Ja det är jättesvårt eftersom det var i ett sammanhang då tränaren när jag satt på min häst fick mig att SE hur jag förhöll min kropp till min hästs för första gången. Men jag kan ju alltid försöka... För hästar och ryttare med liknande problem kan det kanske vara till någon hjälp.
Min häst är alltså oliksidig på liknande sätt som Carmenzita beskriver sin i den här tråden: Hon bär mer med hö bak och vill inte sätta vä bak in under kroppen. Hon sänker då ryggen på vä sida eftersom hon inte kan bära över ryggen lika bra på den sida som bakbenet inte bär bra. Hon vill gå lite urskålad i vänster sida på rakt spår. Hon skjuter över mig på sin vänstra sida, ibland med sadel och allt!
Jag är högerhänt och högerfotad, jag bär alltså också med höger bak
Man kan testa det genom att kliva ned från en stol och se vilken fot man landar på. Jag är alltså starkare och har mer precision i hö sida, och viker mig lätt i midjan åt höger (men även lite åt vänster, tyvärr).
Innan vi började jobba med 'sidledsproblemen', så hade vi jobbat men sitsen i längsled. Alla andra ridlärare som jag ridit för har försökt få mig i bättre hållning genom instruktionen 'sträck på dig och titta upp', vilket har lätt till att jag tryckt fram bröstet genom att föra ihop skulderbladen, och då kommer ryggen lite längre bak i förhållande till bäckenet, och slappnar man av i korsryggen ifrån det läget så vinklas bäckenet bakåt och man hamnar i belastningssits.
Istället började vi med att få bäckenet rakt (neutralt) genom att föra bak benen så långt att man bekvämt skulle landa på fötterna om hästen trollades bort under en. Man hamnar då med tyngden på hela skrevet, sittbenen och insidan av låren. Man får också en tydlig känsla av att framsidan av låren blir längre. När man skrittar hästen känner man att sittbenen inte längre bara glider fram och tillbaka i längsled, utan att hästens rygg vickar ens bäcken från sida till sida. Jag fick samtidigt länga lädren tre hål, från vad jag upplevde som redan ganska långa läder. I början tappade jag stigbyglarna ofta i traven, men det är alltså så att då har jag vinklat bak bäckenet i belastningssits och framsidan av låren blir kortare. Sedan fick jag 'ta fram ryggen mellan axlarna' istället för som tidigare dra bak axlarna. I början kände jag mig som om jag skulle stå på näsan, jag var helt säker på att jag satt framåtlutad! Men det var så det kändes att vara rak... Det är denna hållning som jag ibland tränar framför spegeln, för att få visuell bekräftelse så att jag lär in rätt känsla av 'rak'.
Vad gäller snedhet i sidled så visade mig tränaren också hur jag skulle använda hästens kropp som referens för min egen visuellt, eftersom man inte känner att man är sned när man har 28 års vana att sitta till häst på det viset. Hon visade att jag i hö varv 'red två olika hästar' med mitt bäcken och mitt axelparti. Jag sköt alltså in mina axlar nästan en dm åt höger utan att känna det. Jag sänkte inte inner axel utan försatte min ryggrad i s-form på samma sätt som min häst gör!!!!! Jag fick alltså göra halt och korrigera in mig efter hästen(bäckenet lite åt hö, axlarna mycket åt vä). I början kändes det som att jag skulle falla åt vänster, och gled tillbaka i min invanda snedhet så fort hästen började röra sig. Då fick jag stanna kanske 4 ggr per varv och korrigera mig: flytta tillbaks mina axlar tills jag var mitt över hästens manke. I början behövde jag mycket hjälp för att bli rak eftersom det kändes snett, men man får försöka memorera känslan, och hitta visuella hållpunkter.
I vänster varv viker jag mig inte lika mycket, men även när jag viker mig i midjan åt vänster så skjuter jag axlarna lite åt höger och tar på så sätt händerna med mig så att inner hand blir trängande och ytter ledande. Här räcker det dock att jag tänker att vrida axelpartiet mot färdriktningen, så rättar de konstiga ryggkurvorna till sig. En intressant sak är att ALLA tränare jag ridit för tidigare har påpekat att jag sticker ut min vä armbåge, och lagt JÄTTEMYCKET vikt vid att korrigera det, som uppenbart är ett följdproblem...
I helgen hoppade jag för första gången på lääääänge, och upptäckte till min glädje att jag kan ta den nya sitsen med mig till de kortare lädren både i trav under lättridning och fältsits galopp
I fältsits i trav är jag fortfarande en pinsamt putande ankstjärt
Oj! jag höll på att glömma en viktig sak! Innan denna kurs så sköt min häst alltså över (sin väl sittande)sadeln upp till 6-7 cm åt vä så fort hon inte gick på lång tygel. De senaste 6 månaderna har den hamnat snett sådär en 4-5 ggr totalt, alltid i samband med att jag försöker göra något nytt eller jobbigt där vi blir lite spända.