Heltäckande boots

Hästen22

Trådstartare
Nu kommer snart vintern och med den snö, is och ojämnt underlag. Jag har funderat på att köpa barfotaboots från cavallo och ha på min hästs hovar då det är dåligt underlag. Även denna årstid för att kunna rida ordentligt på steniga grusvägar. Men går det att använda dessa boots på skodda hovar? Hur blir slitage och passform? Kan det skada hästen på något sätt? Ta av skorna är inte aktuellt.

Så du vill ha dem UTANPÅ järnskorna?

1. Det blir jäkligt högt!
2. Risk att hov+ sko inte får plats i booten i höjd, så de går att säkra adekvat så de inte åker av.

Denna kombo skulle jag kunna tänka mig i nån sorts nödläge, men absolut inte att rida med.

Om du ändå skor, och hästen är så öm, överväg att sko med sulor?

Cavallo har en modell för att använda till skodda hovar om jag inte minns fel. Utmärkt om man tex vill ha mer skydd som du nämner vid grusvägar men inte vill sko med sula 24/7.

Precis, hästen har inga problem alls med sina hovar. Men grus denna årstiden eller klampar på vintern som gör att broddarna inte tar (trots snösulor) har gjort att jag funderat på alternativ. Ska kolla upp det :) tack för tips.

Precis, hästen har inga problem alls med sina hovar. Men grus denna årstiden eller klampar på vintern som gör att broddarna inte tar (trots snösulor) har gjort att jag funderat på alternativ. Ska kolla upp det :) tack för tips.
Så vitt jag vet (och har kollat på Cavallos hemsida) så är ingen av deras boots gjorda för att hästen ska ha vanliga skor under. På förpackningen till mina Cavallo boots står det t.om. skrivet att hästen inte får vara skodd.. De har visserligen sulor och sånt också, men de är till för att ha inne i bootsen som extra skydd, inte för att man ska ha skor under. Jag har också svårt att tro att man skulle få på bootsen ordentligt med skor under, de kommer ju inte alls på rätt ställe då?

Vår ponny hade så dåliga hovar att vi fick dra framskorna och låta henne gå med cavallo hela sommaren. Nu är hon åter skodd inför broddsäsongen och hennes hovar har repat sig bra. Hon går med vanliga boots dygnet runt för att minska risken för tappskor. Hon får verkligen inte trampa av sig skorna då hovarna fortfarande är sköra. Därför har hon nu cavalloskorna utanpå de vanliga järnskorna när hon rids ut i skogen ca 2 dagar i veckan då hon blir taggad och hon flera gånger trampat av skor just vid skogsturer. Cavallo sitter kvar och skyddar helt från tappskor.
Hennes skor är använda dygnet runt i 3 månader så de passar väl på hennes hovar och har töjt sig lite, dom sitter bra även ovanpå skorna och varken häst eller skor har gått sönder. Är ca 2-3h/ vecka de används i alla gångarter på varierande underlag. Risken finns att de inte går att använde på barfotahovarna igen men det ska förhoppningsvis inte behövas mer.

Det kan ju vara värt ett försök om du hittat en storlek som passar bra på din hästs hovar. Vår ponny har iallafall inte tagit skada, vår hovis har godkänt det och tycker det ser ok ut.

Liknande trådar

Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
630
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
690
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilsen i sporten.
  • Vi som letar häst II
  • Fuxhingst