordentligt. många går lite med handbromsen i och behöver komma framåt för att lossna.
* att hästen tar sidförande skänkel.
* ställa och böja igenom på böjda spår, skänkelvikning, öppna.
* övergångar, framförallt skritt - trav och åt andra hållet. samt tempoväxlingar.
* rida ordentligt vägar, utnyttja hörnorna men inte bara rida fyrkant och volt utan lite andra vägar också.

Hmm..
* inte hålla kvar en hjälp för länge
* en korrekt sits är oerhört viktigt, följa med hästens rörelser (mina axlar som hästens bogar, mina höfter som hästens bakdel) och att framför allt sitta mitt på hästen!
* brukar tänka att jag rider hästen "ut mot yttertygeln" m.h.a. innerskänkeln, och erbjuder ett ordentligt stöd

och så självklart det viktigaste av allt: framåtbjudning!

Forma sitsen efter en häst som "redan går bra", så formar hästen om sig.

Väldigt kortfattat. På gränsen till obegripligt? :D

Jag är ridskoleryttare sedan många år.

1)
Har man ingen framårbjudning kan man inte heller gå vidare att göra någonting annat, oavsett vad det är man vill göra. Så där börjar jag min fokus. Tempoväxlingar brukar funka bra för att få hästen lyhörd för skänkeln, men det finns såklart massa annat man kan hitta på också.

2)
När jag nu har hästen lyhörd och framåt behövs den mjukas upp i sidorna.Det gör jag genom att rida på volt och låta hästen gå lite undanför innerskänkeln men ställd inåt. Meningen här är att man faktiskt ger efter på yttertygeln så att hästen får utrymme att böja sig ordentligt runt insidan. Detta gör jag tills hästen känns avslappnad och mjuk i båda varven och då kan jag börja fånga upp lite på yttertygeln så att hästen trampar rakt under sig istället för sidleds.

Vid det här laget går de flesta hästarna i en bra arbetsform tycker jag.

Mina tips är:

- "First, do no harm"
- "Keep it simple"
- "Calm, straight, forward"
- "All work and no play makes Jack a dull boy"
- Våga vänta på att hästen ska arbeta sig in i ramen
- Hjälptyglar är stjälptyglar

Vad många bra tips :)

Mitt viktigaste på unghästen är - lätta i handen vid motstånd. Inget går att lösa genom att ta mer eller hålla emot. Han är inte mao inriden för merparten av ponnyryttarna :mad:

Sitter det fast i munnen är det bakbenen som är fast. Släpp och ta igenom skänkeln.

Börjar händerna kännas starka är benen för svaga.

Rid den gångart du vill ha, t.ex. vid avbrott från galopp, bara sluta galoppera själv så följer hästen efter.

*kl*

Absolut viktigaste grunden är att hålla koll på yttersidan! Flytta gärna för innerskänkeln, men tappa aldrig kontroll på yttersidan. Tycker att det är mycket vanligt att ryttare är så koncentrerade på att få hästen "mjuk" i innersidan att hela yttersidan bara faller iväg.

Sen säger jag emot att man skä släppa handen om hästen trutar och stretar emot framåt. Då vill jag att ryttaren ska vara stark i bålen, klara av att sitta emot och hålla kvar till hästen ger efter, DÅ ska man släppa och ge efter. Förutsätter att ryttaren har ben på också.

Men alla ryttare fungerar olika och man måste våga prova sig fram och våga göra fel! Om man vågar prova lite allt möjligt hittar man till slut ett system som man gillar och som funkar för en själv:).

-Jag använder mycket av min egen kroppshållning för att vägleda hästen till den form jag vill ha den i.
-Att lösgöra först är a och o. När hästen är psykiskt och mentalt lösgjord är det lätt att forma den.
-Händerna är stilla, mjuka, genomsläppliga, stadiga och lyssnar. Är hästen böjd vill jag ha mer stöd i ytter. Det är vad som krävs, börjar jag pilla i inner eller dra i ytter eller joxa för mycket blir det bara falskt eller spänt.

KL

Vill bara tacka för att ni hängde på, :bow:

Ett stort steg framåt för alla här som inte går in och säger "Så kan man inte göra"

Utan helt enkelt bara skriver såhär är mitt tips:

Tack för det!

Fortsätt skriva!!

:laugh:

Forma sitsen efter en häst som "redan går bra", så formar hästen om sig.

Väldigt kortfattat. På gränsen till obegripligt? :D

Det skriver jag under på!

Lägg pussel! Börja med den första biten, lägg sedan till nästa och nästa. Försök inte få till allt på en gång.

Använd rörelser/övningar för att lösgöra/samla och inte hjälpgivning.

Ett till knep: Sitt inte och plåga er och hästen med att sitta ner i traven om hästen ändå inte jobbar hyfsat. Det är större sannolikhet att hästen kommer upp med ryggen om den får frihet för ryggen. Det gäller även övergångar, halter, piaff et c. Ta bort lite vikt från sittbenen, ni behöver inte ens lyfta skinkorna ur sadeln, bara omfördela vikten lite till lår och stigbyglar.

Och pssst, det finns en lodrät avlastningssits, man behöver inte huka framåt som en chimpans! ;)

Att känna hur stor skillnaden blir om jag INTE rätar ut ytterarmbågen vid ridning på böjt spår var en riktig aha-upplevelse.

Uppvärming är så otroligt viktigt vissa slarvar ofta med det.
jag värmer alltid upp länge jag börjar med att skritta på lång tygel ca 10min längre om det behövs.
kortar sedan tyglarna och gör lite halter för att känna hästen ordentligt,travar sedan på lite lösa tyglar och kortar efter hand skrittar sedan på korta tyglar och kör lite lösgörande i skritt detta tar ca 20-30min med min ena pålle då han bara varit igång ca 5månader och tar tid på sig att bli mjuk men det blir bättre och bättre...men som sagt uppvärming är a och o:)

Liknande trådar

Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 364
Senast: ebel
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 865
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17