Helt nedslitna skor på bara några veckor

Novisis

Trådstartare
Min häst sliter skor något så grymt. Det har gått 5 veckor sedan hon blev skodd sist och skorna är redan helt nedslitna. Enligt hovslagaren sliter hon dem på ett bra sätt, dvs det beror inte på att hon går fel eller så. Men finns det några skor som är hållbarare än andra, som inte slits lika fort?

/snart ruinerad Novisis :mad:

Vissa hästar och inte få, behöver 5 veckors intervaller på skoning, så är det ibland, ffa beroende på vilka underlag och vilken belastning de rids på.

Min häst slet också onormalt mycket så hovslagaren satte på tjockare skor. Jag visste inte ens att det fanns. De tidigare hovslagarna skodde henne med 6 veckors intervall (då var det på gränsen att det gick för hovens skull men skorna blev för ned slitna). Min tredje hovslagare jag anlitade satte på tjockare skor och nu skos hon med 7-8 veckors intervall. Antingen så är hovlagarna så outbildade att dom inte visste om de tjockare eller så ville de tjäna mer pengar (jag tror mer på det sist nämnda).

Min häst slet också onormalt mycket så hovslagaren satte på tjockare skor. Jag visste inte ens att det fanns. De tidigare hovslagarna skodde henne med 6 veckors intervall (då var det på gränsen att det gick för hovens skull men skorna blev för ned slitna). Min tredje hovslagare jag anlitade satte på tjockare skor och nu skos hon med 7-8 veckors intervall. Antingen så är hovlagarna så outbildade att dom inte visste om de tjockare eller så ville de tjäna mer pengar (jag tror mer på det sist nämnda).

Fast tjockare skor betyder tyngre skor, och det är inte alltid av flera anledningar man vill lägga på såna just därför. Så innan man idiotförklarar hovslagare eller anklagar dem för att vilja sko sig pengamässigt på kunder bör man kanske fundera lite. 5 eller 6 veckor är inte ovanligt öht sommartid på ridhästar utifrån individ och går de på hårt underlag och sliter mkt under arbete osv så kan man i flera fall få räkna med 4-5 veckor.

Fast tjockare skor betyder tyngre skor, och det är inte alltid av flera anledningar man vill lägga på såna just därför. Så innan man idiotförklarar hovslagare eller anklagar dem för att vilja sko sig pengamässigt på kunder bör man kanske fundera lite. 5 eller 6 veckor är inte ovanligt öht sommartid på ridhästar utifrån individ och går de på hårt underlag och sliter mkt under arbete osv så kan man i flera fall få räkna med 4-5 veckor.
Konstigt då att en tredje hovslagare slänger på dom och knappt behöver tänka på det och tycker det är konstigt att de andra inte gjort det. Tro du att alla människor är godhjärtade, men verkligheten är inte sådan. Har ju dessutom inte hängt ut någon? Så du behöver inte reagera så kraftigt.

Kan ju tillägga att detta inte bara var sommartid. Detta skedde hela tiden året runt. Vet du varför hovarna växer mer på sommaren öht?

. jag har inte reagerat kraftigt på ngt sätt utan addresserat ditt inlägg @Humlisen där du utryckligen utgår från att hovslagarna vill sko sig och tjäna pengar. Det låter jättemärkligt. Så mycket pengar tjänar de inte i sig på att ha tätare skointervall ;) Däremot borde ju dina 2 hovslagare konkret kunnat motivera varför din häst sliter så mycket - har du svar och kan delge i tråden om vad teorin är? du har inte svarat på min undran vilka underlag hästen arbetar /vistas på osv. Varför rent allmänt, är du inne på tredje hovslagaren ang. samma problem osv? eller allmänt vad är motiveringen i grunden att byta hovslagare osv?

Som sagt finns det anledningar att man inte vill lägga på bara tjockare skor för att de ska slitas mindre, då tjockare och tyngre skor påverkar hästarna på olika sätt i rörelse, belastning osv. Var har jag skrivit öht att du skulle hängt ut ngn? Jag förstår verkligen inte din reaktion, läs gärna mitt svar igen.

Min häst har också tjockare skor eftersom underlagen (grusvägar, gruspaddock) vi normalt rider på sliter mycket. Hästen behöver verkas ca var 7 vecka vintertid och ibland något tätare sommartid så då anpassas tjockleken på skorna så att de håller däremellan.

jag har inte reagerat kraftigt på ngt sätt utan addreserat ditt inlägg @Humlisen där du utryckligen utgår från att hovslagarna vill sko sig och tjäna pengar. Det låter jättemärkligt. Så mycket pengar tjänar de inte i sig på att ha tätare skointervall ;) Däremot borde ju dina 2 hovslagare konkret kunnat motivera varför din häst sliter så mycket - har du svar och kan delge i tråden om vad teorin är? du har inte svarat på min undran vilka underlag hästen arbetar /vistas på osv.

Som sagt finns det anledningar att man inte vill lägga på bara tjockare skor för att de ska slitas mindre, då tjockare och tyngre skor påverkar hästarna på olika sätt i rörelse osv. Var har jag skrivit öht att du skulle hängt ut ngn? Jag förstår verkligen inte din reaktion, läs gärna mitt svar igen.
Som sagt. Hästen slet skorna oavsett vilken tid på året det var. Alltså kunde det vara mjukt underlag, hårt under lagt, det spelade ingen roll. En teori min hovslagare jag har nu är att gruset i hagarna hon går i (eller gick i, har flyttat henne) slet mycket på skorna, men samtidigt fick dom bara vara ute ca 3 timmar om dagen. Hon gick mycket i ridhus med väldigt mjukt underlag, ändå slets dom. Hon rörde sig inte så mycket, ingen fuktig gräshage att gå i så hovarna växte inte speciellt mycket. När jag nu flyttade henne till att annat ställe där hon var ute dygnet runt och gräshage tog det ca 5 veckor sedan behövdes hon sko, inte för att skorna var slitna utan för att hovarna vuxit fruktansvärt mycket.

Så jo jag tror att tidigare hovslagare skott för pengarna. Inte för hästens skull.

En häst vars hovar inte växer mycket på rör sig inte så mycket heller alltså borde inte skorna slitas (om det inte är så att man rider på asfalt eller annat hårt underlag) och efter som hovarna inte växer så mycket varför ska man sko den med tätare intervall för att skorna blir slitna? Sätt på tjockare skor så att hoven för en chans att återhämta sig mellan skoningarna istället.

du skriver ju att din häst behövdes skos efter 5 veckor @Humlisen utan att det berodde på skorna? då finns det väl inget att anmärka på att hästen behöver skos med täta intervaller som har att göra med att någon hovslagare skulle vilja tjäna pengar på dig öht? som sagt - väldigt många hästar behöver skos var 5-6 vecka, vissa året runt dels beroende på vilka underlag de vistas på , coh dels hur individer fungerar osv.
att gå ute 3 timmar per dag och sen bara ridas på mjukt underlag inomhus i ridhuset osv, låter väldigt märkligt i sammanhanget men utifrån det så tydligen sliter din häst väldigt mycket på sina skor, och då återigen undrar jag varför, för jag antar att den skotts med järnskor 8 mm som normala ridhästar gör? sen kan man lägga på 10 mm om de sliter mkt men som sagt, då ska det ju vara motiverat osv eftersom det även påverkar hästen som redovisat tidigare och vissa individer utifrån det vill man inte ha tyngre skor på.

jag förstår inte din sista paragraf öht? varför postar du här om du tycker att din teori och ditt sätt stämmer punkt slut? Det är ju det du skriver i sista paragrafen så varför du frågar öht förstår jag utifrån det inte? varför skulle en hov beöva återhämta sig för att skointervallerna är 5-6 veckor??? vad är det hoven ska återhämta sig från?

Innan hon flyttade behövde hon inte skos var 5 vecka vilket hon inte behöver nu heller. Det var bara när jag flyttade henne så fick väl hovarna sig en chock och började växa för att hon fick gå ute dygnet runt i en fuktig gräshage, tidigare gick hon i en liten grus ruta och rörde inte på sig så mycket så hovarna växte inte så mycket. Sedan blev det normalt igen eller vad man ska säga och hon skos nu var 7-8 vecka.

När hon skoddes med 6 veckors så var det egentligen för kort tid mellan skoningarna. Vilket jag redan förklarat. Det var som så att hon slet skorna, hovarna hann inte växa som dom skulle hon hade för små hovar. Min nuvarande hovslagare har kunnat sätta på henne 1,5 nummer större skor (med modifikation då) för att hennes hovar inte fick växa som dom skulle vilket dom får göra nu med tjockare skor.

Givetvis har underlaget stor inverkan på slitaget om nu hästen sliter skorna ganska j'ämnt. Inga stora rörelsestörningar.
Är hästen stor o tung sker förstås ett större slitage.

Jag skulle tippa att det finns skor i olika järnblandningar (gods) som håller olika länge.
hovisar borde veta om ngt märke håller bättre än andra utan att lägga på en tjockare o tyngre sko.
Å andra sidan blir nog en tjock sko tunnare (normaltjock) ganska snabbt om den är av samma materiel.
Kruxet är väl att sömmen inte längre håller skon fast på samma sätt när skallen också nötts ner.

Vet nog ingen hovslagare som vill sko var femte vecka bara för att skorna är nerslitna..tvärtom om hästen växer dåligt i hovarna är det inte kul att behöva sko om om inget finns att verka.
Själv är jag inte så pigg på att sko med extra tjocka skor i onödan,tunga skor är ingen fördel för leder mm.
Jag har nån häst jag skor som är skruttig bak där jag har Roadnailsöm i skorna istället sommartid vilket gör att han kan gå ett par veckor längre.
Dessa söm med hårdmetallkärna är dyra ..typ 5kr styck eller nåt men fördelen är att skorna slits inte ner så fort och framförallt inte sömskallen.
Ett plus oxå är att det blir bättre grepp eftersom sömskallen inte slits ner lika fort som skorna.
Sen har inte alla hovslagare 10mm skor i alla storlekar i lager som standard alltid kanske,utan man tar hem till de som ev behöver.Därför kanske vissa inte skott med 10 mm bara för att..

Det är skillnad på olika skor, men det är svårt att säga exakt vilket märke som är bättre eller sämre, alla skor passar inte alla hästar heller. Bäst är att du pratar med din hovslagare om ni kan göra något för att förläng "livslängden" på skorna (självklart under förutsättning att hovarna inte växer mer än att de klarar ett längre skointervall, men det utgår jag ifrån med tanke på frågan). Ibland kan lite svets på skorna räcka, ibland kan s k "roadnails" göra att det funkar lite längre, vissa hästar kan ha tjockare skor trots tyngden, andra behöver lättare. En dialog med hovslagaren är det bästa.
Min erfarenhet (tillsammans med min hovslagare) är att de holländska skorna håller något bättre än de svenska (mustad), men när vi väljer att använda det ena eller det andra beror på hur hästens hovar ser ut.
Min häst slet innan upp sina skor på fyra veckor och det gick absolut inte att sko så ofta eftersom han inte hade tillräcklig tillväxt och förutom att hovarna blev sönderspikade så blev han dessutom öm. Då måste man hitta sätt att få skorna att överleva lite till så att hovarna hinner med - och det är inte varken för att jag som hästägare är snål eller för att hovslagaren inte vill sko, utan med hästens bästa för ögonen.

Visst är det skillnad på livslängden på skor. Cemtex t.ex slit ut fortare än Mustad trots samma tjocklek. Sen kan hovis svetsa på hårdmetall oxå, då blir tyngdskillnaden minimal men livslängden betydligt längre. Fast jag tror att det är ganska dyrt med hårdmetall, fast det kanske är billigare i längden?

Skor alltid var 5 vecka på sommaren, inga slitna skor men snabbväxande hovar.

På vintern kanske var 6-7 vecka. Förstår inte det konstiga i det intervallet faktiskt. Har aldrig haft några 8+ v intervaller, så dåligt växer inte mina hästars hovar.

Håller med om att det finns olika kvalitet på skorna! Även söm!
Ju billigare skor desto sämre.
En ngt dyrare sko som Kerkhaertskorna har en bra grundform och välformade sömhål,slitstarka dessutom.
Billigare skor som Cemtec och Mustad är det av en anledning..

Sen kan vissa hästar börja slita mindre skor om de skos med sk överrullningsskor,vissa kan ändra rörelsemönstret så att de sliter "normalt".
Men vissa hästar sliter mkt helt normalt för den individen beroende på underlag osv..

Senast ändrad:
Skor alltid var 5 vecka på sommaren, inga slitna skor men snabbväxande hovar.

På vintern kanske var 6-7 vecka. Förstår inte det konstiga i det intervallet faktiskt. Har aldrig haft några 8+ v intervaller, så dåligt växer inte mina hästars hovar.
Likadant för min häst, på sommarn går han 5 veckor och på vintern mellan 6-7 veckor. Dom växer något otroligt fort på sommrarna. Att min hästs skor slita mera på sommaren tror jag beror på att jag rider ut mycker mera på hårda underlag, vinterskorna slits knappt alls.

Tack alla för era svar :up:

Jag ska självklart diskutera med min hovslagare, ville bara ha lite mer kött på benen först :) Har inte haft den här hästen så länge och min förra gick oftast 8-9 v mellan varje skoning så för mig är det här något nytt.

Har 5 veckors intervall på sommaren och 6 veckors intervall vintertid pga hovar som växer mkt. Har inga hovproblem ö.h.t som styr den intervallen, aldrig tappskor och inga dåliga hovar i sig osv. Inga som helst konstigheter hos väldigt många individer, förr hette det alltid att 8-10 veckor var norm och standard - det stämmer inte. Man bedömer inte lämplig skoningsintervall baserat på att skorna rent tekniskt sätt stannar kvar på hovarna liksom..... Tror det är mycket där skillnaden i tänk ligger år 2014 i jämförelse med hur det var för 20 år sen osv.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 349
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 233
Senast: Marvin
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 777
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka