Helt nedslitna skor på bara några veckor

Har också 6 veckor mellan skoningar på vintern (de senaste 5 åren har vi haft det så) och nyligen började vi med 5 veckor på sommaren pga att hovarna växer rejält.

Men om det nu är så att det bara är skorna som slits fort och inte hoven som växer fort, tycker jag att man ska förstärka skon/byta tillverkare. Varför betala för skoning var 5 vecka om hoven växer långsamt?

Finns många lösningar. Bättre skor. 10mm istället för 8 mm. Du kan själv byta söm till söm med hårdmetallkärna efter några veckor. Hovis kan använda söm med hårdmetallkärna. Man kan lägga en extra svets på skon innan skoning. Eller allt ihop!

Lycka till från en som en gång i tiden haft samma problem.

Jag hade slagit på Guldskor, de har en hårdmetallkrans runt skon så de ska tåla hårdare slitage, även för bättre fäste..
Annars har du detta

Min förra häst och min nuvarande häst har båda slitit extremt mkt skor, min förra häst var extrem och då svetsade hovslagaren skorna och det hjälpte mycket, fick då till en normal intervall på ca 6-7 v. Innan dess var det var 4e..
Fick svetsa + ha några mm tjockare skor en period på nuvarande hästen när hon var yngre för hon slet så jäkligt. Numera har hon sidokappor istället för en kappa fram för att skorna inte ska glida bakåt så fasligt.
Har det dock bra med hovslagare som skor travare i vanliga fall och mycket idéer och tillgång till många olika sorters skor (man kan ju fixa själv också såklart).

Min häst sliter skor något så grymt. Det har gått 5 veckor sedan hon blev skodd sist och skorna är redan helt nedslitna. Enligt hovslagaren sliter hon dem på ett bra sätt, dvs det beror inte på att hon går fel eller så. Men finns det några skor som är hållbarare än andra, som inte slits lika fort?

/snart ruinerad Novisis :mad:

Två saker som gör att skon kan slitas snabbt, kvalitet på skon som används. Det finns gott om Ö varianter som inte är värda att kallas metallskor, en annan orsak är felaktig verkning.

I samma stall som vi står finns just en häst som hade samma problem som du beskriver.
Även här slet hästen skon mycket jämnt, men var lövtunn efter 3-4 veckor. Denna häst bytte hovslagare, och successivt förlängdes skoperioden till mellan 6-8 veckor beroende på årstid och vilken typ av ridning som bedrevs.

Min kan inte gå längre än max, max 7 veckor på sommaren (vi har 6 som intervall sommartid, 7 vintertid). Senaste skoningen tyckte jag dock han slet ned framskorna betydligt mer än vanligt, vid en närmre koll var de även lite snedslitna (vänster mer än höger) och vid en vetscheck var han också bakbenshalt. Nu skoningen efter verkar det redan bättre, ska bli kul o se om det är någon skillnad.

Det var alltså något nytt för min häst, jag trodde dock det berodde på extrem torka först.

Men kan ju vara något att ha i tankarna med ny häst, att det kan bero på verkning, ridning, underlag osv. Allt blir ju nytt!

Tack för tips! :bow:

Men kan ju vara något att ha i tankarna med ny häst, att det kan bero på verkning, ridning, underlag osv. Allt blir ju nytt!

Hästen står kvar i sitt gamla stall med samma hovslagare som de senaste åren. Rids dock mer och annorlunda sedan jag tog över. :)

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 349
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 233
Senast: Marvin
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 777
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka