Helt utslagen av migrän

Lill76

Trådstartare
var jag i helgen.... jag låg HELA lördagen med fruktansvärda smärtor och kräkningar. Jag blev f-n rädd och trodde nästan jag skulle dö - stundtals kändes oxå döden som ett helt ok alternativ... Jag har hormonutlöst migrän och brukar kunna freda mig med att ta medicin i tid, men ibland misslyckas jag hejda det och då händer det här.
Känner mig helt urlakad och "bakis" idag också. Finns det någonting som kan stoppa sådanhär anfall? Jag är väl bekant med min migrän, men det här var något i hästväg och jag känner mig livrädd för att behöva uppleva det igen... :cry:
 
Man blir van :yuck: Ibland finns det inget annat att göra än att bita ihop och hålla ut. Vilken medicin har du? Kanske du behöver nåt annat att ta till i just såna fall? Injektion, nässpray eller liknande?
 
Något som också hjälper mig förutom medicin är att duscha länge, varm och låta vattnet spola över huvudet.
 
Jag har migrän, fastställt av läkare för många år sedan och jag har klassiska anfall och för mig så lindrar det med värme oavsett jag är i duschen eller lurar in huvudet i en filt.

Spänningshuvudvärk är en helt annan upplevelse och stresshuvudvärk ytterligare en tredje upplevelse.
 
Konstigt. Jag spyr garanterat om jag får varmt på mig. Pulsen ökar och det gör så ont att jag nästan svimmar. Kyla drar ihop kärlen och lindrar. Jag kan sitta i iskall dusch i mörkret ibland. Det hjälper lite.
 
Alla är inte lika vet du och reagerar heller inte likadant på samma saker.. I så fall skulle det bara finnas behov av en medicin för alla borde ju bli hjälpta av den?
 
Jag tänkte främst på vad som händer i hjärnan vid spänningshuvudvärk och migrän, och vad kyla och värme gör åt ihopdragna/utvidgade kärl.
 
Det är inte helt ovanligt, om än kanske inte vanligt för exakt varenda människa på jordklotet att migrän har ett stadium när blodkärlen drar ihop sig = värme lindrar

Jag har som sagt av läkare fastställda klassiska migränanfall och vet faktiskt som lindrar för mig, så att få det ifrågasatt gång på gång och påpekat att det måste vara nått och hintar om att jag inte vet vad värme/kyla har för effekt är lite... Intressant
 
Finns det någonting som kan stoppa sådanhär anfall? Jag är väl bekant med min migrän, men det här var något i hästväg och jag känner mig livrädd för att behöva uppleva det igen... :cry:

Ja, det finns en möjlighet. Migränyoga kan hjälpa. Jag har träffat en som blev hjälpt av det och hon hade just hormonell migrän som dessutom var ärftlig och låg i släkten. Det är en av de svåraste lägena och hon fick rådet att inte hoppas för mycket. Det gick över förväntan och hon var helt lyrisk när hon berättade om framgången för mig. Migränattacker är inte längre en del i hennes liv. Numera räcker det med att hon gör yogan några gånger i veckan så håller hon migränen på avstånd.
 
Men hjälp vad arg du blir. Allra oftast då nån säger att värme är bra för migrän så har de inte migrän. Jag har aldrig sagt att du har fel, men att det är ovanligt.
 
Jag har sumatriptan. Skulle kanske försöka ha några doser nässpray hemma...
Om sumatriptan inte hjälper i tablettform så hjälper troligen inte nässprej heller. Hela den där medicingruppen är triptaner.

"Migränyoga" hjälper möjligen om det är stress och spänningar som triggar din migrän. Då kan vilken form som helst av avslappning fungera.
 
Om sumatriptan inte hjälper i tablettform så hjälper troligen inte nässprej heller. Hela den där medicingruppen är triptaner.

"Migränyoga" hjälper möjligen om det är stress och spänningar som triggar din migrän. Då kan vilken form som helst av avslappning fungera.
Jo det är klart - men jag vet inte hur mycket medicin jag fick i mig denna gång, eftersom jag kräktes så ofta... :yuck: I vanliga fall får jag bra hjälp av sumatriptan om jag bara hinner ta dom innan migränen bryter ut. Men nu vaknade jag med skiten....
 
Jo det är klart - men jag vet inte hur mycket medicin jag fick i mig denna gång, eftersom jag kräktes så ofta... :yuck: I vanliga fall får jag bra hjälp av sumatriptan om jag bara hinner ta dom innan migränen bryter ut. Men nu vaknade jag med skiten....
Ja, i sådana lägen är förstås både nässprej och suppar/stolpiller bättre.
 
Om sumatriptan inte hjälper i tablettform så hjälper troligen inte nässprej heller. Hela den där medicingruppen är triptaner.

"Migränyoga" hjälper möjligen om det är stress och spänningar som triggar din migrän. Då kan vilken form som helst av avslappning fungera.

Stress är en trolig orsak till min migrän, nu håller vi som mest på att renovera o flytta till ett nyinköpt hus. Roligt men mycket.... Andra saker är ägglossning, mens o all form av alkohol. Vissa saker kan man ju undvika. Men när stress och ägglossning sammanfaller kan det bli en sån här krasch... :arghh:
 
Stress är en trolig orsak till min migrän, nu håller vi som mest på att renovera o flytta till ett nyinköpt hus. Roligt men mycket.... Andra saker är ägglossning, mens o all form av alkohol. Vissa saker kan man ju undvika. Men när stress och ägglossning sammanfaller kan det bli en sån här krasch... :arghh:
Och så mår du pyton på jobbet ... Då är det ju skitlätt, må bättre! (OBS, ironi ...)

Jag känner igen det du beskriver från andras berättelser. EN migräntrigger klarar de utan att bli dåliga, men när två råkar sammanfalla i tid så utlöses attacken.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Givetvis har jag ett annat nick, de som känner igen mig behöver inte outa mig här. Jag har en helt fruktansvärd arbetssituation...
Svar
13
· Visningar
1 778
Senast: napoleon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp