*tar en svarsknapp*
Nu har jag äntligen fått tillbaka mitt internet, och kan svara på diskussionen om "handen över manken".
Det är helt enkelt en kombination av skolning av ryttarens hand och av hästens lydnad av tygeltryck mot halsen.
Ber jag en "färsk" ryttare att lägga tygeln mot halsen kommer dom i dom flesta fall lägga sig till med en vana att korsa händerna eller hitta på andra hyss.
Jag lär dom att styra sin häst -obs STYRA- genom att vrida sitt överliv, sitta på det inre bakbenet och med blicken visa hästen till vilken punkt dom skall. I denna rörelse SKA händerna fortfarande befinna sig framför naveln, vilket innebär att INNAN hästen blivit införstådd och lyhörd kommer händerna att passera manken. Målet är att efter ett litet tag skall hästen följa med MELLAN händerna, dvs följa rörelsen och händerna kommer inte längre att passera manken.
Ett enkelt och effektivt sätt att förbereda ryttaren på ridning på en hand - två händer beter sig som en - och att lära hästen vad man vill, när man kommit så långt att hästen följer rörelsen, DÅ läggs förstärkning till för att få med diverse bogar, men inte förräns hästen förstår vad detta tygeltag betyder. En sak i taget.