Helt Grön!

M

miffa

Jag har köpt en 6 årig hingst som bara är tömkörd. Så nu är väl tanken att när han kommer hem så ska jag väl börja lite smått. saken är den att jag har aldrig ridit in en häst förut, Så jag skulle gärna vilja få kontakt med någon eller några som skulle vilja guida mig lite genom detta och kanske ge lite tips.
är fult medveten om att det kommer att ta enormt mycket tid.

Själv så är jag van vad gäller ridning. har hållit på sen 6 års ålder, och haft egna hästar.

tacksam för tips!:bump:

Sv: Helt Grön!

ett bra tips är att ha tillgång till en tränare som kan hjälpa dig och guida dig irl.

tex.
börja vänj hästen korta stunder vid huvudlaget om det inte är gjort, vänj vid sadel, tömlongera. när det fungerar fint så häng och sedan sitt upp fast res inte upp överlivet för fort då många hästar kan bli skrämda i början när ryttaren "plötsligt dyker upp" i synfältet ovanpå. vänj hästen vid ryttare på rakt spår, gärna med ledare första gångerna. träna inte varje dag och inte mer än 10-20 min åt gången i början. lägg in längre vilor i planeringen så hästen får ta till sig all ny lärdom.

Jo det är sant. men nu har jag hört att det var länge sen han blev tömkörd också..han har tydligen bara gått i hagen på den senaste tiden...har själv ingen vana av tömkörning. vad gör jag?

eller lämna bort hästen sådär 3 mån. till beridare och få tillbaks den med grunden lagd ;) gör man "fel" så kan det bli jobbigt att rätta till sedan.

Tag kontakt med tränare! :) Det är nog det enda raka. Jag köpte min första treåring, hingst, i jan och tog redan från början kontakt med tränare, trots att jag har måååånga års erfarenhet av div problemhästar etc.
Nu är min riden i 6 mån och helt underbar ;) Tack vare min tränares stöd och tillrättavisningar!

Jah har en morbror som är helt fantastisk med hästar kanske man kan höra med honom om hjälp =)

... om han har UNGHÄST-vana så är det ju kanon. För det krävs ju ett annat tänk att rida in en häst, dvs behandla som en unghäst trots att den är sex år. då bör man även ha en tränare som kan bedöma hästen efter det och lägga upp ett bra schema.
En del tycker att hästarna kan ridas fullt ut bara för att de har åldern inne... man glömmer att de är lika otränade som treåringar och lika "känsliga" . Dvs en oinriden sexåring ska ju ha samma upplägg som en oriden treåring.

vad kostar det? och hur lång tid tror du att det tar på ett ungerfär om han krånglar? vill inte veta nått exat vill bara få ett humm.

Tycker helt klart du ska ta hjälp av någon att rida in honom, så att allt blir rätt.

Priserna varierar, vill du lämna iväg honom så räkna med iaf 4000 kr och uppåt

hur mycket det kostar beror på var du lämnar, men säkerligen minst 4000/mån. hur lång tid hästen behöver beror på hur mycket förarbete/arbete det blir. när jag jobbade som beridare brukade vi räkna med 3 mån på orörda hästar för ett bra resultat utan att chocka hästen, där kostade det ca. 6000/mån och det va slutet av -80.

titta först på tilltänkt anläggning hur dom jobbar och ta referenser. har du möjlighet så åk dit regelbundet och be om att rida även själv för utbildaren när hästen kommit så långt, det brukar ge mycket.

en orörd häst brukar inte innebära några större problem, värre är det med påbörjade hästar där ryttaren inte rett upp det och hästen redan skapat olater. det ryttaren kan fördärva på en vecka kan ta månader att rätta till ;)

är det ett hingstämne? du funderar inte på att kastrera?

sen tycker jag absolut att du bör ta hjälp av tränare eller kanske skicka iväg honom, som sagt så kan man förstöra mycket om man gör fel!

förövrigt så tycker jag att det låter helt galet att köpa en oinriden 6årig hingst, när man inte har någon som helst unghästvana.

Senast ändrad:

du kan ju börja själv? ta kontakt med tränare och gör ett bra upplägg, om hästen är cool och inte hyperkänslig så kan du mkt väl rida in honom själv med hjälp av tränare
Jag har ridit in min första treåring med lite tillsyn av tränare en gång i månaden. Min lilleman går stadigt i form i alla gångarter, är jättepigg, mjuk å välriden. Gör sidvärts i skritt å trav å ska börja hoppas in nu i höst.
Trots att jag aldrig ridit unghäst förut! :)

Tack för svaret =) Men det är ju helt klart värt det, jag tänkte att jag kunnde börja lite själv med att kankske vänja vid en del saker och se hur det går och sedan lämna bort honom till kanske sommaren. Eftersom förra ägaren inte har hållit på med honom något det senaste året så kanske man ska ta det lungt i början och bara vänja honom med daglig skötsel till att börja med. för då kan ju bara en sån sak som att spola av benen vara en stor grej. Jag vet en annan som har lämnat bort alla sina hästar på inridning här uppe där jag bor..ska ringa och kolla upp lite saker med henne... är jätte tacksam för alla svar som ni ger mig!

P.s och till dig eve så kan jag säga som så att jag har aldrig sagt att jag inte har någon unghäst vana. För fyra år sedan så köpte jag en fyra åring som var liknande Rodeo att rida på och hon red jag till själv... sålde senare henne för jag hade massor att ta igen i skolan så jag hade inte tiden att fortsätta. Men jag har även kontakt med den nya ägaren idag och hon är hel nöjd..allt fungerar jätte bra... Den häste var dock en körd häst som hade testats på trav. Och det jag inte har erfarenhet av är just tömkörning och liknande... inridningen tror inte jag skulle vara ett problem..det är mer den där första biten..

Tack anni0301 och hillevie det är sånna som er jag behöver som kan stötta.

Senast ändrad av en moderator:

ja det är bara att prova. Så länge man tar det lugnt och verkligen känner efter hur det känns så brukar det ordna sig. Om det inte fungerar så är det bara att hoppa av och skicka iväg.
Visst, det kan bli väldigt mkt fel som tar tid att reda ut men är man bara lyhörd så brukar det gå fint.
Tänk på att den är helt grön att bära ngt på ryggen, rid bara några minuter första gångerna, kanske 3 dagar i veckan. När den lärt sig gas, broms och styrning så kan det vara bra att få vila iaf en månad.

Jag kunde vare sig longera eller tömköra så jag longerade bara för att kolla vilket humör hästen var på. sen red jag. (gillar inte heller tanken på att unghäst ska springa på volt under längre tid)

Har ridit min tre dagar i veckan från jan-maj ca 30 min per pass, om han kändes trött/less så fick han vila en vecka så det gick över.
Vilade maj-juni på bete.
igång i juli igen och ställer mer krav på honom nu med form odyl.
Fortfarande bara tre dagar i veckan, ca 40-60 min per pass.
Ska hoppas in nu under hösten och sen ska han få långvila igen under vintern.

För fyra år sedan så köpte jag en fyra åring som var liknande Rodeo att rida på och hon red jag till själv...

En travare då ja.
Satte du på sadel och red en sväng i skogen och så vart allt klart?

Jag tycker det är korkar att köpa en 6 årig oinriden travhingst när man inte har kunnande. Hade du haft det hade du inte frågat så mycket kanske. och du skrev ju i första inlägget att du aldrig ridit in en häst förut.

Ta hjälp av en tränare, men först: KASTRERA.
Det är inte coolt att ha en hingst.

nej den hästen red jag inte in heller. den var inriden men fel riden. jag red bara till den senare. det var en problem häst.
och ja jag ska kastrera honom.

En travare då ja.
Satte du på sadel och red en sväng i skogen och så vart allt klart?

Jag tycker det är korkar att köpa en 6 årig oinriden travhingst när man inte har kunnande. Hade du haft det hade du inte frågat så mycket kanske. och du skrev ju i första inlägget att du aldrig ridit in en häst förut.

Ta hjälp av en tränare, men först: KASTRERA.
Det är inte coolt att ha en hingst.

:bow:

helt på mitt spår

jag hade heller aldrig ridit in en häst innan jag köpte min treåriga hingst som kastrerades så småningom. Så här bra gick det:

22704878.jpg

Alla unghäst-utbildare red oxå in sin första häst en gång.... Någon gång ska vara den första. Är man hästvan, har ett sunt förnuft och ödmjuk nog att fråga en massa och ta hjälp direkt om det börjar krångla om så bara pyttelite - då tror jag man fixar det.

Jag har just kopt min forsta unghast, har ridit in en aldre hast tidigare och jobbat med problem hastar lite granna, men, detta ar min forsta unghast, som jag ska rida in sjalv, med hjalp av tranare, och han ar hingts och det ska han fa forbli tills han har haft sin forsta gradering...han ar en pre hingst och forutum lite naffsig och lite unghastig sadar, sa tror jag nog att vi ska kunna klara av det hela..som sagt, vara odmjuk och ta hjalp, plus sunt fornuft kan fungera aldeles utmarkt

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 373
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 920
Senast: mamman
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 232
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka