Helt plötligt andfådd?

Min häst har fram tills ett par veckor sedan haft bra kondition, sen kom en spänning i länden som varade ett par dagar och hon hade väldigt svårt för att fatta galopp. Men det har gått över nu tack vare massage och mkt tömkörning.
Men nu så blir hon väldigt flåsig av ett tidigare normalt pass. Skrittas fram i ca 20 min jobbas i flera olika sidvärtsrörelser osv. Sedan trav på volt där det endast för tillfället krävs en jämn fart och att hon söker sig nedåt.

Sedan när det är dags för galopparbetet där hon för övrigt går mycket bra så andas hon väldigt tungt, flåsar en del i pauserna och andas tungt sen igen i galoppen. Verkar som om hon aldrig kommer in i andra andningen.

Är något av en hosthäst tidigare och har nu börjat hosta ngt i uppvärmningen igen, inget i stallet utan endast vid motion. Har inte hostat på minst 1,5 år innan detta. Har stått i samma stall i ett år.

Någon som har erfarenheter av detta? Eller några tips på vad som kan hjälpa eller vara fel?

Sv: Helt plötligt andfådd?

Det kan vara ett virus eller inefektion t ex. Låt henne vila tills du kollat upp henne, annars finns risken för hjärtmuskelpåverkan om du har otur.

Haft en som fick ngn form av virus, märktes enbart på att han började 'häva' vid ansträngning, väldigt lite ansträngning. Blodprov visade tecken på virusinfektion. Behandlingen var vila i hage, tog ett bra tag efter blodvärdena var normala innan han slutade häva.

En annan fick en infektion/inflammation (minns aldrig) i svalget som unghäst. Märkte det bara på att hon 'snorklade' i galoppen. Ork etc bra, men missljud i galoppen. Satte på pulsmätare och den avslöjade ju att pulsen stack på tok för högt redan i trav. Blodprov u.a. varvid man gick ner med kamera för att kolla luftvägarna iom att hon var dammkänslig (dock ingen hosta), och då upptäckte man en kraftig svalginf. Även där vila, 6 - 8 veckor i hagen.

Men det poängterades i båda fallen hur viktigt det var med vila, och bra jag 'sökt direkt', för om man fortsätter träna dem så är risken man får otäcka följdproblem, och i värsta fall hjärtpåverkan.

Så kolla upp henne med blodprov och gå ner med kamera skulle jag göra om det vore min.

Liknande trådar

Hästvård Jag vill bolla lite med er som har eller har haft en häst med problem med luftvägarna. Eller bara på något sätt har erfarenhet eller...
Svar
6
· Visningar
1 266
Senast: Miikan89
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat