Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

B

bestatjejen

Min häst går inte att få tag på i hagen, spelar ingen roll vad vi gör.. Vi har försökt allt, locka med favoritgodiset, ta ut alla hästar ur hagen, grimman på, ALLT! Vi river vårat hår :confused:. Snälla kom med tips och era erfarenheter!
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

så du får aldrig tag på hästen? hm :/
gissar på att det är en ny häst?
vad händer ifall någon annan går fram till hästen?
har du testat att trötta ut den genom att sakta gå efter den i hagen?
testat att ta ut alla hästar, gått in i hagen, satt dig på marken å väntat?
finns rätt mycket desperata knep :P
och ifall du får tag på hästen, ge den godis och ta in den i boxen och ge den massa mat!! varje gång!! för då kopplar den dig med mat och då blir det possitivt.
lycka till! /annelie
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Låna "Förstå din häst" av Henry Blake på bibblan, och gör precis som han skriver (vad gäller att fånga ovilliga hästar alltså, han har en del andra tips som är lite väl hisnande för att de ska vara lämpliga att prova). Helt oslagbar metod!
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Hmm ny häst... Ja man skulle kunna tro det men jag har haft honom i 16 år.. Fniss, han har haft dom här tendenserna fler ggr men då har det handlat om nån vecka eller så. Man har kunnat lurat honom med morot.. Men nu har det gått flera månader och läget är värre nu..
Det är mest min halvfodervärd som rider honom och det är liksom hon som har problemet..
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Ska omedelbart gå till bibblan! Tack för rådet..
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Låna "Förstå din häst" av Henry Blake på bibblan, och gör precis som han skriver (vad gäller att fånga ovilliga hästar alltså, han har en del andra tips som är lite väl hisnande för att de ska vara lämpliga att prova). Helt oslagbar metod!

Kan du inte förklara vad han skriver, vore intressant!


Jag föreslår att du NH-tränar med din häst.
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Det går, helt kortfattat, ut på att visa hästen att människan är envisast. Givetvis på ett lugnt och sansat sätt utan våld eller mutor.
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Tror du att hästen kopplar infångning med arbete? De flesta hästar vill ju hellre vara kvar i hagen än att arbeta, och det kan man ju förstå. De lär sig det rätt fort! Lär hästen att när du kommer så är det possitivt och gå ut i hagen ibland och bara klappa, ge något godis eller bara sitt där ute och prata med hästen. Då kommer den säkert bli lite mer intresserad av dig nästa gång du kommer! :)
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

jag kan en bra nh-övning som funkade på min häst.
Man ska hellst göra det här i en rundcorall eller i alla fall mindre utrymme.

Man börjar med att fösa iväg hästen. Driv den runt i galopp, tvinga den att byta varv till och från.
Vill den sakta av så driv på den.

Sedan böjer du dig lite ner, sträcker ut handen och om du har ett kommando tex "whoo" för stanna.

Fortsätter hästen springa så driv på den och tvinga den att byta håll. När hästen väljer att springa så ska det vara "det jobbiga valet" och den ska inte få springa vart den vill.

Sedan provar du igen, gör dig liten och inbjudande, sträck ut ena handen och "whoo"...

Hästen kan nu välja;

1: Springa vidare, då är det bara att driva på den

2: Stanna och komma till dig (det är det vi är ute efter)

3: Stanna för att vila men tänker inte komma till dig. Händer detta när du står "hopkrupen" så prova att gå så mot hästen. Så fort hästen tittar på dig så stannar du och ev tar nåt steg bakåt. Du ska göra dig intressant för hästen. Så fort hästen tar blicken från dig så går du närmare igen. Påkalla hästens uppmärksamhet med små ljud eller så kan man också göra.
När hästen har tittat på dig en stund och du står stilla så prova att gå närmare; Nu kommer hästen antagligen att stanna där den står eller börja gå iväg. Går den iväg så reser du enkelt på dig och driver på den.
Stannar den så gå fram till den, fortfarande lite hopkrupen, sträck fram en hand och ge hästen en chans att hälsa på dig. Res dig upp försiktigt och se vad som händer.

Står hästen kvar så kan du prova att gå lite och hästen borde följa efter dig nu.


Detta funkade på min häst som var riktigt svår att fånga. Första gången vi gjorde övningen tog det två timmar (hade ut en proffessionell nh-tränare). En vecka senare kom han igen och då tog det inte ens en minut innan hästen kom till honom när han sa whoo, sträckte ut handen och kröp ihop lite. Hästen följde honom som en hund efter det också!


VARFÖR denna metod? (jag tycker själv det är viktigt att få reda på varför man gör något med sin häst).

En vildhäst som inte uppför sig i flocken är en fara för hela flocken. Då driver ledarhästen iväg den. Och även den dummaste ;) hästen förstår att ensam klarar man sig inte i vildmarken. Så när ledaren erbjuder (man kryper ihop och sträcker ut en hand kan liknas vid sänka huvudet och sträcka fram det hos en häst) hästen att komma tillbaka till sig så accepterar oftast den hästen det och följer ledaren sedan.

Så har jag fått lära mig och det funkade på min häst i alla fall.
Att man ska vara på mindre utrymme och göra detta är kanske mest för sin egen skull så man inte behöver springa livet ur sig hehe.
Men vi gjorde detta på en vanlig ridbana därför det tog så lång tid för oss med... Men efter det så gör jag den här övningen då och då, en hel del innan sommarbetet också för då kan han vara svårfångad min häst.

När jag sedan är i hagen och hästen går ifrån mig så driver jag på honom och då brukar han komma direkt när jag erbjuder det för han vet att han får springa tills han kommer till mig annars (även om jag inte tänkt springa omkring flera timmar i en stooor sommarhage och jaga runt på honom, det vet ju inte han ;) )


Och som någon ovan skrev; När du tar in hästen från hagen, rid inte bara då. Åk dit och fånga den, led den fram till grinden. Släpp den sedan! Vilken chock för hästen! :D
Eller ge den ett äpple, ta in och rykta, låta beta utanför staketet osv... inte bara arbete så fort man ska in från hagen =)
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Hej.
Jag har kompisar som har haft samma problem som dej TS. Jag har hjälpt dom och använt mig av samma metod varje gång och har funkat på varenda häst. För det första tänker jag aldrig "fånga", utan - ja nu ska jag hämta min polare i hagen så vi kan ha kul tillsammans en stund. Det kanske låter fånigt att hänga upp sig över ett ord, men det gör ganska mycket...
Det handlar egentligen bara om att vara envisare än hästen. Nu har du inte förklarat vad hästen gör när du försöker hämta den men antar att den går ifrån dig? Okey - då får han gå ifrån dig - men på dina villkor. Idén är att göra det jobbigare för hästen att gå ifrån dig än att bara följa med dig ut ur hagen.
Så när hästen går ifrån dig följer du efter, du får inte tränga dig på så hästen börjar springa, du skall hålla ett tempo i skritt. Ibland väljer hästen att stanna för att beta lite, men då driver du. Om hästen skulle stanna och titta på dig nyfiket då stannar du och tar ett steg tillbaka och kan krypa ihop lite och göra dig intressant, du bjuder in hästen. Om den inte kommer utan står där rakt upp och ner så kan du försöka gå fram lugnt och stilla. Om den låter dig komma fram utan att börja gå så har du lyckats. Detta kan ta alltifrån 10-50 min. Men när man lyckats en gång är det guld värt. Nästa dag kanske det tar 20 min, dagen efter det kanske hästen kommer till dig frivilligt.
Jag kommer ihåg ett dominant sto, henne fick vi följa efter i 2 timmar, men efter det hade ägaren inte problem med henne igen. Detta problemet började när folk mutade hästarna med mat.
Lycka till!
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

för då kopplar den dig med mat och då blir det possitivt.
lycka till! /annelie


Är det verkligen posetivt om hästen kopplar sin ledare, bästa vän och ryttare med mat? Tänk den dagen då hästen inte får maten när den kommer in.. :confused:

Bara en undran..
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Är det verkligen posetivt om hästen kopplar sin ledare, bästa vän och ryttare med mat? Tänk den dagen då hästen inte får maten när den kommer in.. :confused:

Bara en undran..

det är ofta så problemen uppstår, att folk börjar locka med mat, och istället för att det blir lättare - blir de svårare i längden. problemet försvinner inte, att locka med mat är bara en genväg. Ingen långsiktig lösning.
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Det var det jag tänkte på. - Hästar ger ju inte varandra mat som belöning eller som en kärleksgåva.

När min häst var svårfångad i hagen gick jag till min NH-tränare och bad om hjälp. Hon bad mig gå mot hästen med handen utsträckt och koncentrerad på en punkt (tex hästens manke). Jag skulle aldrig flytta handen fårn punkten, utan gå emot hästen med tanken att få lägga handen på hästens manke. När hästen tillslut står stilla och låter mig nudda hennes manke med handen så kliar jag henne, berömmer och går iväg igen. Gör man såhär några gånger så står tillslut hästen stilla när man ska ta den.
Nu kommer min häst till mig så fort jag visslar, ropar hennes namn eller ibland tillcoh med när jag går in i hagen. :love:
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Jag håller med svea. Står mycket i Henry Blakes böcker om hur han har löst problem men han kan även komma med en teori om hur de har uppstått.

De gånger min ponny var svårfångad lät jag grimman sitta kvar när den väl har kommit på. Sedan testade jag en annan grej nämligen att när jag väl fick på den tog jag av den och upprepade detta tills det inte var något problem att få på grimman. Sedan kunde jag bara gå in i hagen, hälsa på henne och sätta på grimman, ta av den igen och gå därifrån.

Något jag tycker är viktigt är att inte bli förknippad med jobb varje gång. En idé kan kanske vara att bara gå ut och hälsa på hästen utan något krav från din sida. Du kan även promenera med hästen, tömköra ute i naturen, gå ut på någon äng och njuta av det fina vädret. Som sagt, bara vara med hästen utan något krav
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Så gör jag med om hästarna inte vill komma och det funkar perfekt.:)
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Hej.
Jag har kompisar som har haft samma problem som dej TS. Jag har hjälpt dom och använt mig av samma metod varje gång och har funkat på varenda häst. För det första tänker jag aldrig "fånga", utan - ja nu ska jag hämta min polare i hagen så vi kan ha kul tillsammans en stund. Det kanske låter fånigt att hänga upp sig över ett ord, men det gör ganska mycket...
Det handlar egentligen bara om att vara envisare än hästen. Nu har du inte förklarat vad hästen gör när du försöker hämta den men antar att den går ifrån dig? Okey - då får han gå ifrån dig - men på dina villkor. Idén är att göra det jobbigare för hästen att gå ifrån dig än att bara följa med dig ut ur hagen.
Så när hästen går ifrån dig följer du efter, du får inte tränga dig på så hästen börjar springa, du skall hålla ett tempo i skritt. Ibland väljer hästen att stanna för att beta lite, men då driver du. Om hästen skulle stanna och titta på dig nyfiket då stannar du och tar ett steg tillbaka och kan krypa ihop lite och göra dig intressant, du bjuder in hästen. Om den inte kommer utan står där rakt upp och ner så kan du försöka gå fram lugnt och stilla. Om den låter dig komma fram utan att börja gå så har du lyckats. Detta kan ta alltifrån 10-50 min. Men när man lyckats en gång är det guld värt. Nästa dag kanske det tar 20 min, dagen efter det kanske hästen kommer till dig frivilligt.
Jag kommer ihåg ett dominant sto, henne fick vi följa efter i 2 timmar, men efter det hade ägaren inte problem med henne igen. Detta problemet började när folk mutade hästarna med mat.
Lycka till!
Likt det sättet jag gjort i alla år. Det gäller att ha gott om tid och tålamod. En häst jag aldrig glömmer är en stor rädd ardennermärr. De hade fått föst in henne i transporten. Gick lugnt efter henne i över 2 timmar och när hon stannade och "tittade" på mig så backade jag undan lite. Till slut så kunde jag klappa henne och hon stod lugnt och stilla. Då backade jag och avslutade. Gick och åt lite mat och gjorde om samma sak och nu tog det bara lite över 30 min.

Efter en vecka var det bara att ta henne.
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Likt det sättet jag gjort i alla år. Det gäller att ha gott om tid och tålamod. En häst jag aldrig glömmer är en stor rädd ardennermärr. De hade fått föst in henne i transporten. Gick lugnt efter henne i över 2 timmar och när hon stannade och "tittade" på mig så backade jag undan lite. Till slut så kunde jag klappa henne och hon stod lugnt och stilla. Då backade jag och avslutade. Gick och åt lite mat och gjorde om samma sak och nu tog det bara lite över 30 min.

Efter en vecka var det bara att ta henne.

va roligt att höra! de e allti kul att höra att de löser sig för folk!! på ett harmoniskt sätt..*
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

håller me seabaz, jag jobbade på ett försäljningsstall för många år sen o då fick vi in ett litet sto som inte litade på någon o d var bara just d som du beskriver som funkar, det är juh så hästar gör med varandra. lycka till!!
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Tror du att hästen kopplar infångning med arbete? De flesta hästar vill ju hellre vara kvar i hagen än att arbeta, och det kan man ju förstå.

Det beror väl på hur arbetet ser ut?
Våra två kommer och ställer sig vid grinden i hagen när vi kommer ut med sadlarna - de är jätteglada över att få arbeta ;)

Immer
 
Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!

Mitt sto behöver jag bara sätta mig på huk så kommer hon.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 224
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 337
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
595
Senast: Funderarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp